Condusul economic, un sport de acuratețe

Reducerea consumului de carburant cu 5% reprezintă principalul avantaj asigurat de o zi de pregătire. Dar lucrurile nu trebuie să se oprească aici.

 

Noile generații de camioane au răspuns cu promptitudine nevoilor formulate de transportatori și în primul rând este vorba despre reducerea consumului de carburant. Iar aceste reușite tehnice au fost obținute în condițiile în care normele de poluare au devenit tot mai drastice.

Totuși, operarea unei flote de camioane nu se poate compara cu aparatura electronică dintr-o casă – scoți din priză aparatura cu consum ridicat, o conectezi pe cea nouă și, la finalul lunii, factura pentru electricitate este mai mică.

În cazul camioanelor, obținerea unor consumuri performante necesită o concentrare continuă, optimizarea fiind un proces de durată, iar, în principiu, factura la carburant ar putea scădea de la lună la lună.

MAN a conceput un ansamblu de elemente interconectate menite să ușureze acest proces de continuă îmbunătățire a activității.

Practic, în cazul unui drive-test, nu mai putem vorbi doar de condusul camionului, ci trebuie implicați și ceilalți factori care pot și trebuie să influențeze rezultatele finale.

Astfel, la finalul lunii iulie, am realizat un drive-test cu un MAN TGX 18.440 EURO 6, EfficientLine, având putere maximă de 440 CP.

Cabina XXL este dotată cu spoilere acoperiş şi lateral cabină pentru o aerodinamicitate cât mai bună. Cutia de viteze automată are 12 trepte, având posibilitate de comutare pentru modul manual. De asemenea, camionul este echipat cu Intarder cu 6 trepte.

Am intrat în rolul de șofer și am avut alături instructorul MAN, ale cărui sfaturi am încercat să le pun în aplicare în partea a doua a testului (desfășurată pe același traseu).

După terminarea șofatului, am devenit manager și am analizat rapoartele oferite de MAN TeleMatics, iar apoi, pentru că am dorit să pot amelioara în continuare rezultatele, am analizat rapoartele detaliate ale MAN TeleMatics destinate managerului de flotă.

Până la cele mai mici detalii

Drive-testul s-a desfășurat pe traseul Jilava (Centura de Sud a Bucureștiului) și până în apropiere de Giurgiu.

Am încercat, bineînțeles, încă din prima sesiune de condus să obțin un consum cât mai redus de carburant. M-am străduit să anticipez cât mai bine traficul, am mers cu o viteză relativ redusă și am folosit pe cât posibil pantele pentru a câștiga sau menține viteza, fără a accelera. Sigur, camionul a fost neîncărcat și astfel implicit inerția este mai mică. Masa totală a ansamblului a fost de 14 t.

Rezultatele pentru prima sesiune au fost decente. Am parcurs 83,4 km, iar consumul mediu a fost de 21,8 l/100 km.

La sfârşitul primului tur, s-a realizat analiza folosind rapoartele oferite de sistemul MAN TeleMatics, iar la aceste informaţii s-au adăugat indicaţiile expertului ProfiDrive în ceea ce priveşte utilizarea vehiculului.

Evaluarea de ansamblu pentru primul tur a fost „C”, în condițiile în care MAN TeleMatics evaluează șoferii între „A“ și „G“.

Nici foarte bine, nici foarte rău, însă o privire mai amănunțită în datele oferite de sistemul telematic au arătat zonele în care pot aduce îmbunătățiri.

În primul rând, mi-a atras atenția faptul că am primit un „G“ la capitolul Cruise Control. Explicația este simplă: nu am utilizat nici un moment tempomatul. De ce aș fi făcut-o, din moment ce traseul trece prin numeroase localități și chiar și în porțiunile extraurbane sunt numeroase zone în care este dificil să menții aceeași viteză?

Dacă ar fi fost autostradă, cu siguranță aș fi folosit tempomatul!

Și totuși, sistemele de menținere automată a vitezei pot fi activate începând cu 25 km/h, iar instructorul MAN mi-a recomandat să încerc utilizarea lor cât mai mult.

De asemenea, conform raportului MAN TeleMatics, regimul de turații trebuie îmbunătățit. Din dorința de a obține un consum cât mai redus, am făcut greșeala de a merge mult într-un regim subturat. Sigur, cutia de viteze a rămas permanent pe modul automat de schimbare a treptelor, însă chiar și în această situație, șoferul poate și trebuie să controleze selectarea treptelor. Iar acest lucru se realizează prin gradul de apăsare a pedalei de accelerație.

Intervalul optim pentru camionul testat este între 1.050-1.500 rpm.

Utilizarea mai bună a inerției și folosirea intarderului au fost alte recomandări venite din partea instructorului.

Concentrare pe aspectele esențiale

Pe parcursul celui de-al doilea tur am încercat să pun în aplicare în special acele aspecte la care am fost punctat cel mai slab în rapoartele MAN TeleMatics.

Am utilizat tempomatul cât mai des posibil în afara localităților, iar în interiorul localităților am setat limitatorul de viteză. Astfel, în localități, poți rămâne cu piciorul pe pedala de accelerație, însă viteza nu depășește valoarea setată. Limitatorul de viteză se dezactivează în cazul apăsării complete a pedalei (kick down).

