UNTRR a obținut amânarea, până la 1 ianuarie 2025, a aplicării amenzilor pentru neutilizarea aplicațiilor GPS, pentru monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat și a transporturilor rutiere internaționale de bunuri, se arată într-un comunicat al Uniunii. Sancțiunile ar fi trebuit să fie aplicate începând cu 1 septembrie 2024.
Decizia a fost luată în urma întâlnirii, din 26 august, cu primul ministrul al României, Marcel Ciolacu, la Palatul Victoria, unde Radu Dinescu, secretar general al UNTRR, a participat alături de reprezentanți ai Confederației Patronale Concordia.
„Guvernul va amâna aplicarea sancțiunilor prevăzute de legislația e-Transport până la 1 ianuarie 2025, doar pentru neutilizarea aplicațiilor pentru monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat și a transporturilor rutiere internaționale de bunuri”, a subliniat Radu Dinescu, la finalul întrevederii.
UNTRR organizează, în 29 august, împreună cu Direcția Antifraudă din cadrul Agenției Națională de Administrare Fiscală (ANAF), un webinar pe tema sistemului RO e-Transport și a aplicației GPS pentru monitorizarea transporturilor cu risc și a transporturilor internaționale.
„Reprezentanții Guvernului au dat curs parțial solicitării UNTRR de creștere a valorii ajutorului de stat acordat pentru compensarea majorării accizei la motorină, de la 13 la 20 de bani pe litrul de motorină achiziționată. Pentru semestrele 1 și 2 cerem restituirea a 34 de bani/litru; efectuarea urgentă a plăților pe semestrul 1 pentru cererile depuse de transportatori și aprobate de ARR; să se prelungească schema de ajutor de stat și pentru motorina achiziționată, până la data de 31 decembrie 2024 (în acest moment, se acordă doar pentru motorina achiziționată până la data de 15 noiembrie a.c.)”, a mai precizat Radu Dinescu.
De asemenea, Uniunea a mai solicitat intervenția Guvernului României la Comisia Europeană pentru amânarea retroechipării vehiculelor comerciale cu tahograf digital Smart2 (care are termen de aplicare până la 31 decembrie 2024), iar după instalarea tahografelor pe vehicule, verificarea tehnică și calibrarea să se efectueze la 2 ani.
O altă cerere transmisă guvernanților a ținut de demararea utilizării eCMR, așa cum se întâmplă în multe state europene, în locul soluțiilor locale costisitoare. Acesteia i se adaugă și digitalizarea poliției rutiere (PVCC să nu mai fie scrise olograf pe hârtie, ci digital, și să se urmărească încasarea amenzilor pentru sancțiunile aplicate străinilor).
Alte solicitări ale UNTRR și ale Confederației Patronale Concordia:
– schema rabla pentru camioane comerciale grele
– subvenționarea achiziției de camioane „verzi” cu combustibili alternativi (emisii reduse și zero) și a infrastructurii aferente
– modificarea legislației OG 43/1997 privind regimul drumurilor pentru permiterea unui convoi de transport agabaritic mai mare de 75 m, pentru a permite transportul palelor și turbinelor eoliene care depășesc lungimea de 80 m.
„La începutul anului 2025, vor demara mai multe proiecte de instalare și montare a eolienelor în județele Constanța, Tulcea, Buzău, Galați, Vaslui și Iași, iar transportatorii au semnat deja contracte în acest sens. Însă tehnologia care va ajunge în România de la Vestas este de ultimă generație și lungimea palelor depășește lungimea maximă admisă în legislația națională (OG 43/1997), care poate fi transportată într-un convoi. De aceea, se impune rapid modificarea legislației naționale”, se precizează în comunicatul citat.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro