Romania este mult mai scumpa decat Olanda

Infrastructura feroviara precara si taxele substantiale impuse pentru utilizarea ei (mult mai mari decat in Olanda) fac Romania neatractiva pentru investitorii straini in domeniu. Potrivit lui Max Philips, director Rail Cargo Information Netherlands, organizatie care sprijina transportul pe calea ferata la nivel european, din cauza timpului lung de tranzit, calea ferata romaneasca pierde competitia cu celelalte moduri de transport.

Sunt interesati operatorii de transport feroviar din Olanda sa deschida linii catre Romania?

Sunt convins ca, daca criza se va incheia intr-un an de zile, economia Romaniei se va dezvolta din nou in acelasi ritm alert. De aceea suntem interesati de crearea de conexiuni cu aceasta tara. Romania dispune insa de o infrastructura feroviara veche, ce trebuie modernizata. Exista importante fonduri europene alocate pentru investitii in acest sens si speram ca vor aparea si progrese. În actualele conditii, daca am deschide maine un serviciu de transport feroviar, infrastructura feroviara din Romania nu ar permite realizarea acestuia, pentru ca nu am putea concura cu celelalte moduri de transport. Pentru a atrage clienti catre calea ferata trebuie asigurat un timp scurt de tranzit. Astazi, nu sunt probleme in a avea un serviciu de transport feroviar de la Rotterdam la Budapesta, dar, pentru a aduce marfa in Romania, se apeleaza la camioane – cu trenul dureaza prea mult timp. De asemenea, in Romania ar trebui schimbat sistemul de taxare pentru utilizarea infrastructurii. La ora actuala, exista o mare diferenta intre ceea ce trebuie sa platim in Olanda si taxele din Romania si acest lucru inseamna ca transportul feroviar in Romania este foarte scump. În Olanda, platim doar pentru costurile variabile, nu si pentru cele fixe – nu poti cere operatorului sa plateasca pentru investitia initiala, ci doar pentru costurile de mentenanta.

Cum a resimtit criza transportul feroviar?

La sfarsitul anului trecut, s-au simtit efectele crizei economice, mai intai in industria auto (in general, in Portul Rotterdam, acosteaza foarte multe vase care transporta masini din Japonia). Astazi, discutam despre o scadere de 20-30% a numarului de vase care vin din Asia. În aceste conditii, a scazut si numarul de trenuri ce transporta containere si pleaca din Rotterdam (scaderea a fost tot de 20-30%). Înainte de a lansa o linie de transport containere intre doua orase europene, ai nevoie de comenzi de cel putin 10.000 TEU pe an. Astfel, este o chestiune de calcul matematic daca poti asigura acest volum de marfuri, pentru a lansa un asemenea serviciu. În ultimii doi ani, cand cresterea economica a fost foarte mare, au fost lansate mai multe servicii de transport feroviar, dar, la ora actuala, toate acestea trebuie regandite. Avem la dispozitie mai multe solutii. Cea mai simpla este oprirea trenurilor si apelarea la transportul rutier, la camioane. O alta varianta este aceea de a combina mai multe trenuri. De exemplu, luam toate containerele cu destinatia Romania si Cehia si le transportam pana la Praga, iar de acolo speram sa gasim si alte containere cu destinatia Bucuresti. O parte dintre operatorii feroviari au inceput astfel de colaborari, au regandit programele trenurilor pentru a putea utiliza in continuare calea ferata, folosind hub-uri. Astfel, la ora actuala, se prefera trenuri cu o frecventa ridicata dinspre Olanda catre Germania, urmand ca, de acolo, containerele sa fie combinate cu alte marfuri catre noi destinatii. Cu alte cuvinte, avem mai putine linii directe pe calea ferata. O alta solutie este aceea de a combina containerele a doi operatori care, in trecut, erau concurenti. Cooperarea intre operatorii pe calea ferata nu este un lucru des intalnit, dar poate asigura reducerea costurilor si asigurarea volumului necesar de marfuri. Poate ca acesta este unul dintre aspectele bune ale crizei, faptul ca trebuie sa devenim mai creativi pentru a gasi solutiile logistice optime.

Continua scaderea volumului de marfuri transportate?

Criza se manifesta in continuare, dar scaderea volumului de marfuri transportate s-a stopat. Speram sa ajungem cat mai repede in punctul din care sa putem reconstrui din nou. Sunt sectoare care sufera mai mult, cum ar fi cel auto, produse chimice, otel, dar sunt si anumite domenii care nu au fost foarte afectate de criza, cum ar fi produsele agricole si cele alimentare in general.

– Astazi sunt mai putine linii directe pe calea ferata pentru a se asigura volumele necesare de marfuri.

– Cooperarea intre operatorii pe calea ferata nu este un lucru des intalnit, dar poate asigura reducerea costurilor.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.