Se modifica Legea transporturilor

Reglementarea controlului, amenzile, actele necesare pentru desfasurarea activitatii de transport reprezinta o parte dintre subiectele care se afla din nou in discutie pentru realizarea unor modificari la Legea transporturilor.

Am discutat despre toate acestea cu Eusebiu Pistru, secretar de stat in cadrul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii.

Care sunt modificarile legislative pe care le aveti in vedere?

Avem in vedere o noua Lege a transportului rutier. Urmarim, printre altele, modificarea perioadei de valabilitate a programului de transport prin servicii regulate in trafic interjudetean, de la cinci la trei ani, schimbarea conditiilor de acces la profesia de operator de transport, urmare a iminentei modificari a unor prevederi din legislatia UE, precum si armonizarea prevederilor Legii transporturilor rutiere cu cele ale Legii serviciilor de transport public local. Nu am stabilit ce se va intampla dupa terminarea valabilitatii actualului program de transport interjudetean.

Pe de alta parte, vor deveni mai stricte conditiile de acces la profesia de operator de transport. Înca nu am decis daca vom mai permite la criteriul privind capacitatea financiara asigurarile ori vom impune capitalul propriu sau garantiile bancare. De asemenea, avem in vedere sa licentiem din nou autovehiculele de transport persoane de 8+1 locuri. Exista multe cazuri in care cu asemenea masini se face „piraterie“. Din 2005, aceste autovehicule nu au mai fost licentiate si s-a creat confuzie pe piata. Totodata, pentru cresterea sigurantei rutiere si scaderea numarului accidentelor, vom emite un act normativ care sa cuprinda toate etapele pregatirii persoanelor in vederea obtinerii permisului de conducere. Actul va cuprinde atestarea instructorilor de conducere auto si a profesorilor de legislatie rutiera, elaborarea planului de invatamant si a programelor de pregatire a persoanelor in vederea obtinerii permiselor de conducere, organizarea si functionarea scolilor de conducatori auto, sanctiunile in cazul nerespectarii prevederilor din acest act normativ. Alte prioritati se refera la ordonantele de urgenta confuze si neclare, pe care le putem respinge prin lege sau le putem amenda. Vom aduce amendamente la Legea 92/2007, a Serviciilor de transport public local si vom propune respingerea de catre Parlament a Legii 110/2008, de modificare a OUG 109/2005.

Ce se intampla cu transportul de persoane in trafic judetean?

În ceea ce priveste transportul de persoane regulat judetean, se va realiza probabil o descentralizare totala. Consiliile judetene vor avea propriul corp de control, vor putea emite licente, practic vor prelua integral munca desfasurata de catre ARR pana acum.

Un subiect despre care se discuta de multa vreme este infiintarea unui corp unic de control. Cum se va intampla acest lucru?

Vom elabora un act normativ privind infiintarea acestui organism unic de control, din care vor face parte toate organele de control din subordinea MTI (ARR, CNADNR si RAR). Acest organism va avea ca atributii inspectia si controlul legalitatii transporturilor rutiere, verificarea tehnica a autovehiculelor care efectueaza transport rutier, verificarea incadrarii in limitele de greutate permise pe drumurile publice si in cele prevazute de constructor pentru vehicul. Prin organismul unic de control, incercam sa fluidizam traficul, si asta pentru ca, pe anumite tronsoane de drum, vehiculele sunt oprite de 4-5 ori pentru verificari. Corpul unic de control se va afla direct in subordinea ministrului si va functiona separat fata de cele trei entitati care realizeaza controale in acest moment (ARR, RAR, CNADNR). În perioada urmatoare, avem in vedere si unificarea bazelor de date ale celor trei institutii, care sunt in prezent separate. Proiectul legislativ pentru in fiintarea corpului unic de control va fi finalizat probabil in urmatoarele doua-trei luni.

Ce alte modificari vor fi operate?

Am realizat demersurile pentru eliminarea ITP International (Inspectia Tehnica Internationala), care nu va mai fi obligatorie la bordul autovehiculelor. Am facut in acest sens o propunere de eliminare a sanctiunilor prevazute in OUG 109/2005. Vor fi desfiintate, de asemenea, AST-urile (Autorizatii Speciale de Transport) pentru marfuri divizibile. În privinta prelungirii termenului de valabilitate a copiilor conforme, le-am transmis reprezentantilor transportatorilor ca nu avem nici o problema, dar plata documentelor se va face proportional cu perioada de valabilitate. Autoritatea Rutiera Romana lucreaza cu un buget propriu, iar veniturile sunt reprezentate tocmai de eliberarea acestor documente – licenta de transport, copiile conforme…

Piata in cifre

– 26.523 companii sunt licentiate pentru transport public.

– 13.600 de firme au o singura copie conforma dupa licenta de transport (un autovehicul).

– 4.489 firme sunt licentiate pentru transportul de persoane.

– 1.485 scoli de soferi sunt acreditate.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.