Proiectul Legii RCA, croit în interesul companiilor de asigurări

3_protest, miting, assai 3Patronatele din transporturi resping la unison proiectul de Lege întocmit de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule (RCA), acuzând că a fost redactat în interesul companiilor de asigurări.

Propunerea legislativă a fost adoptată în 24 februarie de Consiliul ASF și trimisă atât la la Senat, la Comisia pentru Buget, Finanţe, Activitate Bancară şi Piaţă de Capital, cât și la Camera Deputaţilor, la Comisia pentru Buget, Finanţe şi Bănci şi la Ministerul Finanţelor Publice.

În Expunerea de motive, se precizează că „în cadrul procesului de elaborare a proiectului de lege au avut loc întâlniri de lucru și seminarii cu UNSAR (Asociația Națională a Societăților de Asigurare din Romania), cu asigurătorii care nu sunt membrii UNSAR, cu auditorii statutari ai asigurătorilor, cu ARA (Asociația Română a Actuarilor), cu asociaţiile transportatorilor, cu BAAR, FPVS, având ca obiect elaborarea prezentului proiect de act normativ”. 

Liderii patronatelor din transporturi – COTAR, UNTRR, FORT, APTE 2002, ARTRI, APTTI, APULUM – au anunțat însă că discuțiile au eșuat iar piața RCA este lăsată să intre în colaps”.

Disputele s-au axat, ca de obicei, pe scumpirea explozivă a prețurilor RCA. Contrar dovezilor de tarife aduse de transportatori, reprezentanții ASF susțin în continuare că în 2015 nu au existat majorări semnificative ale tarifelor RCA – maxim 50% – și că nu este nimic în neregulă cu primele practicate de companiile de asigurări.

Nici constatările Consiliului Concurenţei nu i-au convins pe cei de la ASF. Iată ce a spus reprezentatul Consiliului Concurenţei la ultima întâlnire de la Parlament: „Vă pot confirma majorări substanţiale pe anumite categorii de asiguraţi: pe transportul rutier de mărfuri – între 19% şi 183%. Este vorba de un nivel intermediar al primei. Între acest nivel şi cel final, mai pot apărea o serie de reduceri. La nivelul transportului de călători – la 226% în ianuarie 2016 faţă de iunie 2015. Pe şase luni”.

2_stock-photo-bad-investmet-icon-euros-disappearing-into-a-black-hole-67363279

ASF neagă și scumpirile din ianuarie probate de COTAR cu sute de poliţe cu tarife dublate sau triplate”.

Iată ce transmitea Autoritatea de Supraveghere Financiară în 26 februarie:

„Potrivit raportărilor transmise de societăţile de asigurare în cadrul procesului de monitorizare a evoluţiei tarifelor RCA instrumentat de ASF, la nivelul lunii ianuarie 2016, prima medie pentru poliţe încheiate pe 12 luni, calculată cumulat pentru segmentele autoutilitare/autocamioane şi transport de persoane, înregistra o creştere de 42% faţă de nivelul lunii iunie 2015. Separat, pe segmentul autoutilitare/autocamioane, prima medie a urcat cu 46%, în timp ce pentru vehiculele destinate transportului de persoane creşterea a fost de 61%”. ASF mai nota că „dacă se analizează doar grupa vehiculelor încadrate în clasa de bonus B0, raportările asigurătorilor arată că prima medie a crescut cu 43% pentru cele două segmente cumulat, respectiv cu 47% pe segmentul autoutilitarelor/autocamioanelor şi cu 36% în cazul autovehiculelor pentru transport de persoane”.

Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR, a declarat că așa cum ni s-a cerut, noi am adus sute pe poliţe de asigurare prin care demonstrăm că preţurile au crescut cu 100%-200%. Firmele de asigurare nu au venit cu niciun document care să arate contrariul”.

Cum însă nu-i ascultă nimeni, singura speranță a transportatorilor este modificarea proiectului legislativ la comisii în Parlament.

