UE restrictioneaza cabotajul la tanc

Pachetul rutier care include normele europene privind accesul la profesie, piata de transport rutier de marfa si de persoane a fost publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii. Legislativul european a acordat o foarte mare atentie cabotajului si metodelor de salvgardare care se pot aplica in cazul in care se inregistreaza dezechilibre, exact in momentul in care acest gen de operatiuni puteau fi permise si ultimilor intrati in UE.

Noul regulament stipuleaza ca orice operator de transport de marfuri care efectueaza operatiuni contra cost in numele unui tert, titular al unei licente comunitare, are dreptul sa efectueze operatiuni de cabotaj. Dar impune o masura stricta. Astfel, carausii vor putea sa efectueze, cu acelasi vehicul, pana la trei operatiuni de cabotaj consecutive unui transport international dintr-un alt stat membru sau dintr-o tara terta in statul membru gazda, odata ce au fost livrate marfurile transportate in cursul transportului international care il are pe acesta ca destinatie.

În cursul unei operatiuni de cabotaj, ultima descarcare inainte de parasirea statului membru gazda are loc in termen de sapte zile de la ultima descarcare a marfurilor introduse in statul membru gazda, in cadrul operatiunii de transport international care il are pe acesta ca destinatie.

În acest termen, operatorii de transport pot efectua in orice stat membru unele sau toate operatiunile de cabotaj permise, cu conditia limitarii la o singura operatiune de cabotaj pe stat membru in termen de trei zile de la intrarea fara incarcatura pe teritoriul statului membru respectiv.

Masuri de salvgardare

Conform noilor reglementari, in cazul unei perturbari grave a pietei nationale a transporturilor in interiorul unei zone geografice date, cauzata de cabotaj sau agravata de acesta, orice stat membru poate sesiza Comisia in vederea adoptarii unor masuri de salvgardare. Perturbare grava a pietei nationale de transport in interiorul unei zone geografice date inseamna existenta pe aceasta piata a unor probleme specifice acesteia, de natura sa determine un excedent major, susceptibil de a persista, al ofertei in raport cu cererea, care implica o amenintare pentru echilibrul financiar si supravietuirea a numerosi operatori de transport rutier de marfa. „Zona geografica“ inseamna o zona care acopera integral sau partial teritoriul unui stat membru sau care se extinde la o parte sau la intreg teritoriul altor state membre.

Comisia examineaza situatia, in special pe baza informatiilor relevante, si decide, in termen de o luna de la primirea cererii statului membru respectiv, daca sunt necesare sau nu masuri de salvgardare si, in caz afirmativ, le adopta. Masurile respective pot sa includa excluderea temporara a zonei respective din domeniul de aplicare a regulamentului european privind cabotajul si raman in vigoare pe o perioada de cel mult sase luni, care poate fi reinnoita o singura data in cadrul aceluiasi termen de valabilitate. În cazul in care Comisia decide sa adopte masuri de salvgardare privind unul sau mai multe state membre, autoritatilor competente din statul membru respectiv li se solicita adoptarea de masuri echivalente din punct de vedere al domeniului de aplicare in ceea ce priveste operatorii de transport rutier de marfuri rezidenti. Aceste masuri se aplica incepand cu aceeasi data ca si masurile de salvgardare adoptate de catre Comisie.

Sediul stabil obligatoriu pentru licentiere

În ceea ce priveste accesul la profesia de transportator, pachetul legislativ recent adoptat la nivel european impune indeplinirea concomitenta a patru conditii. Prima cerinta (care nu a mai fost prevazuta explicit la nivel european pana acum) este aceea ca transportatorul sa aiba un sediu real si stabil pe teritoriul unui stat membru.

Celelalte trei conditii care vin in completare s-au aplicat si pana in prezent si vizeaza buna reputatie, capacitatea financiara adecvata si competenta profesionala. De mentionat ca legislatia europeana mentine posibilitatea de a demonstra capacitatea financiara prin intermediul unor asigurari incheiate cu companii de profil. Statele membre pot insa decide sa impuna cerinte suplimentare (care trebuie sa fie proportionale si nediscriminatorii), pe care intreprinderile sa le indeplineasca pentru a exercita ocupatia de operator de transport rutier.

 

Dovezi clare

Pentru a putea face cabotaj, trebuie prezentate dovezi clare privind transportul international care il are pe acesta ca destinatie si fiecare dintre operatiunile consecutive desfasurate. Probele sunt urmatoarele:

(a) numele, adresa si semnatura expeditorului;

(b) numele, adresa si semnatura operatorului de transport rutier de marfuri;

(c) numele si adresa destinatarului, precum si semnatura acestuia si data livrarii, odata ce marfurile au fost livrate;

(d) locul si data preluarii marfurilor si locul prevazut pentru livrare;

(e) descrierea curenta a naturii marfii si modul de ambalare, precum si, in cazul marfurilor periculoase, descrierea general recunoscuta a acestora si numarul de colete, marcajele specifice si numerele acestora;

(f) greutatea bruta a marfurilor sau cantitatea de marfuri altfel exprimata;

(g) numerele de inmatriculare ale autovehiculului si remorcii.

Pachetul legislativ rutier poate fi consultat integral pe site-ul www.ziuacargo.ro (Sectiunea Stiri).

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.