Protestul COTAR modifică Legea taximetriei

După doar trei ore de protest, transportatorii COTAR au reușit să convingă Guvernul să elimine din Legea taximetriei (nr. 38/2003) a sintagmelor „în mod repetat” și „în mod permanent”, care favorizau pirateria în transporturile de persoane, deoarece numai așa putea fi sancționată. Potrivit protocolului semnat, Executivul va promova, în maximum 30 de zile (până la finalul lunii mai), un proiect de Ordonanță, în acest sens.

Imagine: Jean-mihai Pâlșu

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) a adus în fața Guvernului, în 26 aprilie, peste 400 de taxiuri, 90 de microbuze și câteva mii de persoane, în prima dintre cele trei zile pentru care primiseră autorizație de la Primăria Capitalei. Erau, însă, mobilizate circa 6.000 – 7.000 de autovehicule să vină din țară. Numai așa, autoritățile își apleacă atenția asupra problemelor majore ale transportatorilor.

În cazul de față, operatorii de transport persoane solicită, de mai mult timp, autorităților „scoaterea în afara legii a platformelor tehnologice online care prestează servicii de taximetrie în mod neautorizat și a tuturor platformelor online care fac servicii de transport de persoane nedeclarat, nefiscalizat, în România, și neautorizat conform legislației”. Printre ele se numără și Uber. Totodată, COTAR cere, încă din anul 2010, scoaterea în ilegalitate a tuturor firmelor care fac transport regulat pe rute pentru care nu au participat la licitații și nu au câștigat dreptul de a le opera.

Nu în ultimul rând, se solicită anularea Hotărârii Consiliului General al Municipiului București, aprobată la sfârșitul lunii martie, de introducere a autobuzelor RATB pe toate traseele dintre București și Ilfov, licitate și operate, conform legii, de transportatorii privați. Reprezentanții COTAR reclamă că CGMB comite două abuzuri majore: concurență neloială transportatorilor privați, care au investit peste 25 de milioane de euro în afacerile aflate acum în pericol, și subvenționarea din banii bucureștenilor a transportului din Ilfov.

O bătălie câștigată, dar lupta continuă

Președintele COTAR, Vasile Ștefănescu, a declarat, după discuțiile purtate cu ministrul Dialogului Social, Gabriel Petrea, și telefonic cu ministrul Dezvoltării, Sevil Shhaideh: „Vă citesc două rânduri din protocol: «Va fi promovat, în maxim 30 de zile, proiectul de Ordonanță de Urgență cu privire la modificarea Legii nr. 38, privind transportul în regim de taxi și regim de închiriere, transmis în consultare prealabilă de Ministerul Transporturilor către MAI și MDRAP, administrației publice și fondurilor europene.» Proiectul a fost întocmit în urma discuțiilor cu reprezentanții noștri, ai transportatorilor. Se va menține dialogul pentru rezolvarea celorlalte probleme cu care se confruntă transportatorii, inclusiv atribuirea traseelor București – Ilfov”.

Vasile Ștefănescu a explicat că „din Legea taximetriei se vor scoate acele sintagme, în așa fel încât polițiștii rutieri, organele abilitate ale statului, să ia toate măsurile legale împotriva celor care, pe teritoriul României, vor mai face transport neautorizat, nelicențiat. (…) Nu cerem bani, nu cerem subvenții, nu cerem nimic, cerem ca toată lumea să respecte o lege, atâta tot”.

Președintele COTAR a avertizat că, dacă în termenul de 30 de zile nu se respectă protocolul, protestele vor fi reluate. „Nici nu vreau să spun ce se va întâmpla. Noi, astăzi, am venit în număr mic, 2.500-3.000. Data viitoare, vor fi toate coloanele (de mașini – n.r.) din țară, dar eu sunt sigur că prim-ministrul nu a știut și nu va exista o dată viitoare, mă refer cel puțin la acest proiect.”

Ștefănescu a mai precizat că „Uber sau vreo altă activitate nu vor fi interzise”, dar „toată lumea care va face transport de persoane, indiferent cum, va fi autorizată. Altfel nu va putea să îl facă”.

Liderul COTAR le-a reamintit transportatorilor că „au de dus, în continuare, o luptă”: cea legată de prețurile RCA, care au fost plafonate pentru o perioadă de șase luni, iar, la data de 18 mai, expiră răgazul dat de către Guvern și ASF privind cuantumul polițelor de asigurare auto. „Așteptăm și sperăm să iasă, într-adevăr, o lege adevărată, pentru următorii 20 de ani”, a conchis Vasile Ștefănescu.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.