TAPA EMEA. Nebunia cu șoferii

Atunci când McDonald’s nu mai are milkshake, deja știi că ai o problemă serioasă. Un asemenea „caz” ține titlurile știrilor mai ceva decât o eventuală criză de pâine, medicamente sau hârtie igienică. Se întâmplă în Marea Britanie dar, în curând, acest lucru se poate întâmpla în întreaga Europă. Cauza? Deficitul de șoferi, care tinde să se acutizeze, peste tot.

Ediția din septembrie a buletinului informativ al TAPA EMEA, Vigilant, subliniază faptul că „deficitul” este deja un termen destul de blând pentru situația de fapt din Marea Britanie. Citând cotidianul The Time, Vigilant precizează că, din cauza situației solicitante, șoferii de camion care lucrează pentru unul dintre cele mai mari lanțuri de supermarketuri din această țară câștigă, acum, 53.780 de lire sterline pe an, considerabil mai mult decât salariile medii ale învățătorilor (40.880), avocaților (43.190) sau arhitecților (42.930).

Iar această situație nu este valabilă numai pentru Marea Britanie. Un nou studiu al Ti Insight, companie de studii și analize de piață, arată că acesta este unul dintre cele mai mari riscuri care amenință reziliența supply chainurilor din Europa.

Conform estimărilor Ti, în 2020, industria transporturilor rutiere de mărfuri prezenta un deficit de aproximativ 400.000 de șoferi. Cele mai afectate țări europene sunt Polonia, Marea Britanie și Germania.

Marea Britanie se află într-o situație particulară, luptându-se nu numai cu Brexitul, ci și cu faptul că lucrătorii din alte țări europene au părăsit această țară în cursul pandemiei, de teama lockdown-urilor.

Strategii de atenuare a deficitului

Deficitul de șoferi este o problemă cu mai multe fațete. Au existat multe dezbateri privind strategiile necesare pentru a atenua această problemă. Există soluții pe termen scurt, cum ar fi creșterea atractivității meseriei de șofer de camion prin salarii mai bune, bonusuri, oportunitatea de a cumpăra acțiuni ale companiei și program flexibil, care pot porni de la companiile de transport. Apoi, există soluții pe termen mai lung, care, uneori, necesită intervenții guvernamentale sau instituționale, cum ar fi programe de recrutare pentru femei sau fost personal militar, creșterea conștientizării în școli, programe de training, redefinirea legislației și îmbunătățirea facilităților de parcare pentru pauzele de odihnă.

Programe de ucenicie și training pentru tineri

Multe companii au adoptat soluția unor programe de ucenicie, pentru încurajarea tinerilor să îmbrățișeze această meserie. Aceste scheme includ frecvent și training, precum și un salariu serios. Unii angajatori au pus la punct chiar și „academii” sau acoperă total sau parțial costurile de training, considerate de multe ori ca o cerință scumpă de acces la profesie.

Vârsta minimă legală pentru a putea conduce vehicule de marfă variază, la nivel european, ceea ce poate reprezenta o barieră. Grupul Nagel, din Germania, este una dintre companiile care au recunoscut această problemă și au creat o schemă de ucenicie care implică tineri și le oferă posibilitatea de a căpăta experiență înainte de a împlini 21 de ani. O altă inițiativă este parteneriatul dintre asociația Logistics UK și Think Logistics, ramură a organizației educaționale Career Ready. Aceasta are ca scop crearea unor legături între școli, colegii și angajatori, pentru a comunica oportunitățile de a face carieră în domeniul logistic, pentru tineri.

 

Alte strategii:

  • Pall-Ex Marea Britanie Driver Drive încurajează șoferii să se alăture rețelei – un website separat pentru oferte de muncă, având oportunități pentru șoferii de camion HGV 1 și 2, șoferi de vanuri și operatori de motostivuitoare.
  • Academia online HH Drive Right a companiei JMHC Logistics, inițiativă pentru atragerea tinerilor către această industrie.
  • Școala de șoferi Eddie Stobart, care oferă finanțare, cursuri și experiențe de conducere cu job garantat la sfârșitul programului.
  • Programul de ucenicie de 13 luni al Aldi, pentru tineri peste 18 ani, oferind un salariu atractiv, mentoring și alocație de vacanță, pentru obținerea categoriilor C+E.
  • Programele Road to Logistics și Warehouse to Wheels ale Hermes, care le permit angajaților să obțină permisul de conducere de camion și să devină șoferi pentru această companie.

Angajări sezoniere

Deficitul de șoferi devine și mai pregnant în timpul perioadelor de vârf. Schemele de atragere a șoferilor care pot fi utilizați în perioade de vârf, apoi să presteze alte activități, reprezintă o alternativă interesantă la a fi șofer cu normă întreagă. O companie care a explorat această abordare este DHL Freight, care a creat o nouă schemă pentru a aduce mai multe persoane la volan în special în timpul sărbătorilor de Crăciun. Este deja un proiect pilot implementat în filialele din Erfurt, Koblenz, Maintal, Malsfeld și Sehlem, din Germania. Acesta angajează noi recruți în cadrul unui sistem de rotație, în care lucrează ca șoferi în perioadele de vârf și în depozite, în celelalte perioade. Compania a spus că au fost create 30 de noi locuri de muncă la fiecare filială și, dacă programul va avea succes, vor mai fi angajate încă 500 de persoane, în toată Europa.

