Accent pe flexibilitate

Schmitz Cargobull continuă să aibă performanțe foarte bune în România, în ciuda unei piețe aflate pe un trend descendent, iar rețeta include două ingrediente principale: flexibilitatea produselor oferite și rezistența acestora în timp.

La începutul lunii octombrie, Schmitz Cargobull Romania a organizat deja tradiționalul SCB Oktoberfest – o oportunitate de a lua pulsul pieței, a întâlni jucători importanți și, bineînțeles, de a cunoaște cele mai recente inovații în materie de semiremorci.

Am discutat despre piața românească de transport cu Roland W. Schacht, director general Schmitz Cargobull Romania.

Ziua Cargo: Cum a performat Schmitz Cargobull în acest an?

Roland W. Schacht: În 2019, putem vedea o ușoară scădere a pieței și putem observa acest trend de scădere și în comenzile pe care le preluăm la acest moment. Este o situație firească și face parte din ciclicitatea economiei. Evident, anul acesta nu va fi la fel de bun ca 2018, care a fost unul foarte bun, atât pentru noi cât și pentru producătorii de camioane.

Dacă privim înmatriculările până la nivelul lunii august, 2019 a înregistrat, deja, o scădere de 13% față de perioada similară a anului trecut. La rândul nostru, am înregistrat o scădere, însă mult mai mică, de doar 5%, ceea ce înseamnă că ne-am crescut cota de piață. Suntem, acum, la 45% cotă de piață.

Astfel, vom avea un an 2019 bun. Bineînțeles, ne uităm la comenzile care vin acum și se pare că am intrat în zona descendentă a ciclului economic, după o perioadă de 10 ani foarte buni. Întrebarea este cât de accentuată va fi această scădere.

Care credeți că sunt cauzele acestei scăderi?

Presiunea nu vine din zona economiei românești, care încă performează bine, ci din afară – crize economice și politice la nivel european și mondial. Războiul comercial dintre SUA și China reprezintă un exemplu în acest sens.

Germania depinde foarte mult de exporturi și economia ei este afectată de reducerea cererii. Iar mediul de afaceri din această țară nu are așteptări optimiste, la acest moment, și nu discutăm doar de industria auto. Din punct de vedere economic, Germania este locomotiva Europei și această locomotivă merge, astăzi, mai încet.

În aceste condiții, anul 2020 va fi probabil mai slab decât acest an. Însă nu vom avea scăderi atât de dramatice, așa cum am văzut în alte crize. Este o reajustare ciclică a economiei, accelerată, într-o anumită măsură, de evenimente precum Brexit-ul și de legislația europeană în domeniul transporturilor.

Roland W. Schacht, director general Schmitz Cargobull România: „Punem accent pe flexibilitatea produselor, pe capacitatea acestora de a face față solicitărilor complexe ale pieței.”

Există și aspecte pozitive – vedem tot mai multe companii de logistică importante care investesc, care văd oportunități în a-și îmbunătății oferta și achiziționează echipamente noi, moderne, precum și soluții telematice și noi servicii legate de remorci.

Leasingul operațional și contractele de service vin să asigure o utilizare facilă a vehiculelor pentru transportatori.

În același timp, remorcile sunt proiectate pentru a asigura flexibilitate și, totodată, o cât mai facilă respectare a legislației.

Așa arată astăzi o abordare matură a afacerii de transport.

Se conectează și piața românească la această abordare modernă?

Ceea ce observăm este faptul că firmele foarte mici (în special cele de genul șofer care deține camionul pe care îl conduce) au dificultăți în a ține pasul cu piața, cu a rămâne competitive.

Sunt singuri și au puține posibilități să proiecteze un plan de viitor… Pot fie să se așeze sub umbrele unei mari companii, ca subcontractori (unii fac deja asta), fie să se profesionalizeze, ceea ce înseamnă asumarea unor investiții.

Există multe companii românești (în special cele mari) care continuă să investească, să se dezvolte, să gândească noi oferte. Iar, aici, un rol important îl joacă soluțiile telematice.

