Transportatorii cer OUG pentru RCA

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) încearcă, din nou, să fenteze patronatele din transporturi pe tema RCA: după ce Senatul i-a retrimis, la solicitarea transportatorilor, proiectul legii RCA din care dispăruseră propunerile lor, repetă istoria.

Concret, din cele 12 propuneri convenite în 4 aprilie de conducerea ASF cu reprezentanţii UNTRR, ARTRI, COTAR, APTE, APULUM şi FORT, Consiliul ASF a introdus în varianta finală a proiectului legii, aprobată în ședința din 5 aprilie, numai două puncte integral, alte două parțial, iar restul de 8 le-a aruncat la coș.

Totul s-a aflat abia peste o săptămână, de la Parlament. Revoltați, transportatorii acuză că „în forma actuală, proiectul de lege RCA nu soluționează cea mai importantă problemă, care a generat protestele transportatorilor și a condus la demararea discuțiilor cu Autoritatea de Supraveghere Financiară, pentru identificarea modalităților prin care să se realizeze un sistem de control al tarifelor de primă RCA, pe elemente de cost fundamentate, general acceptate de asigurători, asigurați și ASF”.

„Dacă acest proiect de lege RCA ar urma să fie adoptat, ne-am putea trezi din nou cu majorări ale tarifelor RCA, iar reprezentanții ASF vor fi din nou mirați că tarifele RCA cresc, deși ei au avut «cele mai bune intenții». Actualul proiect de lege nu oferă predictibilitate pe o piață cu o concurență perturbată, unde aparent fiecare face ce vrea, iar arbitrul ASF este depășit”, a declarat Radu Dinescu, secretar general UNTRR.

Situația reală

Iată situația reală a celor 12 propuneri primite de ASF dar neintroduse în noul proiect de lege RCA trimis la Parlament, potrivit UNTRR:

  1. Identificarea modalităților prin care să se realizeze un sistem de control al tarifelor de primă RCA, pe elemente de cost fundamentate.

Din proiectul de lege nu reiese clar faptul că s-a identificat un mecanism de control al modului de fundamentare a tarifelor de primă RCA.

  1. Eliminarea contractului de asigurare RCA din proiectul de lege.

Conform prevederilor articolului 4, actualul proiect de lege menține contractul RCA cu obligații de furnizare a informațiilor de către asigurat și cu dreptul asigurătorului de a majora prima RCA dacă informațiile nu au fost corecte.

  1. Asigurarea posibilității ca polițele de asigurare să fie încheiate între 1 lună și 12 luni calendaristice.

Această propunere a fost introdusă de catre ASF în proiectul de lege, conform aceluiași articol 4.

  1. Posibilitatea suspendării poliței de asigurare RCA pe perioada cât autovehiculul este imobilizat din diferite motive.

Această propunere a fost introdusă, însă fără a se înțelege în mod clar în ce situații este aplicabilă. Suspendarea poliței de asigurare RCA se poate face doar în două situații, pe perioada suspendării dreptului de circulație al vehiculului, conform prevederilor legale, și pe perioada imobilizării vehiculului, potrivit punctului 6 din articolul 5.

  1. Să fie asigurată posibilitatea decontării directe între asigurat și asigurător.

Această propunere a fost introdusă de către ASF, conform articolului 23 din proiectul de lege RCA.

  1. Stabilirea prin lege sau norme a documentelor care vor constitui dosarul de despăgubire, pe tipuri de evenimente. Astfel, plata despăgubirii să se facă în maximum 30 de zile.

Această propunere nu a fost introdusă, iar, potrivit articolului 18 din proiectul de lege, ASF le oferă companiilor de asigurări un termen de cel mult 3 luni de la data înaintării cererii de despăgubire de către asigurat ori de către partea prejudiciată să notifice dacă au aprobat, în totalitate sau parţial, pretenţiile de despăgubire. După care, despăgubirea se va plăti de către asigurătorul RCA în maximum 10 zile de la data depunerii documentelor necesare stabilirii răspunderii şi cuantificării daunei, sau de la data la care asigurătorul RCA a primit o hotărâre judecătorească definitivă ori acordul entității de soluționare a litigiului cu privire la suma de despăgubire pe care este obligat să o plătească. Practic, asiguratul ar putea aștepta până la 100 de zile ca să fie despăgubit, asta după ce a plătit în anul respectiv un tarif triplu față de anul anterior pentru polița RCA, deși nu a cauzat nicio daună. Inadmisibil!

