Asul din maneca

Volkswagen T5 Multivan

Constructorul german Volkswagen nu se dezminte si lanseaza noul T5 bazandu-se pe linia de design a celor mai recente creatii ale grupului. Dar nu numai infatisarea exterioara este noua, ci si interiorul, care a suferit modificari semnificative. Ca sa nu mai vorbim despre motorizare…

Dupa reactiile pozitive care au precedat lansarea noilor modele Golf si Scirocco, nemtii si-au dat seama ca pot da lovitura si cu noul T5 si au apelat la acelasi tip de design.

„State of the art“

Nu aveau cum sa dea gres. Partea frontala a masinii este parca din „alt film“, pare a fi mai mult decat ne asteptam. Grila frontala si farurile confera un aer de agresivitate masinii, iar oglinzile ce seamana izbitor cu cele de pe Touareg si stopurile desenate special pentru acest model completeaza perfect tabloul. Cu greu se poate gasi concurenta in acest moment pe piata din punct de vedere al aspectului exterior.

Interior de limuzina

Bineinteles, acesta difera in functie de echiparea masinii, dar chiar si la modelele de baza se remarca o calitate ridicata a materialelor folosite. Volanul, pe care sunt dispuse comenzile, se regaseste si pe turismele produse de Volkswagen, din acelasi decor fiind inspirat si designul ceasurilor de bord. Comenzile sunt amplasate ergonomic, soferul avand totul la indemana, geamuri electrice, schimbator de viteze etc. Iluminarea in bord a fost si ea schimbata, renuntandu-se la clasicul albastru-rosu in favoarea unui alb-rosu placut ochiului si, totodata, odihnitor. Acustica este la rang inalt, mai ales daca se opteaza si pentru unitatea de navigatie RNS-510 si incintele audio Dynaudio. Instalatia de climatizare poate fi independent folosita in partea din spate a masinii, in functie de echiparea aleasa, iar randamentul acesteia este unul multumitor. Confortul a primit imbunatatiri la randul sau, scaunele contribuind din plin la acest lucru, iar un aspect interesant la cel al soferului este amplasarea de cotiere pe ambele laturi.

Motorizari de ultima generatie

Motoarele sunt amplasate transversal. Cele diesel au o capacitate cilindrica de 1.968 cmc, gama de puteri pornind de la 84 CP, continuand cu 102 si 140 CP si ajungand pana la 180 CP. Se poate opta si pentru un propulsor pe benzina, de 2.000 cmc, cu o putere de 115 CP, dar nu acesta este exponential pentru noua gama T5, avand in vedere ca TDI-urile sunt common-rail-uri de ultima generatie, extrem de competitive din orice punct de vedere (consum, zgomot sau emisii). Se estimeaza ca aceasta noua generatie de motoare diesel aduce o economie de combustibil de aproximativ 20% si genereaza emisii de noxe mai mici cu 10% in comparatie cu vechea gama de motoare. Potrivit constructorului, motorul de 84 CP cuplat la o tractiune fata si o transmisie manuala are un consum mediu de 7,2 l/100 km, iar cel de 180 CP ajunge la 7,5 l/100/km.

Piesele de rezistenta

Si pentru ca am adus in discutie motorul 2.0 TDI de 180 CP, putem spune ca acesta este unul dintre cele mai importante atuuri ale acestei masini. Este de tip bi-turbo, dezvolta o putere maxima de 180 CP la 4.000 rpm si ofera un cuplu maxim de 400 Nm intre 1.500 si 2.200 rpm. Cireasa de pe tort este transmisia care poate fi comandata cu aceasta motorizare, un DSG in 7 trepte, ce foloseste dublu ambreiaj. În aceasta combinatie, consumul mixt poate ajunge la 7,9 l/100 km (comunicat de producator). La aceasta combinatie, se mai poate adauga si o tractiune integrala 4MOTION de tip Haldex, iar in acest caz cuvintele sunt de prisos.

Sisteme peste sisteme

Cele mai noi creatii ale nemtilor in materie de sisteme de siguranta se pot gasi pe noul T5. O noua generatie de ESP, care se gaseste chiar in echiparea standard, un sistem de asistenta pentru sofer numit Side Assist, care te avertizeaza, la schimbarea benzilor, daca se afla cineva langa tine, prin intermediul unor leduri amplasate pe partea interioara a oglinzilor laterale. Un alt sistem este Rear Assist, care afiseaza pe display-ul de navigatie, prin intermediul unei camere video, ce se afla in spatele masinii. Acest sistem impreuna cu senzorii de parcare avertizeaza si asista soferul la manevrele de parcare. O alta optiune este reprezentata de sistemul TPM, care monitorizeaza presiunea in pneuri.

