Speram la mai bine. Ne pregatim pentru ce-i mai rau

Ceea ce s-a intamplat in 2009 reprezinta pentru noi toti o experienta pe care nu o vom uita. Despre dimensiunile crizei si efectele nefaste asupra firmelor, dar si asupra fiecarui om in parte, am vorbit si s-a vorbit in toata presa si in cadrul oricarei discutii particulare, in tot acest an. Exista, insa, si aspecte pozitive.

Multi filozofi considera ca valoarea izvoraste din suferinta, iar de suferinta nu am dus lipsa in 2009. Sintagma „sa devenim mai buni“ a capatat, in ultima perioada, un inteles mai practic, a devenit o necesitate fara de care nu se poate merge mai departe.

Muncim mai mult, pentru niste rezultate pe care anul trecut le-am fi considerat firimituri, dar suntem mai entuziasmati ca niciodata de ele. Am inceput sa gandim mai mult in termeni de valoare reala adusa pe piata, acesta fiind motivul principal pentru care rezistam – in conditiile in care „profit zero“ este un rezultat apreciabil in 2009, pe care sa il poti prezenta partenerilor, daca nu cu mandrie (ar fi totusi exagerat), macar cu fruntea sus. Astazi, este mai important un client fidel, care plateste la timp, decat alti zece, pe care insa nu te poti baza, si acest lucru ne face sa fim mai atenti, mai prevazatori.

Toti jucatorii de pe piata incearca sa fie alaturi de clientii lor, sa-i inteleaga, sa le anticipeze nevoile. Suntem gata sa invatam, sa intram in amanunte, sa particularizam serviciile oferite pentru fiecare client. Acest lucru inseamna o mai buna structurare a pietei, o mai usoara depistare a furnizorilor de care firmele au nevoie. De asemenea, competitivitatea a devenit esentiala, iar multe firme isi pun problema eficientizarii in amanunt a activitatii. Daca vrei sa rezisti, este necesar sa analizezi si sa imbunatatesti fiecare procedura, orice aspect fiind esential. Acestea sunt lucrurile pozitive, care inseamna o crestere a calitatii atat de necesara economiei romanesti.

Cei care isi bazau activitatea pe functionarea intr-o zona gri nu au disparut nici ei, fie ca este vorba despre neplata taxelor si impozitelor, despre motorina furata, despre roviniete false, salarii la negru… Insa si ei au fost afectati de criza, importanta si cuantumul „zonei gri“ a crescut si, astfel, au devenit mai vulnerabili, mai usor de depistat, iar acest lucru antreneaza inevitabil costuri suplimentare – spaga si/sau amenzi.

Va fi 2010 un an mai bun? Ultimele estimari vorbesc despre un inceput de revenire economica in a doua jumatate a anului, dar nimeni nu mai crede in profetii. Cu totii ne pregatim pentru ce este mai rau si acesta poate fi un alt punct pozitiv pentru 2010. Nu mai putem fi luati prin surprindere, multe firme reusind ajustarea costurilor la nivelul veniturilor mici de astazi.

Un lucru este evident pentru 2010 – concurenta pe piata va fi acerba, iar piata, in general, va avea de castigat. Va fi o lupta apriga, iar noi, ca de obicei, va vom tine la curent cu stiri proaspete. Dar, pana atunci, va dorim La Multi Ani si un An Nou Fericit!

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.