  1. Introducerea unui capitol distinct în lege care să reglementeze primele de asigurare, transparentizarea modului de calcul al primei RCA și prezentarea modului de calcul actuarial.

Conform articolului 16, asigurătorul RCA prezintă asiguratului sau potenţialului asigurat, la solicitarea acestuia, calculul actuarial şi indicatorii utilizaţi privind modul de determinare a primei de asigurare, cerința transportatorilor rutieri fiind respectată doar parțial.

  1. Stabilirea penalităților de întârziere la plata daunelor pentru firmele de asigurare la 0,2% pe zi de întârziere.

Prin noul proiect de lege, ASF propune să scadă aceste impuneri la nivelul ROBOR plus o marjă anualizată de 30 de puncte procentuale pentru întreaga sumă de despăgubire cuvenită sau la diferenţa de sumă neachitată, ceea ce înseamnă doar 0,09% pe zi de întârziere. În acest mod, asiguratul care este obligat la penalități de întârziere la plata obligațiilor bugetare de 0,2% pe zi de întârziere va suporta și diferența de 0,11%, pe costuri de finanțare proprii. Să înțelegem că trebuie subvenționați asigurătorii, așa cum propune ASF, prin textul de lege?!

  1. Eliminarea obligației de furnizare a informațiilor istorice de către asigurat.

Această propunere nu a fost introdusă în textul de lege. Obligativitatea se menține în proiectul de lege, conform punctelor 7, 9, 10 și 11 din articolul 4.

  1. Introducerea obligativității ASF de a calcula un tarif de referință pe categorii specifice și aplicarea sistemului bonus-malus în funcție de valoarea daunei și nu a numărului de evenimente.

Această propunere nu a fost inclusă în actualul proiect de lege.

  1. Introducerea de sancțiuni pentru asigurători în cazul transmiterii eronate de date și informații către ASF.

Această propunere nu a fost inclusă în actualul proiect de lege.

  1. Stabilirea modalităților de responsabilizare a conducătorului auto.

Această propunere nu a fost inclusă în actualul proiect de lege.

Radu Dinescu, Secretar General UNTRR

„Deoarece ASF nu a respectat cerințele transportatorilor rutieri, UNTRR solicită intervenția urgentă a Parlamentului pentru redefinirea rolului acestei autorități și angajarea unui management independent, care să lucreze pentru apărarea interesului consumatorului. UNTRR mai atrage atenția Guvernului, Parlamentului și Președintelui României că indiferența de care dau dovadă cu privire la criza din piața RCA va avea efecte negative de lungă durată, atât în cadrul industriei de transport rutier, cât și a economiei României”, avertizează Radu Dinescu.

„Cadou otrăvit”

La rândul lor, reprezentanții Asociației Societăților de Service Auto Independente (ASSAI) acuză că noua variantă a Legii RCA este „un cadou otrăvit, cu accente anticonstituționale”, întrucât „a cosmetizat un proiect de lege menit să protejeze în continuare interesele financiare ale corporațiilor din asigurări”.

Cristian Muntean, președintele ASSAI

„Ne întrebăm de ce Consiliul ASF continuă să își bată joc de asigurați și să favorizeze firmele de asigurări? Nu este exclus ca acest resort să fie unul care să se încadreze în faptele asimilate celor de corupție, pentru că a vorbi despre corupție la ASF este similar cu a vorbi despre frânghie în casa spânzuratului. Este foarte clar că acest Consiliu al ASF și-a atins limitele, fiind incapabil să genereze reforma celui mai important segment din asigurări. De aceea, Parlamentul României, aflat în slujba cetățenilor, trebuie să ia în calcul cele două variante de reformare a Consiliul ASF: destituirea lui Mișu Negrițoiu sau demiterea întregului Consiliu al ASF”, cere președintele ASSAI, Cristian Muntean.

