Un nou val de proteste împotriva scumpirii RCA

La opt luni de la mitingul din fața Guvernului împotriva triplării prețurilor RCA, transportatorii se văd nevoiți să protesteze din nou, dar sub o formă inedită, în urma unei alte majorări de preț operate, la 1 iulie, de societățile de asigurare.

Diferența dintre datele ASF și polițele plătite de transportatori este uriașă. Statisticile Autorității par a fi realizate astfel încât să ascundă adevărul, iar cei care le studiază să nu mai înțeleagă nimic. Comunicatul redat aproape integral în cadrul articolului reprezintă un exemplu relevant.

Reprezentanții patronatelor din transporturile rutiere – UNTRR, COTAR, ARTRI, APTE 2002 și APULUM – s-au întâlnit, în 3 august, cu vicepremierii Costin Borc și Vasile Dîncu și le-au cerut „să intervină de urgență, prin Legea concurenței nr. 21/1996, care prevede, la articolul 4, alineatul 3, soluția de emitere a unei Hotărâri pentru blocarea tarifelor de primă RCA pentru o perioadă de minimum 9 luni, timp în care Guvernul poate dispune măsuri urgente pentru reechilibrarea pieței”.

După discuții, transportatorii s-au declarat dezamăgiți: „Reprezentanții Guvernului au precizat că vor face o analiză precisă pe datele privind prețurile RCA, furnizate de ASF și Consiliul Concurenței, însă nu pot preciza un termen exact când o vor finaliza și nici care vor fi soluțiile pe termen scurt pentru rezolvarea crizei de pe piața RCA și normalizarea tarifelor”.

Sub sloganul „Așa nu se mai poate!”, COTAR a anunțat organizarea unui protest la nivel național, în 14-15 septembrie, iar, până atunci, i-a invitat pe toți conducătorii auto să participe la o acțiune inedită: să afișeze pe parbriz o coală A4 pe care să scrie „PROTEST RCA”, iar cei care ajung lângă Guvern, să claxoneze îndelung.

Vasile Ștefănescu, președintele COTAR

Totodată, „în fiecare zi de luni a fiecărei săptămâni (16 – marți, prima zi lucrătoare a săptămânii – n.r., 22, 29 august), până la data protestului național din 15 septembrie, autovehiculele de marfă vor circula cu viteza redusă până la limita evitării oricărui pericol, timp de minim 2 ore (între orele 10:00 – 12:00), în semn de avertisment, pe modelul acțiunilor spontane produse în ultima lună în Alba, Brașov, Cluj, Baia Mare”, a declarat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.

Această metodă de avertizare este foarte ușor de dus la îndeplinit „deoarece nu trebuie să apelăm decât la autovehiculele pe care le avem în trafic și să calculăm timpii de încărcare/descărcare cu decalajul aferent. În zona de domiciliu sau a sediului social/punctului de lucru, pot fi utilizate și autovehicule care sunt în zonă și nu au încărcare/descărcare.

„La Guvern, ne-au spus că nu aveau toate datele problemei. Noi nu mai putem aștepta. Nu vreau să acuzăm nimic, noi suntem patronate, dar s-ar putea să existe o înțelegere tacită între Guvern și aceste multinaționale”, acuză Ștefănescu. „Până pe data de 14 septembrie, dacă Guvernul chiar dorește să stopeze aceste sume aberante, să apeleze la Legea concurenței. Dacă Guvernul nu va fi sensibilizat și nu va lua atiudine, vom generaliza protestul la nivel național (adică transportul de persoane, taxi, marfă să fie oprit) și nu vom relua lucrul până ce autoritățile nu vor rezolva problema taxei RCA”, a amenințat președintele COTAR.

ASF susține că majorările au fost de 52,7%

La discuțiile de la Guvern, au participat și reprezentanții Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), care anunțaseră, cu puțin înainte de scumpirea de la 1 iulie, că „RCA a avut o creștere medie, în perioada iunie 2016/iunie 2015, de 52,7%, în marja plafonului de 50% convenit prin Protocolul din decembrie 2015”.

„Pentru prima dată de când ASF a început monitorizarea lunară a evoluției tarifelor RCA, pe principalele segmente de autovehicule, prima medie RCA pentru grupa transportatorilor de persoane marchează două luni consecutive de scădere, indicând o mișcare semnificativă de reglare a pieței și de reașezare a structurii portofoliilor”.

„Datele sunt cu atât mai relevante, cu cât, în luna iunie, au fost încheiate 2.218 polițe pe această grupă de vehicule, în creștere cu peste 40% față de vânzările din aprilie și mai. Astfel, prima medie pentru mijloacele de transport de persoane s-a situat, în iunie, la 3.458 de lei, fiind cu 14,24% mai mare decât în iunie 2015. Evoluția primelor diferă de la un segment de vehicule la altul, în funcție de datele de risc, însă raportările către ASF arată, de exemplu, o scădere de peste 10% a primei medii RCA pentru mijloacele de transport de persoane cu până la 18 locuri, în iunie 2016, față de iunie 2015. Pentru segmentul cu 18-40 de locuri, prima medie RCA a crescut, în ultimul an, cu 11,16%”, se mai preciza în comunicat.

