Piaţa neagră, vizibilă online

Mai sigur, mai transparent, mai rapid – iată direcţiile pe care merge Autoritatea Rutieră Română, ce îşi propune introducerea unui sistem informatic care va integra toate activităţile sale. Iar acest sistem ar putea avea un impact semnificativ şi asupra legalităţii funcţionării pieţei de transport. Am discutat cu directorul general al ARR, Sorin Supuran, despre paşii pe care urmează să îi realizeze instituţia.

 

Ziua Cargo: De ce este nevoie de un nou sistem informatic?

Sorin Supuran: Noul sistem va asigura în primul rând o bună vizibilitate a proceselor. De exemplu, toate tipizatele achiziţionate de noi sunt înseriate şi se distribuie către agenţii. Însă, la momentul acesta, nu se poate vedea situaţia lor reală. Astfel, este posibil ca un operator să nu fie licenţiat, dar să aibă la mână copie conformă. Este posibil să fie plătite, dar poate nu se găsesc în sistem. O copie conformă reprezintă un efort foarte mic din punct de vedere financiar, însă, neavând copie conformă, probabil reuşeşte să se sustragă şi de la alte plăţi. În acest sens, consider că proiectul finalizat cu BursaTransport va contribui din plin la ameliorarea lucrurilor. Acum, toţi cei care sunt utilizatori pe BursaTransport – aproximativ 14.000 – vor avea posibilitatea să verifice dacă un camion nu este înregistrat şi vor putea apoi să sesizeze organele statului.

Ce va face noul sistem informatic?

În primul rând, vorbim despre dezvoltarea unui program informatic, ce va asigura modernizarea bazei de date, sistem care a fost conceput în anul 2002 şi care, în prezent, nu mai poate acoperi nevoile şi fluctuaţiile existente în piaţă. Prima problemă a apărut încă de la începutul mandatului meu în 2012, când am cerut o situaţie financiară, în care am văzut că erau diferenţe cu nişte solduri. S-a constatat că nu în toate cazurile au fost emise facturi pentru activităţile prestate. Acum, sistemul a fost modificat astfel încât să nu se mai elibereze nimic decât dacă e facturat şi putem face şi verificarea încasărilor. Sistemul pe care îl propunem noi este unul integrat, ce va include baza de date, serviciile noastre de gestiune, facturare-încasare… Vom putea cu uşurinţă să verificăm managementul documentelor, vom vedea inclusiv când intră în agenţii un document sau o solicitare, iar dacă observăm întârzieri, putem lua măsuri de suplimentare, astfel încât să fie redus timpul pentru eliberarea documentelor. În acest fel, vom evita situaţiile în care unii angajaţi ar putea întârzia eliberarea documentelor din diverse motive sau pe considerente nejustificate. Noul sistem va permite o bună vizibilitate asupra activităţii fiecărui angajat ARR, va integra toate activităţile, va aduce un plus de rapiditate în elaborarea şi emiterea documentelor şi, de asemenea, va asigura creşterea securităţii datelor gestionate.

Ce avantaje va aduce pentru operatori?

Noul sistem asigură flexibilitate la dinamica parcului operatorilor şi simplifică procedurile şi timpul de răspuns. Acest sistem va pune în practică opţiunea de depunere online a solicitărilor, operatorii de transport putând opta cu privire la modul de intrare în posesie a documentelor – ridicarea de la agenţia teritorială ARR sau transmiterea documentelor prin poştă de către ARR. Operatorii vor putea astfel să îşi completeze formularele de la birou. Inclusiv pozele pentru cartelele tahograf/certificate/atestate de calificare profesională vor putea fi realizate în agenţiile ARR. Un alt proiect pe care ne dorim să îl realizăm ar fi cel referitor la posibilitatea de a accepta plăţile cu ajutorul POS-urilor. Încercăm să ne montăm şi POS-uri pentru a oferi sisteme de plată în agenţii. Aceste investiţii devin posibile pentru ARR o dată cu modificarea procentului din încasări pe care trebuie să îl virăm către ISCTR, respectiv 20%. Apariţia OUG 101/2013 ne-a creat posibilitatea de a aproba bugetul ARR pentru anul 2014 şi permite funcţionarea instituţiei în parametri normali, inclusiv din punctul de vedere al investiţiilor.

Se mai are în vedere unificarea bazelor de date?

ARR a depus la Ministerul Societăţii Informaţionale un proiect cu finanţare din fonduri europene, care avea ca obiect interconectarea bazelor de date ale ARR, RAR, ISCTR, DRPCIV şi ONRC. Până la această dată, ni s-a comunicat că un articol din ghidul de finanţare a fost interpretat greşit şi că proiectul nu poate fi finanţat din cauza ordonatorilor principali de credite, care nu fac parte din acelaşi grup instituţional. Sigur că ARR nu va renunţa la realizarea interconectării bazelor de date cu alte instituţii, interoperabilitatea sistemelor asigurând pe de o parte securitatea datelor şi garantarea acestora, cât şi reducerea timpului alocat licenţierii pentru fiecare operator economic.

La cât evaluaţi piaţa neagră în transporturi?

În acest moment, nu aş putea aproxima cât la sută din piaţă este în neregulă – de la situaţii grave la cele mai simple. De la utilizarea autovehiculelor fără copii conforme pentru transportul de marfă până la neeliberarea biletului de călătorie în cazul transportului de călători. În piaţă, nu ar mai trebui să existe vehicule nelicenţiate – nu pot înţelege cum unii operatori deţin procente importante din parcul auto nelicenţiat. Este greu de crezut că aceste vehicule nu sunt utilizate.

Ce modificări pregătiţi pe partea de pregătire profesională?

Există tot setul de acte normative care urmează să parcurgă circuitul de avizare – autorizarea de centre, lectorii, modul de desfăşurare şi organizare a examinării persoanelor care concură la siguranţa rutieră. Soluţia propusă este ca examinarea să fie realizată numai în săli unice de examinare, iar plata pentru suportarea costurilor privind organizarea examinării să se realizeze în conturile ARR. Astfel, examenele vor fi susţinute în oricare din zile, în intervalul de luni până vineri.

Cred că, la momentul de faţă, examinarea a devenit foarte serioasă, rata de promovare a început să scadă la 60-70%.

Ce se întâmplă cu licenţierea autovehiculelor de peste 2,4 t şi 8+1 locuri?

Licenţierea pentru autovehicule de 8+1 locuri şi peste 2,4 t rămâne pe agendă, dar, în momentul de faţă, ar trebui să se definitiveze OG 27, care este în Comisia de industrii şi servicii din Camera deputaţilor încă din anul 2011. Specialişti din ARR şi MT au participat la discuţii cu membrii comisiei în ceea ce priveşte prevederile legii de aprobare a OG 27. În prezent, discuţiile sunt blocate la capitolul referitor la transportul de călători. ARR a semnat un protocol cu Direcţia Generală Anticorupţie. În ce s-a materializat? ARR are semnat un protocol de colaborare cu DGA, colegii din DGA susţinându-ne prin organizarea unor seminarii de instruire pe baza unui calendar, în care se întâlnesc cu toţi angajaţii din agenţiile teritoriale privind activităţile de prevenţie a faptelor de corupţie la care ar putea fi expuşi salariaţii ARR. La nivel central, au avut loc astfel de întâlniri şi probabil că vor continua. Reprezentanţii DGA relatează cazuri pe care le-au avut de-a lungul anilor, atrăgând atenţia asupra faptului că există instituţii care veghează ca lucrurile să se desfăşoare legal. Aceste acţiuni au un impact psihologic şi, din punctul meu de vedere, cred că este un lucru bun pentru personalul din agenţii care lucrează direct cu publicul – aceştia conştientizează astfel că trebuie să-şi facă doar datoria.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.