Promisiuni marca Dăncilă, la Forumul Industriei Auto

Premierul Viorica Dăncilă a făcut o serie de promisiuni la Craiova în 18 martie, la Forumul Industriei Auto Europene 2019, în privința sprijinirii industiei auto, în special prin realizarea infrastructurii rutiere mult așteptate de constructorii din acest sector.

Premierul Viorica Dăncilă și ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc

Premierul a  precizat că “sectorul auto înseamnă nu doar în România, ci în întreaga Europă, produse cu valoare adăugată mare în exporturi, factor esențial pentru competitivitatea economiei (…) dar înseamnă și locuri de muncă stabile, un model de adaptabilitate la schimbare, o pârghie de incluziune și perfecționare, o viață mai bună pentru cetățeni”.

“Fie că vorbim despre digitalizare, despre concluziile privind Inteligența Artificială, despre promovarea vehiculelor curate și încurajarea achiziționării de către autoritățile publice a autoturismelor nepoluante sau despre norme pentru sprijinirea investițiilor adaptate la cerințele mediului de afaceri, lucrăm, atât pe plan european, cât și pe plan național pentru stimularea dezvoltării domeniului auto”, a arătat Viorica Dăncilă.

Premierul a arătat că industria auto este unul dintre pilonii pe care se bazează creșterea economică, “atât prin performanțele proprii, cât mai ales prin efectul de angrenare și multiplicare economică, precum și prin numărul mare de angajați”.

E a amintit că sectorul auto a fost motorul ieșirii României din recesiune după criza economică și este astăzi propulsorul creșterii și dezvoltării economice naționale.

Autoturismele au reprezentat 17,4% din ponderea exporturilor, în 2018

Iată și câteva date statistice prezentate de Viorica Dăncilă: “În ultimii trei ani, ritmul de creștere mediu anual al acestui sector a fost de peste 13%, cu mult peste cel ale industriei, de 4,3%. De asemenea, un rol important l-a avut în privința comerțului exterior. În primele 11 luni ale anului trecut, ponderea exportului de autovehicule de transport rutier în total exporturi a fost de 17,4%, în timp ce importurile au reprezentat doar 10%. După creșterea constantă din ultimii ani, 2018 a fost un an extraordinar pentru industria auto.  România a înregistrat o producție record de autoturisme anul trecut, o creștere de 30% față de anul anterior. Este un semnal puternic de încredere pentru economia românească și pentru mediul de afaceri. Guvernul României este ferm angajat în continuarea și dezvoltarea politicilor și proiectelor de susținere a industriei și componentelor auto, atent la tendințele internaționale și preocupat să răspundă așteptărilor acestui domeniu”.

Prin Planul Naţional de Cercetare-Dezvoltare şi Inovare 2015-2020, Guvernul finanțează proiecte care “se adresează, într-o măsură covârșitoare, industriei auto, atât producătorilor de autoturisme, cât și producătorilor de componente”.

Infrastructura de transport – proiecte în derulare

Premierul Viorica Dăncilă a spus că este preocupată de “problema cea mai arzătoare pentru industria auto: infrastructura de transport”.

“Am modificat legislația pentru a crește posibilitatea de a dezvolta infrastructura inclusiv prin intermediul Parteneriatului Public Privat. Vom lua și alte măsuri care să ușureze și să grăbească acest proces. Ministrul Transporturilor este azi, aici, alături de mine și știe ce greutate apasă pe umerii săi. (…) Concret, săptămâna trecută au început lucrările la primii kilometri de autostradă din Moldova”, a anunțat Dăncilă, referindu-se la Centura Bacăului, care se construiește la profil de autostradă.

Iată stadiul proiectelor:

“Drumul expres Craiova – Pitești este deja în fază avansată. Va avea o lungime de peste 121 km, are o valoare totală estimată de aproape 5 miliarde de lei, inclusiv TVA, iar pentru o realizare cât mai eficientă, obiectivul a fost  împărțit în 4 tronsoane.

Contractele pentru proiectarea și execuția celor 4 tronsoane au fost scose la licitație în anul 2017, iar contractele pentru tronsoanele 1 și 2, au fost semnate deja în decembrie 2018.

Practic, anul acesta tronsoanele 1 și 2, în lungime de 57,55 km și cu o valoare însumată de peste 2 miliarde de lei cu TVA, au intrat în linie dreaptă, aflându-se în faza de proiectare.

Trebuie să precizez că licitațiile pentru tronsoanele 3 și 4 au fost anulate în instanță.

În acest moment, documentația necesară acestor tronsoane se află în procedura de reactualizare pentru a putea fi lansată din nou la licitație anul acesta.

De asemenea, avem în desfășurare Programul de modernizare a liniei de cale ferată pe secțiunea Arad – Caransebeș – Craiova – Calafat și Craiova – București – Constanța Port care va ajuta la creșterea capacității de transport, reducerea timpilor de parcurs  și eliminarea restricțiilor de viteză. Nu în ultimul rând, Guvernul a aprobat de curând Proiectul pentru București-Craiova- Drobeta-Lugoj cu bifurcație și spre Calafat dinspre Craiova care va fi realizat în Parteneriat Public Privat. În aprilie o să fie gata studiul de fundamentare pentru a putea fi scos la licitație.

Proiectul Pitești-Sibiu, la fel de așteptat se află în stadiu destul de avansat. Procesul de evaluare a ofertelor pentru proiectarea și execuția Secțiunii 1 Sibiu – Boița a fost finalizat. A fost anunțat câștigătorul. Astăzi expiră perioada de contestații și, dacă totul este în regulă, până la sfârșitul săptămânii putem semna contractul. De asemenea, procesul de evaluare a ofertelor a fost finalizat și pentru proiectarea și execuția Secțiunii 5 Curtea de Argeș – Pitești.

Proiectare și execuție Secțiunea 4: Tigveni – Curtea de Argeș – documentația de atribuire în vederea lansării procedurii de achiziție publică a fost finalizată și transmisă spre publicare la ANAP în luna ianuarie 2019. Este vizibilă în SICAP.

În ceea ce privește Secțiunile 2 și 3 ale autostrăzii Sibiu- Pitești situația este blocată din cauza contestației împotriva Acordului de Mediu obținut în decembrie 2018. Sperăm ca în cel mai scurt timp să putem ieși din aceast blocaj permanent al contestațiilor pe care îl întâmpinăm de ani de zile”.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.