Truck & Tractor Pulling – Tractoare de tractoare

Este vorba despre un sport cu motor care isi are originile in SUA si capata din ce in ce mai multa popularitate in Vestul Europei, in special in Olanda. Pe scurt, este o competitie in care tractoare agricole sau capete tractor de transport marfa se intrec in tragerea unei „sanii“ cu o greutate mare si presiune progresiva, pe o „pista“ cu o anumita lungime. Ca orice sport care se respecta, prezinta mai multe clase, atat conform masei tractate, cat si caracteristicilor constructive ale vehiculelor, si constituie un adevarat spectacol pentru spectatori, cu mult zgomot, fum si tractoare pe doua roti.

Se spune ca, in America, prin anii 1860, cand masinariile agricole erau trase de cai, fermierii se laudau cu puterea cailor lor si se provocau unul pe celalalt la competitii pentru a vedea care cal e mai puternic. Astfel, totul a pornit de la o usa de hambar, scoasa din balamale, pe care calul trebuia sa o traga dupa el. Unul cate unul, fermierii se asezau pe usa, pana cand calul nu mai putea sa traga. Castiga animalul capabil sa tracteze cei mai multi oameni pe usa de hambar. Astfel de competitii inca mai au loc in State, cu cai special antrenati pentru asa ceva. Prima competitie cu vehicule cu motor a avut loc in Ohio, in 1929, si tot atunci a fost recunoscut si acest sport. Dar a capatat popularitate abia in anii 50 si 60, cand a fost conceput un set de reguli uniforme si s-a creat Asociatia Nationala Americana de Tractor Pulling. In anii 70, existau doua categorii principale: tractoare de serie si modificate (cu alte tipuri de motoare decat cele standard). In anii 70 si 80, au fost introduse tractoare cu mai multe motoare, care au facut deliciul publicului, ajungand pana la… 7 in 1988. Din punct de vedere al masei tractate, la inceput au fost folosite doua tehnici. Una prevedea folosirea unei greutati cu masa fixa, a doua oameni, care asteptau la puncte fixe pentru a urca pe platforma si pentru a creste progresiv masa. O alta regula, acum abandonata, era limitarea vitezei, din cauza accidentelor cauzate de urcarea oamenilor la viteze mari.

„Saniile“ de astazi utilizeaza un sistem complex de echipamente pentru a adauga masa progresiv pana la maximum 29.000 kg. La start, masa este plasata pe axa spate a saniei si, pe masura ce tractorul inainteaza, greutatea este impinsa in fata, in timp ce marginea inferioara a saniei este impinsa in pamant, progresiv, pana cand tractorul nu mai poate face fata fortei de frictiune.

Reguli, clase, categorii

In Europa, sportul a fost introdus in Olanda in 1977, acum avand loc peste 100 de competitii anual. Tractoarele sau camioanele concureaza pe o „pista“ de iarba sau pamant cu o latime de 10 m si o lungime de 100 m. Vehiculele trebuie sa tracteze sania pe o distanta cat mai mare posibila. Cea mai mare distanta castiga. Daca mai multe tractoare reusesc un Full Pull (100 m), in urmatoarea etapa greutatea saniei creste, castigatorul fiind desemnat tot pe criteriul distantei. Sunt definite mai multe categorii de masa a tractoarelor, pentru evitarea concurentei inegale. Vehiculele sunt cantarite si se adauga balast pentru a ajunge la masa stabilita (de exemplu, in cazul clasei de 3.500 kg, cand un tractor cantareste 3.100). In Olanda, categoriile de masa difera de la regiune la regiune, dar cele mai des utilizate categorii sunt de 2.500, 3.500, 4.500, 5.500 si 7.500 kg. De asemenea, exista mai multe tipuri de clase, in functie de elementele constructive. Cea mai celebra este asa numita „clasa standard“ sau agricola, in care participa tractoare de serie folosite pentru lucrari agricole. Aceasta clasa este foarte populara in randul fermierilor vestici. Urmeaza „clasa sport“, „clasa super-sport“, „clasa hobby-sport“ si „mega-sport“, precum si clase de serie denumite „hot“ si „pro“. Dupa cum am mentionat, modificarile pe aceste clase sunt in special la nivelul motoarelor, sisteme turbo adaptate, pompe de combustibil, intercoolere etc. Astfel, vehiculele din clasele sport ajung sa fie de la 3 pana la 10 ori mai puternice decat tractoarele agricole originale. Clasa „super standard“ foloseste si alti combustibili, cum ar fi metanolul. Nu in ultimul rand, mai sunt clase destinate… masinilor de tuns iarba, mini-tractoarelor sau vehiculelor pe doua roti. Si in competitiile pentru camioane sunt folosite categoriile standard, sport si super-sport.

Tactica si strategie

Toate bune si frumoase, dar nu este asa simplu precum pare la prima vedere. O performanta buna depinde de mai multi factori. Nu este suficient sa ai un tractor puternic, ci abilitatea pilotului joaca un rol important. Selectarea treptei de viteza este esentiala, precum si viteza, nu prea rapida, dar nici prea scazuta. Cu anvelope mai mari poti merge mai repede in aceeasi treapta de viteza, in timp ce, cu anvelope mai mici, e nevoie de o treapta superioara. Profilul mai adanc al anvelopei ofera o aderenta mai mare, dar si o rezistenta crescuta, in timp ce profilele netede duc la patinaj. De asemenea, conteaza si presiunea in pneuri, una mai scazuta ducand la aderenta mai mare (dar daca e prea scazuta, nu ai tractiune). Important este si „balansul“ balastului, astfel incat tractorul sa aiba o masa echilibrata.

Raluca MIHAILESCU

Hoogeveen, Olanda

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.