RAR propune ITP diferențiat

Registrul Auto Român (RAR) a inițiat o modificare legislativă prin care efectuarea inspecției tehnice periodice (ITP) să se facă în mod diferențiat, în funcție de vechimea mașinii, începând din anul 2018.

„Ca o măsură de sporire a siguranței rutiere, în actualul context al evoluției parcului auto național și cu tendințele actuale generate de eliminarea timbrului de mediu”, RAR vrea mărirea de la 1 an, în prezent, la 2 ani a frecvenței de efectuare a ITP pentru autoturismele de la 12 ani în sus vechime.

În contrapondere, RAR are în vedere mărirea la 3 ani, față de 2 ani, în prezent, a termenului de efectuare a primului ITP pentru autoturismele noi (M1). „Această diferențiere legată de primul ITP este deja implementată pentru vehiculele utilitare ușoare cu MTMA mai mică sau cel mult egală cu 3,5 t (N1), care efectuează primul ITP la 2 ani, iar ulterioarele, anual. Măsura este conformă cu practicile europene și nu afectează esențial, conform evaluărilor realizate de alte SM, nivelul de siguranță rutieră. Cei mai mulți producători au extins garanțiile acordate vehiculelor noi și au implementat pârghii importante de ținere sub control strict al verificărilor obligatorii impuse în această perioadă. În plus, măsura are rolul de a încuraja achiziția de vehicule noi, dar și de a testa impactul acestei relaxări la nivel național, în vederea calibrării introducerii unor eventuale alte asemenea prevederi legale, în viitor”, precizează RAR.

Ca bază argumentativă pentru efectuarea anuală a ITP pentru mașinile de la 12 ani în sus, RAR a efectuat o serie de statistici, care relevă că vârsta medie a vehiculelor ce compun parcul activ se situează pe un trend crescător, începând încă din anul 2009, când această valoare era de 8,63 ani, ajungând anul trecut la valoarea de 12,06 ani.

Directivă UE

„Propunerea noastră de îndesire a ITP este permisă de legislația europeană. Vechimea de 12 ani este confirmată de o prevedere similară (opțională) a noii Directive 2014/45/UE, ce va intra în vigoare din luna mai 2018 și care dă posibilitatea statelor membre de a introduce inspecții suplimentare, inclusiv pentru vehiculele care depășesc 160.000 km rulați. Astfel, relativ la această prevedere, pentru o aplicare mai facilă și obiectivă, fără influențe din partea unor elemente ce pot fi supuse fraudării (odometru), prin raportare la parcursul mediu anual general al autoturismelor în România – care este de 12.976 km, conform celor mai recente sondaje și studii realizate de RAR privind parcursurile medii anuale pe categorii și subcategorii de vehicule -, se obține valoarea de 12,3 ani”, explică reprezentanții RAR.

De asemenea, conform datelor furnizate de analizele statistice, realizate de RAR ulterior activităților de Control Tehnic în Trafic (CTT) și Supraveghere a stațiilor autorizate de ITP, pragul de aproximativ 12 ani vechime este cel de la care vehiculele analizate înregistrează procente de neconformitate mai mari decât procentul mediu calculat. Reprezentații RAR consideră că „această îndesire a ITP-urilor succesive până când devin anuale nu este o practică izolată la nivel european”. „Dimpotrivă, luând în considerare informațiile colectate și disponibile în cazul a 13 din 23 de state care au furnizat aceste date, se înregistrează o creștere a frecvenței de efectuare a ITP până la 1 an, începând cu vechimi ale vehiculelor care pornesc de la 3 ani (Letonia) și pot ajunge la 11 ani (Spania). Alte exemple: Austria – 6, Belgia – 5, Luxemburg – 4,5, Olanda – 9 (benzină) / s4 (motorină), Polonia – 6, Portugalia – 9, UK – 4, Slovenia – 8, Suedia – 7, Finlanda – 6, Islanda – 9”.

„Abordarea referitoare la creșterea frecvenței de efectuare a ITP pentru vehiculele mai vechi nu este una nouă, ea fiind, chiar, una dintre strategiile importante de creștere a nivelului de conformare tehnică a vehiculelor pe durata utilizării, inserate într-un studiu din anul 2007, comandat de Comisia Europeană și realizat de un consorțiu internațional condus de CITA și din care au făcut parte organisme de cercetare, instituții academice și consultanți independenți”, conchid specialiștii RAR.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.