„Având în vedere ultimele evoluții, UNTRR solicită Parlamentului, Guvernului, Consiliului Concurenței și ASF limitarea valorii RCA/carte verde cel puțin pe o perioadă de un an la valori normale de maximum 5.000 de lei pe 12 luni pentru autovehiculele comerciale de mărfuri și persoane care fac transporturi rutiere internaționale și naționale, la maximum 2.000 lei pe 12 luni pentru autovehiculele de transport public local și la maximum 300 lei pe 12 luni pentru autoturisme. Dacă în anul 2012, costul mediu cu o asigurare RCA pentru un autovehicul de transport mărfuri pe 12 luni, care efectua transporturi rutiere internaționale era de 1.200 lei, în 2014 a ajuns la 4.000 de lei, în 2015 la 15.000 de lei, anul viitor ne așteptăm să atingă nivelul minim de 60.000 de lei, iar în maximum 5 ani să depășească valoarea celor mai scumpe autovehicule noi – peste 96.000 euro! Industria de transport rutier va intra în faliment dacă aceste tarife se mențin și vor crește în continuare cu același ritm, urmând ca persoanele fizice să acopere găurile din sistemul RCA”, avertizează UNTRR.

1_stock-photo-disappointed-businessman-with-empty-pockets-isolated-over-white-54385804

Teatru prost

La rândul său, Asociația Patronală a Transportatorilor – Europa (APTE) 2002 își exprimă „întregul dezacord și deplina dezaprobare” față de proiectul de lege redactat de ASF, acuzând că efectele pe care ar urma să le producă sunt total potrivnice intereselor reale ale asiguraților, în general, și ale industriei de transport din România, în special.

„Autoritatea de Supraveghere Financiară, în loc să fi luat toate măsurile legale și necesare pentru a stopa fluxul de majorări neîntemeiate ale tarifelor RCA și să fi întreprins toate diligențele pentru ca prevederile protocolului din 22 decembrie 2015 să își producă efectele în cel mai scurt timp, în teorie a regizat, în grupuri de lucru, un proiect de lege al RCA, care, în practică, a ieșit ca o piesă nereușită de teatru, cu mai multe scenete tragicomice, dar cu mesaj dramatic pentru industria de transport”, reclamă APTE 2002.

Proiectul de lege cu care ASF se prezintă în Parlament este o reconstrucție eronată a normelor de reglementare pe scheletul vechii Legi 136/1995, rezultatul fiind unul înfiorător pentru asigurați, deoarece drepturile și privilegiile companiilor de asigurări s-au înmulțit iar cele ale asiguraților s-au diminuat, fortificându-se și consolidându-se starea de captivitate a consumatorilor.

În acest context, este condamnabilă atitudinea ASF, care, de-a lungul discuțiilor cu patronatele, s-a dovedit a fi un destoinic apărător al intereselor companiilor de asigurări, participând în mod activ la aservirea și înrobirea asiguraților de către asigurători”.

Asiguratul, captiv

Asociația Societăților de Service Auto Independente (ASSAI) reclamă, la rândul său, că ASF a ținut în secret redactarea proiectului legii RCA până în momentul trimiterii la Parlament, fără a-l fi transmis spre analiză vreunui participant al grupului de lucru cu care s-a lăudat că a realizat documentul. Proiectul de lege este „rodul unor negocieri cu ușile închise a unor părți cu interese financiare din piața de asigurări și conține breșe legislative și propuneri de-a dreptul toxice pentru păgubiții RCA și favorabile multinaționalelor din asigurări”, acuză Cristian Muntean, președintele ASSAI.

Una dintre prevederile nocive este Articolul 4, potrivit căruia „contractul RCA se încheie pe o perioadă de 12 luni și se prelungește de drept, la fiecare 12 luni, dacă asiguratul nu denunță contractul RCA cu cel puțin 30 de zile înainte de expirarea acestuia”.

Astfel, din start, una dintre doleanțele transportatorilor cerute cu insistență la fiecare întâlnire cu membrii ASF a fost încălcată, în ciuda faptului că transportatorii primiseră angajamentul ferm că vor putea încheia polițe și pe una sau 3 luni. Mai mult, nu vor putea fi încheiate polițe nici măcar pe 6 luni, ca în prezent.

