Camionul autonom – cât de autonom?

Cuvinte ca autonom, electrificare, zero emisii, sunt tot mai prezente în vocabularul celor care activează în industria transporturilor. Cum istoria ne spune că progresul este inevitabil, toate aceste tehnologii, care acum sunt într-o fază mai mult sau mai puțin avansată, vor deveni standard, la un moment dat.

Testele făcute mai ales în Statele Unite au demonstrat că autovehiculele, atât turisme cât și camioane, sunt capabile să ajungă din punctul A în punctul B fără intervenție umană. Asta la nivelul anului 2018. Bineînțeles, au existat câteva probleme inerente începutului, dar tehnologia există, ea mai trebuie, doar, rafinată.

Pentru vehiculele destinate transportului de marfă, putem încerca un exercițiu de imaginație, prin care să vedem care ar fi desfășurarea evenimentelor, în următorii ani.

Cel mai probabil, primul tip de transport care va deveni autonom este cel pe distanțe luni, care se desfășoară pe autostrăzi. În orașe, un vehicul comercial mare are nevoie de mult mai multe date de la diferiți senzori și un algoritm diferit de interpretare a acestora. Rulajul pe autostradă este și cel care solicită cel mai puțin șoferul în privința manevrelor necesare, însă este foarte solicitant în termeni de oboseală.

Pasul 1: Platooning

Această tehnologie permite crearea unui pluton de camioane care să circule la distanță mică între ele. În aceste camioane există șoferi, însă numai cel care se află în primul camion conduce cu adevărat. Cele care îl urmează folosesc cruise control-ul adaptiv, pentru a menține o distanță constantă față de cel din față și pentru a reacționa la orice schimbare de situație.

Pasul 2: Pilot automat

În acest scenariu, camionul se conduce complet singur, însă un șofer este prezent la bord. Pe anumite tronsoane, șoferul poate, chiar, să doarmă în patul cabinei.

Pasul 3: Platooning – Leader

Acest scenariu este similar cu platooning-ul existent și în momentul de față, cu diferența că în camioanele care urmăresc liderul de pluton nu sunt deloc șoferi, acestea rulând complet autonom.

Pentru acest mod de lucru, este necesară crearea de parcări de interconectare la intrarea pe autostradă, respectiv la ieșirea din autostradă. Un șofer aduce camionul din zona de încărcare, în aceste parcări de interconectare și îl poziționează în pluton. Camionul va pleca singur, urmând liderul plutonului până în parcarea de interconectare de destinație. Acolo, un alt șofer îl va aștepta și îl va conduce către locul de descărcare.

Pasul 4: Condus autonom – Parcare – Parcare

Similar cu pasul numărul 3, însă camionul nu va face parte dintr-un pluton, ci va merge autonom până la următoarea parcare de interconectare, de unde îl va prelua un șofer.

Este cel mai probabil scenariu a se realiza în câțiva ani, deoarece rulajul pe autostradă este cel mai simplu și mai predictibil. Deoarece autovehiculul autonom are ca punct de origine, cât și de destinație o parcare de interconectare, care se află pe autostradă, acesta poate efectua cursa cu tehnologia disponibilă astăzi.

Pasul 5: Condus autonom complet

În acest scenariu, camionul va pleca de la punctul de încărcare și va ajunge la punctul de descărcare complet autonom, fără niciun fel de ajutor uman. Momentul în care se va ajunge aici este destul de îndepărtat, dar și acesta este posibil cu tehnologia disponibilă astăzi.

Bineînțeles, faptul că nu va mai exista un șofer la volanul camionului trebuie compensat printr-o multitudine de informații care să vină de la diferiți senzori, unii dintre ei nefiind prezenți, astăzi, în mod obișnuit. Aici amintim nevoia de a se cunoaște gradul de aderență al drumului pe care se circulă, pentru că acesta va da o măsura a vitezei adoptate de către. În acest moment, este factorul uman cel care, de cele mai multe ori, apreciază corect aderența, dar cum omul nu va mai fi prezent la volan, această informație prețioasă trebuie furnizată de unul sau mai mulți senzori.

Ce vedem acum este doar vârful unui aisberg. Ceea ce este foarte limpede este faptul că mașinile vor prelua mult din muncile repetitive. Iar condusul a 1.000 km pe o autostrada este o muncă repetitivă…

Cosmin LIXANDRU

cosmin.lixandru@proactsoftware.eu

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.