RCA la nivelul din 2016?

Cea mai mare îngrijorare pentru piața de transport din România o reprezintă, în acest moment, potențiala majorare a polițelor RCA la nivelul de anul trecut.

Plafonarea obținută anul trecut, în urma protestelor, expiră în luna mai și toată lumea se întreabă ce va întâmpla după aceea.

Este evident faptul că actorii implicați se poziționează pentru o eventuală nouă confruntare.

Prima întrebare este – care sunt motivele pentru care tarifele RCA nu se vor întoarce la valorile, imposibil de susținut de către piața de transport, la care asiguratorii ajunseseră înaintea plafonării? Practic, odată ce plafonarea dispare, ne vom găsi în același context ca înainte. Concurența pe piața de asigurări nu a crescut și nici nu avem, încă, un tarif de referință…

Astfel, există riscul ca societățile de asigurare să intre în același „dans” al majorărilor, în care nu mai conta atât costul (riscul) pe care îl presupune polița RCA, ci fiecare asigurător se străduia, în primul rând, să nu rămână ultimul, practicând cel mai mic tarif.

Apariția tarifului de referință, recomandat de către ASF, chiar dacă, la prima vedere, ar arăta ca o recomandare, ar îngloba, în ochii asigurătorilor, și o componentă de impunere. Se poate spera, astfel, ca prețurile să nu mai scape de sub control.

Pe de altă parte, o posibilă demarare a procedurilor de infringement în legătură cu plafonarea tarifelor RCA ar da apă la moară asigurătorilor, pentru stabilirea prețurilor așa cum își doresc.

Intrarea pe piață a unor noi asigurători ar fi, fără îndoială, benefică, însă, aparent, nu există intenții în acest sens din partea marilor companii occidentale, care nu sunt deja prezente în România.

Cea mai bună cale de a dezamorsa conflictul, doar pentru scurtă vreme „înghețat”, ar fi dialogul, însă, având în vedere ultimele declarații…

Prezentăm, în continuare, o istorie a „afacerii RCA”, de la apariția ei, și până la cele mai recente declarații.

Istoricul scumpirii și plafonării tarifelor RCA

Scumpirea polițelor RCA a debutat în urmă cu doi ani și jumătate, în ciuda avertismentelor transmise Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), începând de la jumătatea lui 2014, de către asociațiile de transportatori. Primul protest a avut loc în 2 decembrie 2014, organizat de Asociația Societăților de Service Auto Independente (ASSAI), direct afectată de majorarea prețurilor. COTAR a susținut, atunci, cele două mitinguri, organizate în fața Parlamentului și la sediul ASF.

„Prețul polițelor a crescut cu numai 3% în 2014”, a susținut Mișu Negrițoiu, președintele ASF, în timp ce liderul ASSAI, Cristian Muntean, și Vasile Ștefănescu, președintele COTAR, au demonstrat cu polițe că RCA s-a scumpit cu 250% pentru șoferii cu vârste până în 35 ani, cu 35% în cazul celor între 35 și 55 de ani și între 200 și 600% la transportatori – în funcție de societatea de asigurări și de tipul de mijloc de transport, de numărul de locuri al autovehiculului etc.

„Polițele RCA se vor scumpi și mai mult, cu până la 30%, în anul 2015”, a reclamat Muntean, în timp ce Mișu Negrițoiu a dat asigurări că „majorarea nu o să crească așa, cosmic, ci undeva între 3-5%”. Nu a fost deloc așa; un nou val de scumpiri s-a produs chiar la începutul anului 2015, apoi în vară. Al doilea protest a avut loc la un an de la primul, în 17 decembrie 2015. De data aceasta, au participat toate patronatele din transporturi, aducând camioane, autoutilitare, taxiuri, care au blocat Piața Victoriei, în fața Guvernului și tot centrul Capitalei.

