„Propunerea de regulament a Parlamentului European și a Consiliului” a fost publicată de Comisia UE.
Scopul este de a modifica regulamentul CO2, oferind producătorilor de automobile o „flexibilitate suplimentară” pentru a se conforma „standardelor de performanță privind emisiile pentru autoturismele noi și vehiculele utilitare ușoare noi pentru anii 2025-2027”.
Amendamentul propune ca: „în perioada 2025-2027, producătorii ar trebui să se asigure că emisiile specifice medii de CO2 ale vehiculelor lor nu depășesc un obiectiv de emisii, calculat ca media obiectivelor lor anuale de emisii specifice pe parcursul perioadei. Respectarea obiectivelor ar trebui să fie evaluată la sfârșitul perioadei de trei ani pentru fiecare producător în parte.”
Consiliul Internațional pentru Transport Curat explică că producătorii de mașini tind să respecte în exces obiectivele de CO2, mai ales dacă acestea sunt stabilite pentru o perioadă mai lungă de timp. „În cazul unei medii pe trei ani, este de așteptat ca producătorii să-și depășească obiectivele de CO2 pentru 2025 și să compenseze în 2026 sau chiar numai în 2027. Prin urmare, media conduce la o întârziere a obiectivului de CO2 pentru 2025”.
„Rezultatele medii depășesc emisiile de CO2”, deoarece vor fi înmatriculate mai puține mașini electrice, în special în 2025. „În schimb, vor fi înregistrate mai multe vehicule cu motor cu combustie cu emisii relativ mari.” Acest lucru contează pe termen lung, deoarece aceste mașini noi vor rămâne pe șosea în medie 250.000 de kilometri în Europa, înainte de a fi înlocuite.
Dan ATHANASIU
dan.athanasiu@ziuacargo.ro