Ce conteaza la achizitie?

O intrebare care astazi are o greutate mai mare decat niciodata. Nimic nu mai ramane la voia intamplarii, totul este bine gandit si pus la punct pentru toata durata de viata a echipamentelor. Cum si cine mai investeste astazi in echipamente am incercat sa aflam atat de la cei care le ofera pe piata, dar si de la clientii lor, operatorii de logistica.

„Important devine, astazi, inca din prima faza, conceptul de Total Cost of Ownership, adica nivelul total al costurilor pe intreaga durata de viata a utilajului“, a aratat Mihnea Dima, Sales Manager Still Romania, precizand ca, daca, inainte, pretul de achizitie era hotarator, in acest moment se pune accentul din ce in ce mai mult pe costurile de exploatare, de intretinere, pe consumuri. Astfel, se are in vedere o perioada de viata pe care o esti meaza, inca de la inceput, utilizatorul impreuna cu vanzatorul (de 3, 4, 5 ani), pentru care se fac proiectii de costuri de intretinere, de consumuri, de combustibil, energie etc. „Daca privim lucrurile din acest punct de vedere, utilajele pe care noi le aducem pe piata sunt intr-adevar de gama premium, nu numai prin prisma ca litatii, ci si prin prisma costurilor reduse si a consumurilor extrem de scazute – cele mai mici din gama la motostivuitoare“, a subliniat Mihnea Dima. El a adaugat ca, in paralel, se pune accent pe service.

Costuri transparente

„Trebuie tinut cont de orele de functionare, iar din acest punct de vedere utilizatorii mari au flotele de echipamente extrem de riguros dimensionate: numarul lor tinde sa fie stabilit exact la necesar, fara re zerve, iar disponibilitatea utilajului este foarte importanta. Astfel, timpii de reactie, calitatea service-ului, costurile generate de intretinere si de piese sunt un subiect extrem de important“. Still detine o retea de service care acopera tot teritoriul tarii, orientata si dezvoltata in functie de zonele in care se afla clientii. Exista, de asemenea, un beneficiu personalizat pe care Still il ofera clientilor, constand intr-un program foarte transparent si accesibil, usor de interpretat si de folosit, care permite controlul si reducerea costurilor. Programul STILL Report este accesibil online pe baza unei parole, iar, prin intermediul lui, utilizatorul isi poate vizualiza in treaga flota din toate locatiile pe care le detine, pentru fiecare utilaj in parte fiind evidentiate numarul de ore, interventiile care au fost efectuate, rapoartele de service si facturile. In plus, are acces la informatii privind urmatoarea revizie, urmatoarea inspectie ISCIR etc. „Utilizatorul are, in acest fel, un control extrem de direct si rapid prin accesul la toate aceste date pe care le poate interpreta, pentru ca pot fi exportate intr-un tabel excel, pot fi prelucrate si se pot face statistici, grafice etc, in asa fel incat sa poata sa vada unde sunt costurile lui cele mai mari si sa le poata controla. Totul extrem de transparent si evitand implicarea altor departamente din firma“, a mentionat Mihnea Dima. Still ofera si servicii de inchiriere. „Avem o flota suficient de importanta din toata gama, tinand cont de faptul ca Still este un producator de gama completa: electrostivuitoare, motostivuitoare, tehnica de depozit destinata cen tre lor logistice. Acoperim toata aceasta gama si cu utilaje se cond hand si inchiriere. Pentru ca noi nu suntem dealer, ci sub si diara Still in Romania, avem acces la intreaga retea Still din Europa“, a mai afirmat Sales Managerul Still Romania. El a aratat ca atat leasingul financiar, cat si cel operational si inchirierea pe termen lung sunt posibile, iar solicitarea in aceasta directie creste. „Inchirierea pe termen scurt se face pentru perioade de pana intr-un an. In acest caz, cautam utilaje din flote existente. Pentru inchiriere pe termen lung, 3, 4, 5 ani, folosim utilaje noi“, a precizat Mihnea Dima.

