Trotinetele electrice, legale?

Pe plan mondial, încă nu știm, dar pe plan european este o adevărată frenezie, se pare, în ceea ce privește folosirea tot mai intensă a trotinetelor electrice. Dacă o parte dintre cei care mergeau pe jos s-au bucurat de apariția ineditului mijloc de transport, iată că legislația a fost surprinsă nepregătită. La fel și cei care au fost implicați în evenimente rutiere.

Deși cei ce folosesc trotinete sunt foarte atașați de ele și le consideră adevărate soluții de mobilitate urbană, trotinetele se bucură, încă, de un semvid legislativ. Unele țări au sesizat trendul și încearcă să le cuprindă în legislație.

Autoritățile competente de reglementare trebuie să decidă dacă trotinetele sunt destinate mersului pe trotuar, pe traseele pentru biciclete sau pe drumurile publice. Deoarece au mici motoare electrice, este dificil să se reglementeze care sunt cele mai sigure zone/spa ții unde acestea să fie utilizate. Sigure atât pentru utilizatorii lor, cât și pentru ceilalți participanți la trafic.

Ce spune Europa?

Utilizarea trotinetelor electrice este permisă în multe țări europene, precum Germania, Franța, Austria și Elveția.

● Spre exemplu, în Marea Britanie și Irlanda, „trotinetiștii” au primit interzis pe trotuare și pe drumurile publice, fiindu-le permisă folosirea trotinetelor electrice pe terenuri private, cu permisiunea proprietarului. Cei ce au fost prinși, în Marea Britanie, folosindu-le în zonele interzise au primit o amendă de 300 de lire sterline și șase puncte de penalizare pe permisul de conducere.

● Suedia a interzis folosirea ori căror trotinete motorizate ce au capacitatea de a depăși viteza de 20 km/h, pe benzile de biciclete ale orașelor sale.

● În capitala Franței, la Paris, au fost introduse amenzi de 135 de euro pentru cei ce utilizează trotinetele electrice pe trotuare. Francezii au mai sesizat încă o problemă, anume parcarea lor improprie, în dreptul ușilor de acces ale clădirilor sau blocând trotuarul, iar pentru cei ce fac asta a fost instituită o sancțiune de 35 de euro.

● Belgia a ales să impună o limită de viteză și de vârstă. Trotinetele pot fi folosite de persoanele ce au împlinit vârsta de 18 ani sub incidența acelorași legi ca și bicicliștii. De menționat, însă, este faptul că limita de viteză tocmai ce a fost crescută, de la 18 la 25 km/h.

● Și Copenhaga, capitala Danemarcei, a adoptat noi reguli pentru a limita numărul de trotinete ce pot fi parcate în anumite zone ale orașului.

În România

Trotinetele electrice au apărut în această vară ca opțiune viabilă de transport. După cum menționam la începutul materialului, semividul legislativ împinge lucrurile într-o zonă gri. Am ascultat relatări ale celor ce le folosesc, iar aceștia s-au confruntat cu diferite situații. Într-unul dintre cazuri, utilizatorul de trotinetă a fost oprit de un polițist, însă omul legii era mai degrabă curios de abilitățile trotinetei, pentru că dorea să achiziționeze una.

Când a fost întrebat de legalitatea utilizării ei, organul de poliție i-a spus că, prin lege, ele nu sunt interzise, așa că o poate folosi bine-merci în continuare, pe stradă. O altă situație ce ne-a fost prezentată a fost cea a unui cetățean ce a fost „tras pe dreapta” de poliție și i s-a comunicat că, dacă circulă pe șosea, va primi amendă din cauza fap tului că „vehiculul nu este semnalizat”.

Am cerut o părere legată de cum vede un utilizator ceea ce se întâmplă, în prezent, iar acesta ne-a confirmat încă o dată că suntem într-o zonă gri ce abia așteaptă reglementarea. „Dacă prinde peste 25 km pe oră, trotineta intră în categoria mopeduri. Dar cum nu are scaun și mijloace de semnalizare, sistem de frânare etc, ea nu se poate înmatricula ca moped. Este ca un moped ilegal, practic ar trebui să nu te lase să mergi cu ea nicăieri.

Circulația cu un vehicul neînmatriculat sau fără permis intră sub incidența Codului penal. Dacă trotineta prinde o viteză de până în 25 km/h, poți merge pe trotuar, cu pietonii. Trotineta, la origine, nu a fost concepută ca un vehicul destinat circulației pe dru murile publice. Ea a fost gândită ca o jucărie pentru copii, așa că este puțin complicat de reglementat. Să introduci legal pe carosabil o scândură cu doua roți și un băț, pe acolo pe unde circulă bolizi cu 400 de cai putere și camioane de 40 de tone, e riscant și problematic.” Așteptăm să se ridice ceața…

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.