„Cu această prevedere, ASF și asigurătorii urmăresc introducerea unui contract de asigurare multianual, care să mențină asiguratul RCA captiv cât mai mult timp, la fel cum a fost în cazul contractelor de telefonie mobilă (cu clauze de denunțare dovedite a fi abuzive). Este o situație în care asigurătorul RCA poate atrage asiguratul RCA cu un cost mic de primă, în primul an, urmând să profite de neatenția asiguratului la termenele de denunțare, iar în anul următor să îi majoreze semnificativ prima de asigurare”, explică liderul ASSAI.

2_stock-photo-euro-down-the-drain-57313243

Termenul de plată a despăgubirii, prelungit

Totodată, Articolul 18 alin. (4) prevede ca despăgubirea să fie plătită de asigurătorul RCA în maximum 15 zile de la data depunerii ultimului document necesar stabilirii răspunderii și cuantificării daunei. Astfel, perioada se prelungește de la 10 zile la 15 zile.

„Asistăm de ani buni la comportamente abuzive ale pieței de asigurări în relația cu consumatorii. ASF, în loc să introducă măsuri suplimentare de protejare a asiguraților și să înăsprească sancțiunile aplicate celor care fac profit din aceste abuzuri, face exact contrariul: le relaxează în favoarea celor care comit abuzuri. Este greu de înțeles acest comportament pro-asigurător și anti-asigurat din partea ASF și solicit Parlamentului României să ia act de aceste derapaje evidente și repetate ale Autorității”, reclamă Cristian Muntean.

El arată că „dacă ar fi să dau o notă proiectului de lege propus de ASF, aș nota cu 4, în condițiile în care materialul este realizat de niște angajați ai statului cu salarii de nota 10, care ar fi trebuit să protejeze consumatorii produselor de asigurări și nu pe cei care le achită salariile prin contribuții”.

Propuneri de corectare a proiectului

Președintele ASSAI a transmis Parlamentului un set de propuneri menite să corecteze noul proiect de lege al RCA; sunt realizate de două echipe mixte de avocați și de specialiști în domeniul asigurărilor auto și este rezultatul unei analize comparative cu alte legislații din țări europene.

Iată principalele modificări:

  • posibilitatea încheierii unei polițe RCA pentru o perioadă de o lună sau 12 luni, în funcție de nevoia asiguratului;
  • polița RCA rămâne valabilă până la expirarea termenului chiar și în condițiile în care asiguratul RCA nu a achitat la timp ratele, însă, asigurătorul are dreptul să aplice în acest caz, penalități de întârziere de 0,2% pentru ziua de întârziere, iar polița RCA să reprezinte titlu executoriu;
  • posibilitatea suspendării poliței RCA la cererea asiguratului;
  • la solicitarea persoanei prejudiciate, asigurătorul e obligat să transmită acceptul de plată păgubitului RCA, pentru evitarea staționării nejustificate în service a autovehiculului până când asigurătorul achită despăgubirea;
  • termenul de plată a despăgubirii să fie de 10 zile calendaristice și nu de 15 zile, așa cum a propus ASF. 

De asemenea, ASSAI cere ca penalitățile de întârziere pentru neplata daunelor să rămână la nivelul actual de 0,2% și nu înjumătățite, așa cum a propus ASF; orice diminuarea a plății de despăgubire va fi temeinic argumentată în baza unui raport tehnic realizat de către un expert autorizat și se va realiza într-un program autorizat de către producătorul mărcii autovehiculului avariat, spune ASSAI.

Potrivit ASSAI, polița RCA trebuie să acopere următoarele costuri de despăgubire:

  • decontarea închirierii unui autovehicul similar al celui avariat, pentru perioada în care păgubitul RCA nu își poate utiliza autovehiculul avariat;
  • în cazul daunelor totale, păgubitul RCA trebuie pus în situația în care se afla înainte de producerea evenimentului asigurat și astfel, trebuie despăgubite și costurile aferente radierii, transportului unui nou autovehicul, precum și a taxei de înmatriculare a unui nou autovehicul;
  • costuri aferente expertizelor, precum și costuri cu avocați, în desele situații de conflict ce apar în relația cu societățile de asigurări, atunci când acestea trebuie să acorde despăgubirea legală;
  • costuri cauzate de diminuare a valorii bunurilor asigurate după efectuarea reparației.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.