SCANIA schimba strategia

La scurta vreme dupa lansarea internationala a noii Serii R, Scania a prezentat transportatorilor romani noul camion. În plus, si-a prezentat noua strategie in Romania, aceea de a se apropia de clientii sai, de a le oferi suport si prin alte servicii, nu numai prin furnizarea camioanelor. Tord Holmstrom, general manager Scania Romania, crede ca noua abordare reprezinta un pas firesc fata de nevoile transportatorilor din tara noastra.

De ce ati decis introducerea noilor servicii?

Motivul pentru care am decis introducerea de noi servicii pentru transportatori este legat de faptul ca dorim sa le oferim solutii pentru reducerea costurilor. Tarifele de transport au scazut si de aceea trebuie exploatate toate posibilitatile de a micsora costurile. La randul nostru putem ajuta, nu numai prin furnizarea camioanelor, dar si prin serviciile aditionale.

De asemenea, am lansat un produs privind contracte de service pentru mentenanta autovehiculelor. Astfel, oferim clientilor nostri predictibilitate in ceea ce priveste sumele pe care trebuie sa le plateasca lunar pentru a se asigura ca vehiculul beneficiaza de mentenanta potrivita. În plus, incheierea acestor contracte de service ofera clientilor si avantajul unor tarife mai bune. Aceste contracte au fost initiate la inceputul acestui an si au fost bine primite pe piata. Transportatorii nu trebuie sa isi faca probleme legate de locul unde vor realiza operatiunile de mentenanta. Semneaza contractul cu noi, dar pot utiliza intreaga retea de service Scania din tara.

A afectat criza economica activitatea in service?

Din punct de vedere al volumului de munca in service, ne aflam la acelasi nivel fata de anul trecut. Din punct de vedere al incasarilor, din cauza deprecierii leului, am inregistrat o scadere de 10%. Nu este foarte rau si ne putem considera norocosi pentru faptul ca nu avem multi clienti care au oprit activitatea. Camioanele Scania au continuat sa ruleze si, astfel, au avut nevoie de mentenanta si reparatii. Sigur, avem si clienti cu probleme, dar incercam sa fim alaturi de toti clientii nostri si sa le oferim servicii de calitate, cat mai rapid si la preturi cat mai bune.

S-a concentrat Scania in aceasta perioada pe comercializarea vehiculelor rulate?

Piata romaneasca este in recesiune si aceasta criza a venit intr-un mod dramatic. La inceputul anului, erau foarte multe vehicule noi disponibile pe piata si toata lumea incerca sa scape de stocuri. Chiar daca preturile au fost scazute, nu mai erau clienti pentru camioane. Urmatorul aspect al crizei este legat de imposibilitatea firmelor de transport de a-si mai plati datoriile catre societatile de leasing, motiv pentru care vehiculele au fost reposedate. Astfel, volumul de vehicule rulate a crescut la randul lui. Acestea au avantajul unor preturi mai mici, dar sunt si finantate in conditii mai bune, pentru ca sunt detinute de banci si societati de leasing. Astfel, piata de vehicule rulate a acaparat o parte din cea de masini noi. A avut loc o schimbare de comportament – in loc de clienti care sa isi schimbe un vehicul de patru ani cu unul nou, am intalnit clienti care au schimbat vehicule de 7-8 ani, cu unele de trei ani vechime. În aceste conditii, nu a fost alegerea noastra in a ne concentra pe comercializarea vehiculelor rulate. La ora actuala, vindem de doua ori mai multe vehicule rulate, fata de cele noi.

Se va recurge la exporturi pentru ca stocurile de vehicule sa atinga un nivel normal?

În ceea ce priveste vehiculele pentru transportul pe distante lungi, stocurile au scazut destul de mult si vor atinge un nivel normal in urmatoarele 3 – 6 luni. Stocurile pentru vehicule destinate constructiilor sunt mult mai mari si, daca nu sunt pornite proiecte importante de constructii, vom avea aceste stocuri pe o buna parte din anul viitor. Nu cred ca vom atinge un nivel normal al stocurilor pana la jumatatea anului 2010. Orice companie care pastreaza multa vreme stocuri de vehicule se confrunta cu anumite costuri. Companiile care au contractat credite pentru aceste stocuri sau au imprumuturi trebuie sa ia in considerare exportul acestor vehicule. Cred ca multe vehicule vor fi exportate.

Cum arata lucrurile astazi pe piata vehiculelor comerciale in Romania?

În special pentru segmentul constructiilor, situatia ramane una foarte dificila. Pe piata exista prea multe vehicule fata de nevoia de transport inregistrata la ora actuala. Romania a avut multi investitori optimisti care au crezut in investitiile ce urmau sa aiba loc in infrastructura, in proiecte de constructii, dar acestea nu au avut loc. Pe segmentul privat, exista o anumita activitate, avand in vedere ca preturile de constructie si pentru materiale sunt mai scazute. Pentru unii este o buna oportunitate sa cumpere terenuri sau sa construiasca. Acest segment va aduce o miscare pozitiva in piata, dar, pana a atinge nivelul inregistrat in 2007, vor mai trece probabil cativa ani. Transportul de marfuri generale are legatura cu dorinta populatiei de a consuma si cu importul si exportul de materii prime al firmelor producatoare.

Va fi 2010 un an mai bun?

Cred ca anul viitor va fi putin mai bun decat acesta, dar va ramane la un nivel foarte scazut. Pe segmentul vehiculelor comerciale grele, vom avea probabil un nivel al pietei de 1.600 – 2.000 de autovehicule fata de aproximativ 11.000 autovehicule in 2007. Astfel, anul viitor va reprezenta o scadere de 75 – 80% fata de 2007.

Ce lucruri noi aduce noua Serie R?

Suntem foarte mandri de noua Serie R, prin care ne-am imbunatatit mai multe aspecte semnalate in trecut de clientii nostri, cum ar fi spatiile de depozitare si calitatea patului. Astazi, credem ca suntem cei mai buni de pe piata si in ceea ce priveste aceste aspecte. De asemenea, ne-am concentrat pe a oferi solutii imbunatatite de transport – aerodinamica mai buna, rezervoare mai mari pentru combustibil, eliminarea pedalei de ambreiaj… Totodata, noua Serie R ofera suport conducatorilor auto pentru un sofat cat mai economic. Pana la urma, totul se reduce la bani, la costurile totale de operare, iar noi vom incerca sa ne convingem clientii ca toate aceste sisteme reprezinta investitii profitabile.

Ion Trancioveanu, sofer cu experienta pe camioane Scania:

„Conduc de multi ani Scania. Actualul model are peste 700.000 km si sunt foarte multumit si in ceea ce priveste consumul si modul in care merge. În timpul acesta, am schimbat un ventilator, placute de frana si cauciucuri… În rest, nu am umblat la absolut nimic. Poti spune Scania si restul de camioane – asta este conceptia mea“

 

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.