Se poate si mai bine…

In fiecare luna, Danske Markets Equities, Compania de analiza a Danske Bank (Banca Daneza), realizeaza un sondaj denumit Indexul European de Expeditii (European Freight Forwarding Index), respondentii fiind expeditori de marca din majoritatea tarilor europene. Conform acestui studiu, situatia pietei a continuat sa involueze si in noiembrie, infirmand optimismul participantilor, care prevedeau un index de 71. In realitate, indexul din luna noiembrie a ajuns, de la 64 in octombrie, la 56.

Conform Danske Markets Equities, scaderea indexului este cauzata in special de domeniile aerian si naval, segmentul rutier mentinandu-se la cote ceva mai ridicate. Astfel, indicele pe aerian a cazut de la 56 la 45, ceea ce marcheaza, practic, o scadere a pietei, prima data dupa ceva vreme, iar cel de transport maritim, de la 69, la 55, mentinandu-se inca deasupra liniei de plutire, in ceea ce priveste evolutia. Indexul pe rutier a scazut doar cu un punct, de la 61 in octombrie, la 60 in noiembrie; estimarile, totusi, in acest domeniu, nu sunt extrem de optimiste, pentru decembrie prevazandu-se o valoare de 53. Se pare ca la baza acestei situatii se afla criza de debit pe euro. De asemenea, demn de remarcat este si faptul ca, in privinta estimarilor, variatia dintre acestea si situatia pietei a inregistrat in noiembrie cel mai mare nivel, de nu mai putin de 15 puncte. Cu toate acestea, vestea buna este ca indicatorii macroeconomici care afecteaza activitatea de expeditie se afla in crestere, chiar daca nu spectaculoasa, stabila.

Din punctul de vedere al repartitiei pe tari, printre statele care au inregistrat cele mai drastice scaderi ale indexului se numara Benelux (de la 50 in octombrie la 42 in noiembrie), Finlanda (de la 62 la 47), Germania (de la 62 la 55). Europa de Est a scazut de la 65 la 53, estimarile fiind aici mai pesimiste, prevazand un indice de 45 pentru inceputul anului viitor. Singurele tari care au inregistrat o crestere a indicelui au fost Norvegia, de la 54 la 64, si Elvetia, de la 50 la 55.

Cum se calculeaza

Studiul, la care participa mari operatori europeni din domeniul expeditiei de marfuri, se canalizeaza pe doua intrebari principale. Prima dintre ele se refera la volumele de marfuri operate in mod curent, comparativ cu ultimele doua luni, cu ajustarile necesare sezoniere (mai reduse, la acelasi nivel, mai mari). Cea de-a doua intrebare vizeaza asteptarile in privinta volumelor operate in urmatoarele doua luni, si in acest caz, cu ajustarile sezoniere necesare (mai putin, la fel, mai mult).

Numarul de participanti a atins, in noiembrie, cel mai inalt nivel, cu nu mai putin de 174 de respondenti. 40% dintre acestia sunt in domeniul rutier, 32% pe maritim, 11% pe aerian si 17% pe alte moduri de transport. Danemarca detine 18% dintre votanti, 14% sunt din Europa de Est, 12% din Marea Britanie, 10% din Germania, cate 9% din Finlanda si Suedia, 8% Benelux, tot 8% alte state, 7% Norvegia si Elvetia – 5%. Raspunsurile au fost traduse de specialistii danezi intr-un indice a carui valoare variaza intre 0 si 100, cu valorile peste 50 indicand o crestere marcata de companiile participante.

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

DISTRIBUIȚI
Articolul precedent
Articolul următorTaxa auto mai multi bani la buget

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.