Însă plafonarea tarifelor RCA a venit după încă un an, în 18 noiembrie 2016, după mai multe marșuri lente cu autovehiculele pe șoselele de centură ale marilor orașe. Aceste acțiuni au debutat în luna august 2016 și au culminat cu mitingul organizat în 15 septembrie de UNTRR, FORT, APTE 2002, APULUM, ARTRI, în fața Guvernului, miting secondat de acțiuni similare în alte orașe din țară. Mai întâi, Guvernul Cioloș a emis OUG 54/2016, în 14 septembrie, cu o zi înaintea mitingului, rezolvând, însă, numai pe jumătate problema: a aprobat plafonarea tarifelor RCA, dar nu a stabilit nivelul acestora, fapt care s-a produs ulterior, în urma negocierilor cu Mișu Negrițoiu, președintele ASF.

Transportatorii au arătat că, în anul 2012, o poliță RCA pentru un camion costa 300 de euro, iar, de atunci, prețul ei a evoluat vertiginos: în 2013, a ajuns la 700 de euro, în 2014 – la 1.000 de euro, la finalul anului 2015 – la 3.500 euro și, în pofida sesizărilor și dialogului cu autorități și asigurători, a ajuns să coste peste 5.000 euro la clasa B0, după iulie 2016. După negocierile cu ASF, persoanele juridice plătesc pentru autovehicule de marfă o primă maximă RCA de 943 lei pentru autovehicule mai mici de 2,3 t, de 1.138 lei pentru cele între 2,3 t şi sub 3,5 t, de 1.530 lei pentru cele între 3,5 t și sub 7,5 t, de 1.889 lei pentru cele între 7,5 t și sub 16 t și de 7.534 lei pentru cele de 16 t sau mai mari. 

PRBAR: Polițele vor reveni la valorile din toamnă

La începutul lunii martie anul acesta, Viorel Vasile, președintele Patronatului Român al Brokerilor de Asigurare – Reasigurare (PRBAR), a readus în atenție criza lăsată nerezolvată de Parlament: termenul de 6 luni de plafonare a tarifelor expiră în 18 mai, iar Parlamentul mai are la dispoziție doar două luni pentru a aproba legea RCA.

„Până în luna mai, nu se va întâmpla nimic. Prețurile vor rămâne la fel. Întrebarea este ce se întâmplă după luna mai. De aceea, noi am susținut mereu că singurul mod în care se poate regla piața este concurența și apariția unor noi competitori în piață. Prețurile, din 2014 până în 2016, au crescut cu vreo 80%, în medie. În 2016, la presiunea străzii, am plafonat tarifele și ne așteptăm ca, în mai 2017, când se termină plafonarea, deși noi nu am făcut nimic, pentru că nu s-a făcut nimic, prețurile să nu ajungă la nivelul la care erau în noiembrie, când am făcut plafonarea. E fals. Asigurătorii nu au niciun motiv să nu crească prețurile și să nu se ducă acolo unde erau înainte”, a declarat Vasile.

„Singurul mod în care se poate regla piața este apariția unor noi jucători. Acești noi jucători sunt deja «în schemă». Există discuții cu LeasePlan Insurance, un asigurător de nișă care intră și vinde RCA, din Irlanda. Există discuții, dacă nu mă înșel, și cu Ergo”, a mai afirmat președintele PRBAR. Viorel Vasile nu crede, însă, în vreo minune. „Sentimentul meu este că, în luna mai, prețurile se vor așeza cum erau înainte de plafonare”, a comentat el.

FORT: Este o manevră!

„Este o manevră bazată pe dezinformare, în contextul în care instituțiile statului dorm”, a replicat FORT. Iată precizările sale: „Zvonurile lansate în mass-media, pe subiectul revenirii la tarife nesimțite ale polițelor RCA, începând cu data de 18 mai, pe fondul expirării termenului de 6 luni de plafonare a tarifelor, nu trebuie să se transforme în realitate. Patronatele din transporturi au făcut demersuri, în ultima perioadă, atât la nivelul Parlamentului, cât și la nivelul Guvernului, pentru ca, până la data de 1 mai, aspectele legislative ce țin de asigurarea obligatorie auto să fie urgent reglementate, introducând la baza calculelor RCA tariful de referință ca principiu de bază. (…) În nenumărate rânduri, a fost solicitată capitalizarea EximAsig, pentru a putea intra pe piața RCA, echilibrând, astfel, balanța în fața multinaționalelor hulpave, care au jecmănit capitalul autohton timp de 18 luni, până la momentul plafonării tarifelor. Orice revenire la situația dramatică din 2016, cauzată de «jaful» asigurătorilor, va genera din nou proteste în toată țara și, tocmai de aceea, implicarea Parlamentului și a Guvernului, atât pentru prelungirea termenului aferent plafonării, cât și pentru apariția noii legi RCA, este imperios necesară și are caracter de prioritate în interesul economic general al României”.

