Carosierii stau putin mai bine

Producatorii de suprastructuri sunt afectati in mod direct de nivelul pietei vehiculelor comerciale. Este simplu – nu se cumpara masini, nu ai ce carosa. Totusi, activitatea acestor firme nu a fost diminuata cu acelasi procent cu care au cazut vanzarile de vehicule.

Nevoia de transport a pietei, desi diminuata, nu a disparut, ci doar puterea financiara si capacitatea transportatorilor de a obtine finantare s-au diminuat drastic. Astfel, au castigat teren vanzarile de vehicule secondhand, dar si acestea au avut nevoie de carosari pentru a raspunde nevoilor specifice ale operatorilor de transport.

De la dezvoltare accelerata, la scadere de peste 50%

Pana la declansarea crizei economice, carosierii au cunoscut an de an dezvoltari importante, care le-au transformat rapid (pe multe dintre ele) in companii puternice, cu numerosi angajati si utilaje performante. „Am inceput activitatea cu doi angajati si realizam confectii metalice. In 1995, am achizitionat un teren, unde avem la ora actuala sediul principal. Compania s-a dezvoltat pas cu pas – productie, comercializare, investitie. Astazi, avem doua puncte de lucru, in Bucuresti si Popesti Leordeni. Suntem axati pe productia de caroserii, autospeciale, ambulante, la acestea adaugandu-se confectiile metalice. In acest scop, am investit in utilaje de inalta performanta, care, practic, sunt cele care asigura succesul companiei. Fara utilaje performante, nu poti face produse de calitate“, a precizat Bogdan Cautisanu, director tehnic Cautis.

Practic, cresterea specializarii transportatorilor a dus la o crestere a comenzilor catre carosieri. La acest aspect au contribuit legislatia, restrictiile de tonaj in interiorul oraselor, dar si aparitia contractelor de transport pe termen lung, pentru marfuri care necesita autovehicule carosate special. Astfel, operatorii de transport aveau siguranta faptului ca vehiculele achizitionate vor fi utilizate rentabil, chiar daca dispuneau de caroserii specializate pentru anumite tipuri de produse.

„La inceputul activitatii noastre, transportatorii erau axati pe achizitionarea de cap tractor cu semiremorca, iar micii intreprinzatori foloseau Dacia pickup carosata. Incepand din 2006, transportatorii au inceput sa se specializeze. Fiecare si-a achizitionat masini specifice activitatii lui, marfurilor pe care le transporta“, a spus Bogdan Cautisanu.

Situatia economica din acest an a facut ca investitorii sa fie mai rezervati in ceea ce priveste achizitionarea de mijloace de transport. In plus, cei care aveau in plan sa cumpere masini s-au izbit de problema finantarii, foarte greu de accesat. Totusi, carosarea de vehicule second-hand a mentinut volumul activitatii la o cota ce permite supravietuirea.

„Asa cum era de asteptat, caderea economiei a antrenat si o contractare pe segmentul transporturilor. Pentru carosieri, aceasta situatie a determinat o micsorare cu 50-60% a productiei. Practic, activitatea noastra a scazut intr-o proportie mai mica decat piata vehiculelor comerciale noi si acest lucru se datoreaza faptului ca noi ne ocupam si cu amenajarea masinilor second-hand. In acest an, am primit mai multe solicitari pentru carosarea vehiculelor second-hand, fie ca a fost vorba despre masini mai vechi pe care operatorii de transport le aveau in parc si au dorit sa le reamenajeze, fie a fost vorba despre faptul ca transportatorii s-au orientat mai mult catre achizitii de masini rulate“, a explicat Bogdan Cautisanu.

Constructiile jos, alimentele sus

Criza economica nu a lovit transporturile in aceeasi masura pe toate segmentele. Daca domeniul constructiilor a cunoscut o cadere drastica, nu acelasi lucru s-a intamplat si cu distributia de alimente. „Constructiile au cunoscut o scadere puternica, in schimb caroseriile pentru transportul de alimente au asigurat un volum ridicat. Este vorba in special despre vanuri de 3,5 t la care amenajam termo-izolatia. In orice caz, in acest an, a scazut foarte mult piata autosasiurilor. Aproximativ 60% din piata de carosari s-a referit la amenajari de vehicule pentru transportul de alimente“, a declarat Bogdan Cautisanu.

La o cadere atat de pronuntata a pietei, era firesc ca si acest segment sa sufere din cauza supraofertei, care, in unele cazuri, a dus la dumping. „In acest moment, exista pe piata foarte multi carosieri. Multe firme au aparut avand legaturi directe cu dealerii auto, iar activitatea era asigurata de comenzile

venite de la respectivii dealeri. Desi, in anii trecuti, acest gen de organizare a reprezentat o reteta de succes, acum lucrurile nu mai merg bine. Nemaiavand in spate volumele mari de vanzari ale dealerilor, acesti carosieri au inceput sa inchida activitatea. Au aparut si incercari inedite de a atrage clienti, cum ar fi scaderea semnificativa a preturilor. La ora actuala, multi carosieri practica dumpingul sau merg cu tarife care acopera doar costurile“, a precizat directorul tehnic al companiei Cautis. Pentru a atrage cat mai multe comenzi, carosierii trebuie sa aiba relatii bune cu dealerii de vehicule comerciale, dar, totodata, trebuie sa fie aproape de clientii lor prin produse de calitate, insa si servicii after-sales competitive.

„Suntem cunoscuti de majoritatea dealerilor de masini. Avem avantajul ca ne proiectam singuri caroseriile pe care le executam. Astazi, exista in piata o serie de firme care, de fapt, nu sunt carosieri in adevaratul sens al cuvantului. Sunt in realitate integratori, care nu fac altceva decat sa cumpere si sa monteze kituri. Pentru o asemenea activitate, este nevoie de un spatiu, de cativa muncitori – importi un kit, la care pui un adaos comercial si te numesti carosier. Dezavantajele pe care clientii le resimt devin clare in momentul in care apar defectiuni sau accidente. Un integrator nu poate repara caroseria decat improvizand sau importand acele repere stricate de la furnizor. Astfel, se ajunge la perioade lungi de imobilizare a vehiculului. 60-70% din firmele de pe acest segment de piata sunt integratori si nu carosieri“, a declarat Bogdan Cautisanu.

In lipsa unor semnale clare privind redresarea economica, este de asteptat ca si 2010 sa fie un an greu. In aceste conditii, reducerea costurilor ramane in continuare o prioritate.

„Anul acesta s-a pus accent pe realizarea de economii pe toate segmentele. Chiar si asa, astazi, daca nu ai si alte activitati, nu poti supravietui. Cautis inseamna, la ora actuala, carosari, productie de confectii metalice, vopsitorie electrostatica si, mai nou, avem si un hotel. Cred ca anul viitor va fi la fel ca acesta, adica unul foarte dificil“, a spus Bogdan Cautisanu, director tehnic Cautis.

Bogdan Cautisanu:

„Conditia pentru a te mentine astazi pe piata este sa oferi produse de foarte buna calitate, la un pret accesibil. 80% dintre clientii nostri indica dealerilor de unde achizitioneaza masina faptul ca doresc sa aiba caroseria realizata la Cautis. Din pacate, mai exista dealeri auto care incearca sa impuna clientilor carosierul cu care sa lucreze, lucru care este ilegal, in detrimentul clientului si a concurentei libere.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.