Inchirierea – o optiune serioasa

Criza, prin fluctuatiile induse (Picks and downs), a favorizat inchirierea si mai ales cea pe termen scurt. „Situatia este asemanatoare celei care a existat atunci cand au inceput sa activeze in Romania primii logisticieni, care nu isi puteau calcula exact volumele, pentru ca piata se afla la inceput. Atunci am dat startul inchirierii pe termen scurt“, a explicat Valentin Hord, director de vanzari Toyota Material Handling, apreciind ca inchirierea va avea, probabil, in continuare, de castigat, tinand cont de faptul ca nu are rost sa platesti utilaje care sa stea. „I-as intreba pe cei care se gandesc sa cumpere un echipament daca aceasta este cea mai buna solutie pentru ei. Poate ar fi mai bine sa inchirieze. Este un moment in care clientii trebuie sa se gandeasca mai mult ca nicio data la varianta optima, pentru ca pe piata nivelul fondurilor financiare a scazut semnificativ. Chiar daca nu este intotdeauna eficient sa inchiriezi, aceasta varianta ar fi bine sa fie luata in calcul. Exista inchirieri pe termen scurt, care merg de la o ora, la doi ani, si pe termen lung – de la trei la sapte ani. In cazul primei variante, furnizam echipamente la mana a doua, in timp ce pentru inchirierea pe termen lung echipamentele sunt noi, comandate special pentru aplicatia clientului“, a aratat Valentin Hord. El a precizat ca, in ciuda faptului ca inchirierea poate semana cu un leasing operational, nu este asa, existand diferente mari intre sistemul Toyota Material Handling de inchiriere si leasingul operational. „In cazul serviciilor de inchiriere oferite de noi, flexibilitatea este mult mai mare, putand sa stipulam, de exemplu, in conditiile contractuale inlocuirea echipamentului, daca nu se mai potriveste aplicatiei. Avantajul inchirierii, chiar si pe termen lung, este faptul ca beneficiarul nu-si blocheaza banii proprii si beneficiaza si de full service inclus si de o rata fixa lunara pe toata durata contractului. De asemenea, clientii care achizitioneaza echipamente de la noi pot beneficia si de contracte de intretinere planificata“. De altfel, service-ul de calitate a constituit un atu important pentru Toyota Material Handling in atragerea de clienti noi. „Clientul judeca, acum, mai mult o even tua la investitie sau o eventuala cheltuiala. S-au lungit perioadele de negociere, dar, spre bucuria noastra, sunt negocieri de bun simt, care au la baza criterii sanatoase, spre deosebire de perioada de dinainte de criza, cand nu prea erau fundamente si se discuta doar de dragul negocierii si de a compara preturi. Astazi, la ne go cieri, se au in vedere conditii clare, bine stabilite. Clientii sunt mai informati si cred ca sunt mult mai calculati“, a concluzionat Valentin Hord.

Service-ul mai important decat pretul

Sa aflam, insa, ce spun si operatorii logistici despre cum arata lista prioritatilor atunci cand achizitioneaza echipamente. Pentru a avea o imagine mai corecta asupra pietei, am rugat reprezentantii unora dintre companiile importante de profil sa raspunda pe scurt la trei intrebari:

1. Care sunt, in ordinea importantei, cele mai importante 3 criterii pe care le aveti in vedere la achizitia de echipamente?

2. Aveti in vedere sa achizitionati echipamente in acest an?

3. Preferati inchirierea? In ce conditii?

Viorel Leca, Gebruder Weiss:

„Urmarim raportul calitate/pret, garantarea serviciului de service/reteaua de service din Romania si perioada de garantie post vanzare. Vom face achizitii in functie de proiectele noi. Preferam inchirierea pe termen scurt sau inchirierea de echipamente foarte scumpe pentru care achizitia nu este justificata prin prisma perioadei de utilizare estimata.“

Dragos Geletu, KLG:

„Avem in vedere, in ordinea importantei, service-ul oferit (timp de raspuns, tarife), pretul si termenul de livrare. Vom achizitiona echipamente, dar in numar redus, doar pentru inlocuirea celor uzate. In ceea ce priveste cea de-a treia intrebare, preferam Long Term Rental, cu o durata de 3-5 ani si full service inclus.“

Mihai Iancu, GTI Logistic:

„Urmarim, in ordinea importantei, nivelul serviciului de service, pretul si firma. Vom face achizitii in functie de evolutia pietei. in anumite conditii, de contracte pe durata determinata, preferam si inchirierea, in sistem de full-service.“

Nicolae Cismasu, Macromex:

„La achizitia de echipamente, avem in vedere sa fie dotate corespunzator pentru lucrul la temperatura de congelare, sa raspunda necesitatilor din punct de vedere logistic si sa beneficieze de un service competitiv. Nu vom face achizitii in acest an. Preferam inchirierea atunci cand avem nevoie de echipamente pentru a asigura varfurile de sezon.“

Luminita Dobrinoiu, Whiteland Logistics:

„Primele 3 criterii pe care le avem in vedere sunt fiabilitatea, service-ul si pretul. Vom cumpara echipamente in functie de noile contracte pe care le vom semna anul acesta. Achizitiile le facem cu banii jos sau in leasing ori inchiriem in functie de suma, durata pentru care avem nevoie de echipamente si ofertele financiare.“

Cristina TOBESCU

cristina.tobescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.