Totodată, printr-o apăsarea mai fermă a accelerației, m-am străduit să mențin turația motorului în zona optimă. Este nevoie de experiență, însă îmbunătățirea stilului de condus a fost evidentă.

La sfârşitul celui de-al doilea tur, am analizat din nou rapoartele oferite de sistemul MAN TeleMatics și am fost plăcut impresionat să constat că am devenit șofer de „B“ pe evaluarea generală.

Consumul total de combustibil în al doilea tur a înregistrat o scădere de 1,1 l/100 km, în aceleaşi condiţii de drum diferenţa constând în pregătirea superioară a şoferului. În plus, cel de-al doilea tur s-a realizat în jurul prânzului, iar traficul a fost semnificativ mai aglomerat.

Această economie de combustibil a fost realizată prin îmbunătăţirea mai multor parametri, iar MAN TeleMatics a relevat cu acuratețe acest aspect.

Astfel, fost redus procentajul de consum în staţionare de la 4,7% la 3,3%. Funcţionarea motorului atunci când vehiculul staţionează trebuie să fie redusă la minimum posibil.

A fost îmbunătăţită utilizarea Cruise Controlului de la 0,0% la 22,4%. Consumul realizat atunci când se utilizează Cruise Control este de 17,4 l/100 km în timp ce consumul înregistrat atunci când funcţia Cruise Control nu este utilizată este de 22,6 l/100 km. Cifrele demonstrează astfel faptul că sistemul Cruise Control trebuie utilizat într-o proporţie cât mai mare.

De asemenea, a fost îmbunătăţit profilul vitezei: 14,6 % în al doilea tur faţă de 12,7% în primul tur pentru viteze între 61-75 km/h şi 8,1% în al doilea tur faţă de 2,9% în primul tur pentru viteze între 76-80 km/h.

Nu a fost depăşită limita de 85 km/h peste care consumul de combustibil creşte substanţial. De altfel, camioanele MAN EfficientLine au viteza limitată la 85 km/h.

Totodată, am îmbunătăţit indicatorul „Coasting”, care măsoară gradul de anticipare a şoferului, de la 3,4% la 5,9%. Acest indicator măsoară procentajul în care vehiculul se deplasează fără consum, mergând într-o treaptă de viteză, fără a fi frânat. Valoarea acestui indicator este de dorit să fie cât mai mare posibil, iar un procent de 10% este posibil de atins.

Bineînțeles, aceste aspecte au dus și la îmbunătăţirea indicatorului „Cost-Effectiveness” de la 1,51 l/t/100 km la 1,48 l/t/100 km. Acest indicator arată ce cantitate de combustibil este necesară pentru a transporta o tonă din greutatea totală a vehiculului pe o distanţă de 100 km şi este indicat să se situeze sub valoarea de 1,2 l/t/100 km. Practic, prin acest indicator, MAN TeleMatics ajută managerul companiei de transport în stabilirea unor tarife de transport corecte.

MAN TeleMatics – indicatorul de performanță

Optimizarea costurilor într-o firmă de transport presupune în primul rând o muncă de echipă, care implică șoferii, managerii de flotă, managerul general. Fiecare trebuie să fie pregătit, informat și capabil să ia decizii cât mai rapid. Sistemul telematic oferit de MAN, împreună cu cursurile de ProfiDrive, se concentrează pe oferirea liantului dintre aceste entități.

Astfel, șoferii pot fi bine pregătiți pentru o exploatare optimă a camioanelor, iar managerii de flotă pot urmări și identifica în fiecare moment aspectele care pot fi ameliorate. Astfel, se pot evita eforturile fără rost. Nu ar avea nici un sens să îi vorbesc despre utilizarea tempomatului unui șofer care deja face acest lucru la un nivel satisfăcător. Sau să mă concentrez pe regimul optim de turații al motorului dacă un conducător auto stăpânește acest capitol foarte bine.

MAN TeleMatics oferă posibilitatea de a merge exact acolo unde este nevoie. Rapoartele sunt ușor de interpretat având litere și, totodată, culori (de la „A“ la „G“ și de la „verde“ la „roșu“).

Mai mult decât atât, șoferii pot primi la rândul lor rapoartele pentru a lua măsurile necesare de îmbunătățire a activității.

Complexitatea rapoartelor dedicate managerilor de flotă asigură posibilitatea unui proces continuu de îmbunătățire a eficienței, care nu se limitează doar la consumul de carburant. Un exemplu în acest sens sunt rapoartele legate de eficiența costurilor sau numărul de rotații ale arborelui cotit pe km parcurs de camion.

În aceste condiții, în cazul flotelor medii și mari, se poate construi o atmosferă de competiție internă pe criterii de competitivitate.

Nu în ultimul rând, trebuie să apreciem rapoartele dedicate managerului general. Acestea sunt un rezumat elocvent al datelor furnizate de MAN TeleMatics. Practic, dintr-o singură privire, managerul poate vizualiza aspectele negative. În continuare, culorile și literele își fac „datoria“ ușurând interpretarea la nivelul alegerii unui bec de pe rafturile unui magazin, în funcție de clasa de consum energetic.

Bineînțeles, informațiile esențiale precum consumul mediu, eficiența costurilor și emisiile de CO2 sunt poziționate foarte vizibil, în partea superioară a raportului.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.