ASF a admis că „piața RCA a rămas mai încordată pe categoria autoutilitare/autocamioane, unde prima medie aferentă polițelor pe douăsprezece luni a scăzut, în luna iunie, cu 2,4% față de mai, după ce, în luna mai, urcase cu 8% față de aprilie”.

„Comparativ cu luna iunie 2015, prima medie pentru această categorie de vehicule a înregistrat o creștere de 61,55%, situându-se la 3.016 lei. Pentru segmentul cuprins între 7,5 și 16 tone, prima medie RCA a fost, în luna iunie, de 2.207 lei, cu 11,85% mai mare decât în iunie 2015, în timp ce, în cazul autoutilitarelor cu masa de până la 3,5 tone, creșterea anuală a primei medii a fost de 15,4%. La nivelul ambelor categorii de vehicule incluse în monitorizare (autoutilitare/autocamioane și mijloace de transport de persoane), pe toate clasele de bonus-malus, creșterea medie a primelor RCA, în perioada iunie 2015 – iunie 2016, a fost de 52,73%, situându-se în marja plafonului de 50% stabilit prin Protocolul încheiat de ASF cu transportatorii în decembrie 2015. În luna iunie 2016, prima medie pe cele două categorii a scăzut cu 4,3% față de mai, înregistrând o corecție după creșterea de 6,1% înregistrată în mai față de aprilie”, se arată în comunicatul ASF.

Totodată, „analizând numai evoluția tarifelor RCA pentru vehiculele încadrate în clasa de bonus B0, raportările asigurătorilor arată, pentru luna iunie 2016, o creștere de 49,74% față de iunie 2015, pentru categoria autoutilitare/autocamioane, respectiv de 46,9% pentru categoria mijloacelor de transport de persoane. La nivelul ambelor categorii, rezultă o creștere medie anuală de 46%, care se încadrează în plafonul de 50% stabilit prin Protocolul din decembrie 2015”, conchide ASF.

Patronatele: creșteri de peste 300% față de 2015

Reprezentanții patronatelor reclamă, însă, „ipocrizia ASF, care dezinformează”, ei arătând că tarifele RCA pentru transportul comercial de marfă și persoane s-au majorat cu peste 300% față de anul precedent și cu peste 500% față de anul 2014. Astfel, o poliță RCA pentru un autotractor – clasa B0 a ajuns în acest moment la prețul de 22.000 lei pe an, față de 4.000 lei în 2014.

„Totodată, atragem atenția asupra dezastrului care există în firmele de asigurare, care nu sunt interesate de reducerea riscurilor, ci vor doar să pună pe spatele transportatorilor rutieri ineficiența lor, având costuri de administrare extrem de mari, deduse în special din încasările RCA. Reamintim că ASF spune că frecvența daunei este de 15% în cazul capetelor tractor și că dauna medie este de 18.560 lei. Astfel, la fiecare 6,3 prime de 20.000 de lei, asigurătorii încasează 126.000 de lei și plătesc 18.560 lei, restul, de peste 107.000 lei, rămânând în buzunarul asigurătorilor și al ASF”, se arată în comunicatul comun al celor cinci asociații patronale.

UNTRR acuză Guvernul că „tratează extrem de superficial criza de pe piața RCA, apărând interesele asigurătorilor, pe cheltuiala transportatorilor rutieri”.

Raportul Milliman arată „jaful” asigurătorilor, păstorit de ASF

Cele cinci asociații patronale au solicitat „atât public, cât și scris” Autorității de Supraveghere Financiară să facă public raportul Miliman, comandat de ASF, și care arată „jaful” firmelor de asigurare prin scumpirea aberantă a RCA. „În zadar; se pare că presedintele ASF, dl. Mișu Negrițoiu, a dat dispoziție să nu dea nici măcar sinteza reală a acestui raport. Dar întâmplarea face să intrăm în posesia unor date, pe care le punem la dispoziția presei, că poate așa află și Guvernul adevărul adevărat și va uza de pârghiile legale pe care le are la îndemână, stopând jaful acestor multinaționale împotriva tuturor posesorilor de autovehicule din umila noastră țară”, a anunțat COTAR.

Datele din raport sunt relevante: „Pentru autoutilitarele cu capacitate mai mare de 16 tone, dauna medie este de 11.038 lei și o frecvență de 18,22%. Rezultă o primă medie tehnică de 11.038 x 18,22% = 2.011 lei.

Raportând prima medie actuală de pe piață (min. 20.000 lei) la prima medie rezultată din datele tehnice furnizate de o companie cu reputație în domeniul calculelor actuariale, rezulă un coeficient global de ajustare a tarifului de circa 1000%! De înțeles: 35% cheltuiala de achiziție – administrare; 30% daune întâmplate și neavizate – IBNR (multe daune pe CV); 10% coeficient de abatere statistică; 10% creșterea volumului daunelor în ultimul an (mai mult dauna medie, că frecvența sigur nu avea cum să mai crească); 15% cheltuiala de reasigurare (se preiau daunele excesiv de mari); 1,35 x 1,3 x 1,1 x 1,1 x 1,15 = 244%, deci prima ar trebui să fie 2011 x 244% = 4.907 lei, nu de 4 ori mai mult!”, explică președintele COTAR, Vasile Ștefănescu.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.