„Modul defectuos de constatare a daunelor reprezintă punctul central care cauzează cele mai mari probleme păgubiților RCA; or, tocmai acesta a fost «omis» în mod deliberat de către ASF. Aceasta a eliminat obligativitatea asigurătorilor de a notifica, în termen de 5 zile lucrătoare de la data avizării daunei, păgubiții RCA, atunci când vor să le introducă în cercetări de 90 de zile dosarul de daună. Acest lucru are ca rezultat faptul că păgubitul își repară mașina, crezând în buna credință a asigurătorului RCA, iar după ce depune actele de reparație la asigurator și observă că nu este despăgubit în termen legal, află abia atunci că asigurătorul a decis să îi introducă în cercetări de 90 de zile dosarul de daună fără ca măcar să îl anunțe”, explică Muntean.

Amânare de 4 luni

Inițial, patronatele din transportul rutier conveniseră să ceară Guvernului să aprobe prin Ordonanță de Urgență modificările din Legea RCA – ultima ei formă, acceptată de ASF. Erau conștienți că vine campania electorală pentru locale, apoi vacanţa parlamentară, iar în toamnă – campania pentru alegerile parlamentare. Păţiţi cu promisiuni neonorate de patru luni, liderii transportatorilor nu mai au acum nici răbdare, nici încredere, chiar dacă au obţinut o primă victorie prin returnarea de către Senat a proiectului Legii RCA către ASF. Nu s-ar fi gândit în ruptul capului că Mișu Negrițoiu, președintele ASF, îi va păcăli din nou. Însă tocmai nepublicarea pe site-ul ASF a formei finale a proiectului ar fi trebuit să le dea de gândit. Au aflat abia după o săptămână, de la Parlament, cum arată draftul: cu totul altul decât conveniseră în 4 aprilie la sediul Autorității.

Măsurile trebuie urgentate

„Noua formă a proiectului de lege să fie trimisă şi la Guvern, pentru a da o Ordonanţă de Urgenţă, deoarece aceasta este singura soluţie pentru stoparea şi diminuarea tarifelor RCA. Parlamentarii vor intra în pregătiri pentru alegeri în luna mai, apoi va începe vacanţa de vară şi, astfel, ar trece anul fără a se lua măsuri împotriva creşterii nejustificate a RCA pentru toţi românii. Putem spune că aceasta este o primă victorie a noastră, prin retrimiterea proiectului de lege de la Senat înapoi la ASF. În perioada următoare, vom analiza situaţia, în funcţie de decizia Guvernului. Dacă Executivul nu îşi va asuma responsabilitatea şi nu va da OUG, vom muta protestele la Guvern. Nu vrem să credem că Executivul sau Parlamentul sunt conduse din umbră de către aceste multinaţionale care ne căpuşează de ani buni, în numele aşa-zisei democraţii europene”, a atenționat Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR.

Vasile Ștefănescu, președinte COTAR

“Guvernul să uzeze de Legea Concurenței”

Liderul COTAR dă și o altă variantă Executivului: să uzeze de Legea Concurenței (Legea 21/1996), care prevede, la articolul 4, alin. (2) şi (3), următoarele:

„Pentru sectoare economice determinate şi în împrejurări excepţionale, precum: situaţii de criză, dezechilibru major între cerere şi ofertă şi disfuncţionalitate evidentă a pieţei, Guvernul poate dispune măsuri cu caracter temporar pentru combaterea creşterii excesive a preţurilor sau chiar blocarea acestora. Asemenea măsuri pot fi adoptate prin hotărâre pentru o perioadă de 6 luni, care poate fi prelungită succesiv pentru durate de câte cel mult 3 luni, cât timp persistă împrejurările care au determinat adoptarea respectivei hotărâri”;

„În sectoarele economice sau pe pieţele unde concurenţa este exclusă sau substanţial restrânsă prin efectul unei legi sau datorită existenţei unei poziţii de monopol, Guvernul poate, prin hotărâre, să instituie forme corespunzătoare de control al preţurilor pentru o perioadă de cel mult 3 ani, care poate fi prelungită succesiv pe durate de câte cel mult un an, dacă împrejurările care au justificat adoptarea respectivei hotărâri continuă să existe”;

„Preţurile produselor şi tarifele serviciilor şi lucrărilor se determină în mod liber prin concurenţă, pe baza cererii şi ofertei. Preţurile şi tarifele practicate în cadrul unor activităţi cu caracter de monopol natural sau al unor activităţi economice, stabilite prin lege, se stabilesc şi se ajustează cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, cu excepţia celor pentru care, prin legi speciale, sunt prevăzute alte competenţe”.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.