FORT amenință că „este pregătită în orice moment să reia protestele din septembrie, alături de patronatele partenere, în cazul în care tarifele vor crește, iar autoritățile statului nu vor interveni”.

ASF ezită să autorizeze EximAsig pentru RCA

Patronatele din transporturile rutiere – UNTRR, FORT, APTE 2002, APULUM, ARTRI – cer, încă din toamna trecută Guvernului, Parlamentului, Ministerului Finanțelor și Eximbank să dispună „inițierea de demersuri imediate”, astfel încât companiei CARE România SA (EximAsig) să i se majoreze capitalul și să fie autorizată de Consiliul ASF pentru a emite RCA.

„Vă reamintim că există un proiect legislativ privind funcționarea Băncii de Dezvoltare a României, EximBank, în cadrul acestuia fiind înaintată o estimare preliminară de fonduri necesare suplimentare, care ar trebui puse la dispoziția instituției de credit, de 796 milioane lei (180 milioane euro) în următorii 3 ani”, precizează patronatele. Extinderea activității EximAsig pe piața RCA necesită o majorare de capital de 30-50 milioane euro (135 – 225 milioane lei).

135.709 dosare de daună în S1 2016

În perioada ianuarie – iunie 2016, societăţile de asigurare au avizat 135.709 dosare de daună pentru polițe RCA, în creștere cu 16,40% față de semestrul II al anului 2015. Dintre acestea, 82,35% au fost finalizate prin plată de către asigurători, 16,34% au fost neachitate până la data raportării, iar 1,60% au fost respinse de la plată. Din totalul dosarelor, numai 54,70% au fost achitate în termenul legal.

Pachet de acțiuni pentru stabilizarea pieței RCA

ASF vrea să introducă, din 19 mai, după expirarea perioadei de plafonare a tarifelor, un pachet de acțiuni „pentru stabilizarea pieței RCA”, care cuprinde introducerea conceptului de „client cu risc ridicat”; pilonul legislativ, inclusiv participarea la aprobarea Legii RCA în Parlament, și elaborarea legislației de nivelul 2 de competența Autorității; introducerea prețului de referință, potrivit legii, și monitorizarea primelor efective pentru sectoarele cele mai vulnerabile; implementarea de măsuri specifice de protecție a consumatorilor; editarea de ghiduri și acțiuni de informare publică.

BAAR va determina un tarif aferent riscului ridicat, iar, în ceea ce privește stabilirea tarifelor de referință, ASF va contracta servicii actuariale de specialitate din partea unei terțe părți independente, „pentru întărirea credibilității rezultatelor obținute”. Pentru acest demers, Autoritatea a anunțat că va lucra cu Banca Mondială, entitate care va oferi asistență tehnică în vederea consolidării unei piețe de asigurări RCA orientată pe tarife de referință.

Ultima oră

Patronatele cer extinderea plafonării RCA

UNTRR, FORT, APTE 2002, APULUM, ARTRI cer emiterea unei Hotărâri de Guvern pentru extinderea perioadei de plafonare a tarifelor asigurărilor RCA „cel puțin până la 31 decembrie 2017, mai ales că cele mai importante prevederi ale OUG 54/2016, precum stabilirea unui tarif de referință sau decontarea directă, nu sunt aplicate de nicio firmă de asigurări”. Alt argument este că noua lege RCA se află, încă, pe traseul de aprobare și nu va intra în vigoare până la 19 mai, când vor expira cele 6 luni de plafonare a tarifelor RCA.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentCine prinde trenul?
Articolul următor99% minciuni

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.