Trasi pe dreapta

Aproape 6.000 de vehicule comerciale au fost trase pe dreapta cu acte in regula. Afacerile de transport gafaie. Iar taxele impun o presiune care a devenit de nesuportat.

Ultimele date statistice furnizate de Autoritatea Rutiera Romana arata ca 89.896 copii conforme au fost emise in perioada 1 ianuarie – 29 iulie 2009, fata de 95.082 in perioada similara a anului trecut. Tinand cont de faptul ca reinnoirea copiilor conforme dupa licenta de transport se face anual, rezulta ca pentru 5.906 masini nu au mai fost solicitate aceste documente, in lipsa carora nu se poate face nici transport public si nici in interes propriu. Aceleasi date statistice valabile la sfarsitul lunii iulie scoteau in evidenta existenta a 8.326 de companii de transport care nu au in posesie nici macar o copie conforma.

Taxele inchid firmele

Afacerile din transportul rutier de marfuri si persoane sunt intr-o continua cadere libera iar degradarea acestora conduce direct la cresterea numarului de accidente grave in care sunt implicate autovehiculele comerciale, atrage atentia Federatia Operatorilor Romani de Transport (FORT).

„Taxele uriase si multitudinea de autoritati specifice sugruma transportatorul rutier roman in timp ce, in alte state, acest sector economic este incurajat si subventionat. Reducerea cuantumului taxelor specifice reprezinta unica formula de stopare a declinului transporturilor rutiere si de directionare a putinelor acumulari catre siguranta si calitatea transporturilor“, se arata intr-un comunicat remis la redactie. Potrivit FORT, un exemplu simplu este cel al taxei de drum – rovinieta – a carei incasare este si asa deficitara „din cauza sistemului prost si a coruptiei fara egal“. „Valoarea taxei de drum trebuie corelata pana la depasirea recesiunii cu cifra de afaceri anuala inregistrata de companiile de transport, prin acest sistem statul urmand sa incaseze mai multi bani, fara sa fie nevoie de alte investitii. Astfel, ponderea procentuala a acestei taxe nu trebuie sa o depaseasca pe cea din anii trecuti, atunci cand afacerile din transporturi erau in crestere. În 2008, taxa de drum reprezenta aproximativ 2% din cifra de afaceri a unui transportator, in timp ce, acum, ea se situeaza aproape de 10% si acest exemplu se poate extinde la toate taxele suportate de catre transportatori“, se mentioneaza in comunicatul citat. În opinia carausilor, lipsa de masuri economice reale care sa sprijine mentinerea afacerilor in domeniu umbreste chiar si modificarile legislative atat de necesare, elaborate anul acesta de catre Ministerul Transporturilor impreuna cu patronatele si sindicatele. Din statistica FORT rezulta ca, in prezent, cele mai afectate transporturi rutiere sunt cele dedicate unui anumit tip de productie (frigo, materiale de constructii, textile etc). În acelasi timp, sufera insa transporturile de marfuri generale in afara Romaniei, din cauza reducerii drastice a exporturilor si importurilor,

care au scazut cu pana la 60% fata de perioada similara a anului trecut.

August, sub spectrul falimentului

„Luna august aduce, din pacate, un nou val masiv de falimente in randul transportatorilor de marfuri generale“, subliniaza FORT. Federatia atrage atentia si asupra transportului rutier de persoane aflat, de asemenea, intr-un mare declin din cauza reducerii drastice a fluxului de calatori, a somajului si a problemelor financiare ale cetatenilor din clasa sociala cu venituri minime. „Un alt aspect important ce afecteaza grav acest sector de activitate este neplata subventiilor acordate unor categorii sociale defavorizate, lucru ce apasa tot pe umerii transportatorului de persoane, ce acumuleaza datorii atat fata de furnizori cat si fata de bugetul de stat. În acest moment, Ministerul de Finante are 5 luni intarziere la plata deconturilor pentru biletele subventionate“, arata FORT, mentionand ca, in randul transportatorilor de calatori, domneste o mare incertitudine in ceea ce priveste planurile actualului guvern, ce oscileaza intre liberalizarea sau concesionarea traseelor pentru transportul de calatori.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.