Recrutare de foști militari

Unele companii europene au lansat campanii de încurajare a foștilor militari de a deveni șoferi în industria logistică. În Marea Britanie, de exemplu, sunt aproximativ 50.000 de veterani în șomaj (conform datelor din 2019). Pentru a profita de acest lucru, compania logistică ELB Partners s-a orientat către o agenție de recrutare specializată în angajarea de foști șoferi militari. Utilizarea șoferilor de la agenții este adesea soluția de urgență pentru mulți transportatori, dar această opțiune pe termen scurt „umflă” costurile din supply chain, ceea ce este dificil de transmis către clientul final, în acest sector sensibil.

Și în Germania se întâmplă acest fenomen, Logistik Netzwerk Thuringen semnând o scrisoare de intenție cu Comandamentul Logistic al Armatei Germane pentru dezvoltarea profesională a angajaților și pentru training de ambele părți. De exemplu, militari din cadrul unității logistice vor putea să lucreze în cadrul companiei logistice în timpul unei întreruperi de serviciu, după care să se întoarcă în armată. La fel, și furnizorul logistic DSV a încheiat un acord cu armata Țărilor de Jos, în 2018, pentru ca șoferii din armată să ajute această companie în perioadele de vârf.

Utilizarea tehnologiei

Folosirea diferitelor tehnologii poate ameliora problema deficitului de șoferi prin permiterea sau facilitarea vizibilității în programările de cerere și ofertă, pentru eliminarea curselor la gol și a capacităților irosite. Echiparea camioanelor cu tehnologie de localizare și cu senzori este un pas către atingerea acestei vizibilități și către o utilizare mai eficientă a bunurilor mobile și a șoferilor.

Introducerea platformelor digitalizate, a inteligenței artificiale și a sistemelor de previzionare pot contribui, la rândul lor, la remedierea ineficiențelor structurale și la reducerea numărului de camioane necesare, a emisiilor și a costurilor. Dar realitatea este mult mai complexă. Deși capacitatea „de prisos” de pe piață este, în medie, de 40%, nu este în întregime rezolvabilă prin utilizarea platformelor  și burselor de transport.

Conform unui studiu al IRU, 71% din companiile de transport europene își pun speranțele în introducerea vehiculelor autonome, în următorul deceniu. Acestea pot reduce costurile cu forța de muncă și pot rula 24/7 fără a fi constrânse de timpii de conducere și odihnă. Dar această tehnologie nu este încă viabilă din punct de vedere comercial la scară largă.

Intervenții guvernamentale

Suportul guvernelor și al altor instituții este, de asemenea, esențial. Penuria de zone de odihnă convenabile și sigure a devenit una dintre problemele cheie pentru șoferii de camion, un factor major care împiedică femeile și tinerii să se alăture acestei industrii. Comisia Europeană a decis să aloce fonduri de 178 de milioane de euro ca finanțare pentru creșterea numărului de parcări sigure din Europa, dar atragerea statelor membre în această acțiune este esențială pentru obținerea unor rezultate tangibile. Mecanismul european de finanțare va acoperi 30%, deci statele membre vor trebui să acopere 70% din finanțare, prin intermediul investitorilor.

Reducerea vârstei minime pentru șoferii profesioniști

Conform IRU, numai 11% din forța de muncă din Polonia este de sub 25 de ani, în timp ce, în România, vârsta medie a șoferilor este de 41 de ani. Media europeană a șoferilor sub 25 de ani este de 7%.

IRU face apel la autorități să reducă vârsta minimă necesară pentru șoferii profesioniști la 18 ani, în toate țările, la nivel mondial. În Orientul mijlociu și în unele țări europene este 18 ani, dar în multe alte țări este situată la 21. Ba chiar 26 – în China și Turcia.
Iar asta în condițiile în care șomajul la persoanele foarte tinere în anumite țări ajunge și la 30%.

Atragerea femeilor în breaslă

Femeile dețin 2-3 procente în rândul șoferilor, în Europa, potrivit IRU, care subliniază necesitatea creșterii atractivității acestei bresle și lucrează alături de Comisia Europeană și de membrii săi pentru promovarea meseriei în rândul reprezentantelor sexului frumos. De exemplu, un membru IRU din Germania a angajat o ambasadoare pentru atragerea femeilor către sectorul transporturilor.

Atragerea de șoferi străini

Deschiderea granițelor pentru angajarea de șoferi din Estul Europei a ajutat, dar numai temporar și a generat probleme și în această regiune. Astfel, de exemplu, în Polonia, sunt agenții care au oferte pentru șoferi din țări asiatice, cum ar fi Bangladesh, India, Filipine și Vietnam. Poate dura între patru și șase luni din momentul demarării procesului de recrutare, până la sosirea efectivă a șoferilor. Angajarea șoferilor din Kazahstan, Uzbekistan, Georgia și Armenia durează între una și trei luni.

Stimulente financiare

Acordarea de stimulente financiare reprezintă, poate, cea mai realistă soluție pe termen scurt. Anumite companii chiar încurajează angajații să „fure” șoferi de la concurență, recrutându-i prin parcări și spații de odihnă, oferind un bonus și o primă de angajare de 500 de euro. Alte companii oferă acțiuni șoferilor la angajare, iar altele orare flexibile și mai multe zile de concediu.

Conform unui studiu Ti, aproximativ o treime (33,9%) dintre transportatorii europeni oferă creșteri salariale periodice pentru a reține șoferii, iar 29,5% au declarat că oferă bonusuri.

sursa: Vigilant, septembrie

traducerea și adaptarea: Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.