IRU a publicat cel mai recent raport global privind lipsa șoferilor de camion, care arată o prăpastie tot mai mare între ratele de angajare ale șoferilor tineri și maturi.
Raportul IRU pentru 2024 arată că 3,6 milioane de posturi rămân neocupate în cele 36 de țări analizate, care reprezintă 70% din PIB-ul global. Acest nivel este similar cu cel din 2023, în principal datorită scăderii cererii de transport.
Cu toate acestea, raportul confirmă din nou că lipsa șoferilor de camion este o problemă structurală pe termen lung, care persistă în toate regiunile. Dintre cele 5.100 de firme de transport chestionate în 2024, până la 70% din unele țări se confruntă cu dificultăți grave sau foarte grave în recrutarea șoferilor.
Tendințele demografice structurale devin tot mai îngrijorătoare, în special prăpastia tot mai mare dintre șoferii tineri și cei mai în vârstă.
Șoferii sub 25 de ani reprezintă doar 6,5% din totalul forței de muncă din domeniu. Unele țări au rate critic de scăzute, inclusiv Italia și Germania, cu 2,2% și respectiv 2,6%. Polonia și Spania nu stau cu mult mai bine, având fiecare 3%.
Din păcate, tendința este în scădere. Procentul șoferilor de camion tineri în comparație cu totalul șoferilor a scăzut cu 5,8% din 2023 până în 2024. Aceasta în ciuda faptului că, în forțele de muncă generale ale țărilor analizate, s-a observat o tendință inversă, cu o creștere de 1,4% a numărului de tineri angajați.
Procentul șoferilor de camion cu vârsta peste 55 de ani a crescut cu 1,6% în ultimul an. Vârsta medie a șoferilor de camion la nivel global a ajuns acum la 44,5 ani.
Ionuț PĂDURARU
ionut.paduraru@ziuacargo.ro