Schmitz Cargobull vine în întâmpinarea transportatorilor și amintesc faptul că, la ora actuală, toate semiremorcile frigorifice S.KO vin dotate standard cu soluția telematică, dacă sunt echipate cu agregatul nostru frigorific.

Totuși, produsul de volum în România este versiunea cu prelată și, aici, sunt încă puțini clienți care apelează la soluții telematice pentru semiremorcă.

Contractele de service sunt, și ele, în creștere, dar discutăm, de asemenea, de aplicații pe nișe, cum este transportul frigorific. Pe transportul de mărfuri generale, nivelul de penetrare este, încă, redus.

Avem, însă, companii, în România, care au investit în soluția telematică inclusiv pentru parcul de prelate, pentru că își doresc să știe unde se află vehiculele în orice clipă, care este presiunea în anvelope, care este uzura plăcuțelor de frână, care este masa mărfurilor încărcate… Practic, vor să utilizeze vehiculul într-un mod cât mai profesional.

Pentru piața din România, încercăm să venim cu semiremorci cât mai ușoare, pentru a asigura o sarcină utilă cât mai mare.

Cum arată piața pe tipuri de transport?

Cel mai mare volum al vânzărilor este legat de prelate și tot aici se înregistrează și cea mai mare scădere.

Segmentul frigo este unul destul de mic în România, însă performăm foarte bine aici, având o cotă de piață de 60%. Avem un produs foarte apreciat pe piață, cu numeroase dotări opționale precum multi-temperatură, double-deck…

Credem că, pentru transportul frigorific, putem oferi cel mai bun produs de pe piață: aplicații multiple, inovații de ultimă generație, consum redus de carburant pentru agregat, siguranță și securitate…

Pe zona construcțiilor (basculante), se înregistrează o creștere importantă a cererii.

Segmentul cerealierelor merge bine în fiecare an și anul acesta a fost OK. Pe lângă acestea, am adăugat foarte multe basculante pentru construcții. Pe segmentul basculantelor, avem o cotă de piață de 46%. Produsul nostru este versatil, cu numeroase variante de semiremorci și basculante pentru autoșasiu.

Kiturile pentru dube montate pe autoșasiu reprezintă un alt segment important.

Este un segment în creștere, care se adresează distribuției capilare. Putem oferi, aici, numeroase variante pentru transport frigorific sau mărfuri generale, de la 3,5 la 7,5 t, și ne adresăm unui număr mare de industrii, de la curierat, la lanțuri de magazine.

Flexibilitatea oferită de aceste kituri, alături de colaborarea cu carosieri locali, asigură găsirea soluțiilor optime pentru clienți, atât în materie de dotări, cât și dimensiuni.

Punem accent pe o bună izolare, mai ales în cazul transportului frigorific, iar panourile FERROPLAST considerăm că reprezintă cea mai bună soluție – sunt rezistente în timp și oferă performanțe bune.

Schmitz Cargobull pune accent pe zona inovațiilor. La ce ar trebui să fim atenți, în următoarea perioadă?

O inovație prezentă la eveniment o reprezintă S.CS cu Power Curtain, semiremorca cu prelată ce are elementele de securitate în prelată. Astfel, procesul de încărcare/descărcare se realizează mult mai repede.

La nivel european, promovăm conceptul EcoDuo, cu două semiremorci standard cuplate la același cap tractor. Primele teste, realizate în Germania precum și în alte regiuni din Europa, au arătat potențialul de creștere a eficienței în transporturi prin această soluție. Ansamblul atinge 31,5 m lungime și va fi necesară modificarea legislației pentru a putea utiliza pe scară largă acest produs. Faptul că sunt două semiremorci creează și oportunitatea unei abordări flexibile a transporturilor. Practic, o semiremorcă poate fi decuplată și lăsată la client, în timp ce restul ansamblului își continuă traseul. Bineînțeles, această inovație va avea un impact important și în ceea ce privește reducerea consumului de carburant și a emisiilor de CO2.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.