PREGĂTIRE PROFESIONALĂ „Plata examinatorilor este ilegala!“

Un obicei vechi are tendinta, in timp, sa devina regula. Asa s-a intamplat si in cazul examenelor pentru obtinerea atestatelor de pregatire profesionala a personalului din transporturi. Plata examinatorilor ramane un subiect delicat, inclusiv din punct de vedere al legalitatii. Am discutat despre tensiunile aparute pe aceasta tema cu presedintele COTAR, Vasile Stefanescu.

Ziua Cargo: In ultimele luni, plata examinatorilor a devenit subiect de discutii aprinse in cadrul comisiilor de dialog social. De ce a luat amploare acest subiect?

Vasile Stefanescu: Contractul de prestari servicii care se vrea incheiat de catre Directia Rutiera – MT cu centrele de formare profesionala este ilegal, iar aceasta piata functioneaza in acest mod de cativa ani. Noi, prin nenumarate adrese, am semnalat acest lucru, inclusiv faptul ca angajatii Directiei incaseaza bani ilegal in momentul de fata. Pentru a incasa acesti bani, conform Codului muncii, ar trebui sa aiba cu centrele de formare ori contract de munca partial, ori contract de munca pe perioada nedeterminata. Conducerea Directiei Rutiere trebuie sa inteleaga ca nu poate avea cu 50 de centre de formare profesionala contracte de prestari servicii. Astazi, fiecare functionar are contracte de prestari servicii cu toate centrele la care se duce la examinare, ceea ce este o ilegalitate. Si atunci suntem nevoiti sa sesizam Agentia Nationala de Integritate, organele de cercetare penala sau orice alt organism, pentru a se face lumina.

Ce se intampla cu celelalte solicitari privind eventuale modificari legislative?

La ora actuala, desi piata asteapta foarte multe reglementari, in Ministerul Transporturilor exista o singura urgenta: cine se duce la examinare si cat din cuantumul taxei de examinare se da la examinatori. In Minister s-a creat o casta care trebuie legalizata. Ne amintim cum au aparut in Ordonanta 11 cele doua articole referitoare la examinare, articole despre care ministrul in functie la acea data nu stia nimic. Ce altceva putem intelege decat ca functionarii publici din cadrul MT au incercat sa obtina beneficii in interes personal? Dupa toata aceasta istorie, as vrea sa va uitati la primul si la al doilea set de norme care au fost propuse. Prin acestea, ne impuneau cine trebuie sa incaseze banii de examinare, iar aceste sume urmau sa fie livrate direct pe card examinatorilor. In primul set de norme, prima propunere de acum cinci luni, se spunea ca banii sa fie incasati de centrele de formare profesionala si din aceste incasari sa se plateasca 10 lei de elev fiecarui examinator. Dar nu este corect sa incasam noi taxa de examinare. Din prima norma s-a vazut clar intentia Directiei. De sase luni, nu se discuta in aceasta subcomisie de transporturi decat despre aceste norme si de fiecare data Directia Rutiera inventeaza altceva, pentru a-si securiza beneficiile proprii.

In ce stadiu s-a ajuns la ora actuala?

La ultimul set de norme, s-a acceptat pana la urma sa se plateasca taxa la ARR de catre candidat, dar, in continuare, se specifica faptul ca trebuie platit cate 10 lei catre fiecare examinator.

ARR se autofinanteaza. Astfel, logic ar fi sa aiba tot interesul ca banii pe care ii incaseaza sa ii administreze asa cum considera ca este bine. Noi am cerut sa fie trecuta in aceste norme examinarea ca sarcina de serviciu si sa se realizeze in timpul programului de lucru. Insa nu se doreste acest lucru. Se prefera in continuare weekend-ul. Insa am inregistrat in ultima vreme numeroase abuzuri. De exemplu, pe data de 31 ianuarie, au fost trimise trei comisii de examinare la Cluj. S-au dus 6 persoane de la ARR si o singura persoana de la Directia Rutiera. Din punctul nostru de vedere, acele examene, din 31 ianuarie, precum si altele, care se pot verifica, sunt fraudate, atata vreme cat legea spune clar ca in fiecare comisie trebuie sa fie trei examinatori, doi din partea ARR si unul de la Directia Rutiera. Consider acel examen ilegal. La fel s-a intamplat in Mehedinti, iar banii se incaseaza. La Cluj au fost 600 de persoane examinate intr-un singur weekend. Cel de la Directie, care a fost singur, a incasat in jurul sumei de 6.000 lei. Amintesc faptul ca discutam de angajati ai Ministerului, care primesc salariu si alte venituri aferente pozitiei ocupate. Am semnalat toate aceste aspecte si la primul ministru, la ministrul transporturilor, la secretarul de stat Iulian Matache…

Ce raspunsuri ati primit?

Parerea noastra este ca nu au ajuns la ministrul transporturilor Ioan Rus toate adresele noastre legate de centrele de pregatire profesionala. Suspectam ca retine cineva aceste adrese, pentru ca, pana acum, ar fi trebuit luate masuri. Suntem cu atat mai nemultumiti cu cat aceste norme nu au adus plus-valoare pentru activitatea de transport. In legatura cu Ordonanta 11, consideram ca Directia de reglementari avea obligatia contractuala sa ne cheme pentru a realiza o reparatie morala la Ordinul 27, care a fost elaborat superficial. Trebuie tinut cont de problemele concrete cu care ne confruntam. Or propunerile de modificare la care facem referire n-au trecut nici macar prin Minister, ci au fost introduse pe ascuns. Am pierdut o gramada de timp sa mergem la Ministerul Transporturilor, sa discutam fiecare aspect si… niciodata nu s-a facut nimic. Lipsa de interes a Ministerului este de neinteles si nu doar in legatura cu comisia de dialog social. Au fost, de exemplu, cazuri in care COTAR a intervenit in favoarea Ministerului, in procese la Ordinul 733, privind scolile de soferi, atacat de o serie de instructori independenti si suspendat. Am fost la multe procese in tara si am castigat, prin interventia noastra, iar Ministerul n-a trimis nimic. La ultimul proces de la Curtea de Apel, ne-am dus noi la secretarul general al MT si l-am rugat sa ne sprijine cu adrese catre instanta.

De peste un an detineti un centru de pregatire profesionala. Cum ati platit pana in prezent pentru examene sau pe examinatori?

In centrul pe care il detin nu am platit niciodata examinatorii. Asa cum am precizat, nu exista nicio forma legala in care sa se poata realiza acest lucru.

Angajatii MT incaseaza ilegal bani pentru examinare in momentul de fata.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.