Curbele „Cizmei“…

… vazute prin parbrizul noului T5 Multivan Highline ne-au impresionat. Cum lansarea internationala a avut loc la Roma, am avut privilegiul sa parcurgem cateva sute de kilometri chiar pe meleagurile stramosilor nostri, romanii. Modelul pe care l-am avut la dispozitie a fost un Multivan cu echipare Highline. Acesta a beneficiat de un propulsor de 2.0 TDI de 180 CP, mai exact de inlocuitorul vechiului R5, un motor de 2.500 cmc si care dezvolta 174 CP. Atuurile acestuia in comparatie cu R5 sunt multiple: cilindree mai mica, rezultand taxe de inmatriculare mai scazute, asigurari mai mici si un consum mai redus. Cutia de viteze… probabil ca ati ghicit deja, nu putea fi decat noul DSG in 7 trepte. Din punct de vedere al designului, nu putem sa aducem decat laude, iar la partea de dotari masina era una extrem de bogata. Am beneficiat de sistemul de navigatie RNS-510, de sistemul de incinte Dynaudio, de climatronic bi-zonal, de volan in 3 spite imbracat in piele si cu comenzi, tapiterie din piele si scaune incalzite, usile compartimentului pasagerilor actionate electric, oglinzi actionate electric cu rabatare electrica si incalzire, senzori de lumina si ploaie si multe altele. Dupa scurta inspectie la exterior si interior, am pornit la drum. Am setat pe navigatie destinatia si am pus la treaba herghelia. Suspensia din dotare reprezinta un compromis foarte reusit intre confort si sportivitate, reducand ruliul, dar facand trecerea peste denivelari foarte lina. Sistemul de franare cu discuri ventilate pe fata si normale pe spate s-a descurcat si el ireprosabil, reusind sa franam cu succes chiar si in situatii mai delicate, fara ca ABS-ul sa intervina. Despre motor si transmisie, 2.0 TDI bi-turbo si DSG, numai de bine. Cutia de viteze este capabila sa stoarca tot ce se poate din resursele motorului, schimbarile de trepte facandu-le aproape insesizabil si exact atunci cand era nevoie. Exista si modul S (sport) disponibil la aceasta cutie, unde treptele de viteza se schimba ceva mai sus, iar acceleratia are un raspuns mai prompt. Totodata, se poate merge si pe modul tiptronic, unde se pot schimba vitezele prin impulsuri. În cadrul computerului de bord, exista un camp unde este afisata treapta de viteza. În cazul in care nu folosesti treapta corespunzatoare, computerul te anunta acest lucru, recomandand schimbarea unei trepte superioare sau inferioare, dupa caz. Ca si concluzie, calatoria pe coasta italiana a fost una care ne-a suprins placut, si nu ma refer la peisajele intalnite acolo. Noul T5 are toate sansele sa-si depaseasca predecesorii, atuurile fiind de partea sa.

Fisa tehnica – VW T5 Multivan

Motor: 2.0 biTDI, 4 in linie

Capacitate cilindrica: 1.968 cmc

Putere: 180 CP/4.000 rpm

Cuplu: 400 Nm/1.500 – 2.200 rpm

Transmisie: automata, DSG 7 trepte

Rezervor: 80 l

Consum mediu (comunicat de constructor): 7,5 l/100 km

Familia T5

MULTIVAN

– Startline (transport pasageri/mixt, echipare standard, 5 locuri plus 2 optional)

– Comfortline (transport pasageri, echipare medie, 7 locuri)

– Highline (transport pasageri, echipare de top, 7 locuri)

– PanAmericana (transport pasageri, echipare speciala pentru aventurieri, 5 locuri)

CALIFORNIA (masina de vacanta, echipare tip „casa pe roti“),

CARAVELLE (transport pasageri – recomandat pentru shuttle, 7 locuri)

TRANSPORTER

– Furgon (transport marfa, 5,8 – 9,3 mc volum de incarcare, 0,8 -1,4 t sarcina utila)

– Autosasiu cu platforma (transport marfa, cabina simpla; transport mixt, cabina dubla, 6 locuri)

– Autosasiu (pentru diverse carosari, cabina simpla sau dubla)

– Kombi (transport pasageri – 9 locuri, recomandat pentru echipe de lucru, sau marfa – prin demontarea scaunelor se creeaza un volum de incarcare de 5,8-6,7 mc)

Alexandru STOIAN

Roma, Italia

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.