Dragos Anastasiu: “Ne intoarcem in timp cu 10-12 ani”

Mai putine curse. Rute mai scurte. Tarife adaptate si… solutii complementare. Toate acestea formeaza un tablou avand coordonate noi. Adaptarea rapida, gasirea solutiilor pentru depasirea dificultatilor, dar si pregatirea pentru o eventuala dezvoltare pentru depasirea crizei sunt aspecte pe care firmele trebuie sa le ia in considerare.

Primele semne ale crizei inregistrate de catre firmele de transport international au aparut in luna octombrie 2008 si s-au accentuat in noiembrie. In decembrie, in mod traditional, lucrurile merg mai bine pentru transportul international de calatori, ceea ce s-a si intamplat de altfel. De la sfarsitul lui ianuarie 2009, situatia redevine dificila si este de asteptat sa se inrautateasca in februarie si martie. „Exista o legatura intre transportul international si turism, insa lucrurile se manifesta, in general, separat pentru cele doua domenii. Practic, ponderea turistilor pe liniile internationale regulate este foarte scazuta“, a explicat Dragos Anastasiu, presedinte al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT) si director general al Grupului Touring Eurolines.

Banul face legea

Situatia s-a agravat pentru firmele de transport international, iar viteza de adaptare la noile realitati este esentiala. „La un moment dat, aveam senzatia unei paralizii – atat calatorii, cat si transportatorii pareau blocati. insa, intre timp, s-au evidentiat firme de transport care au inceput sa se replieze. Din punct de vedere al transportului de calatori, trebuie reorientata activitatea.

Daca liniile regulate merg mai slab, exista mai multe variante – ori este micsorata flota, ori este utilizata pentru curse ocazionale, turistice sau conventii“, a aratat Dragos Anastasiu.

La ora actuala, se observa o diminuare a numarului de linii regulate internationale, fiind vorba mai ales despre destinatiile aflate la mare departare, precum Spania si Italia, in cazul carora autocarul este serios concurat de catre avion. „in mod cert, numarul de pasageri pe autocare s-a micsorat semnificativ. Noi am avut in 2008 o scadere de 15%, cauzata in special de diminuarea interesului pentru Spania. Celelalte destinatii au ramas la acelasi nivel si unele chiar au crescut. La noi, s-a inregistrat o scadere a curselor spre Spania de 60%. Cred ca a fost si o decizie luata intern, de a nu merge pe linii neprofitabile. Poate ca altii si-au mentinut capacitatile de transport si au inregistrat cresteri tocmai pentru ca noi am redus numarul curselor catre Spania… Oricum, inca de la inceputul anului trecut, aceste curse se aratau a fi neprofitabile, din cauza concurentei foarte mari si a preturilor foarte mici. Noi am decis sa nu intram intr-un razboi de dumping, mai ales ca aceste curse foarte lungi sunt riscante atat din punct de vedere legislativ (este dificil sa respecti timpii de conducere si odihna pentru soferi), cat si din punct de vedere al faptului ca nu reprezinta investitii de viitor. In mod natural, cursele cu autocarul pe distante foarte lungi vor cunoaste o scadere. Autocarul este mai rentabil pe cursele care au in jur de 1.000 km. La 2 – 3.000 km, este foarte greu sa devina profitabil in fata avionului“, a precizat presedintele ANAT.

Asa cum am aratat, luna decembrie a fost una buna pentru transportul international, toate autocarele au mers la capacitate maxima, pe liniile regulate fiind chiar necesara o suplimentare

a curselor. Aceasta situatie s-a mentinut pana in jurul datei de 20 ianuarie, dupa care scaderea numarului de calatori este fireasca chiar si in anii obisnuiti. Actuala situatie economica ar putea avea insa si efecte pozitive pentru transportul rutier. intr-o perioada de criza, lumea cauta produse ieftine, iar autocarul ramane cel mai accesibil mijloc de transport, chiar si in conditiile in care companiile aeriene au stiut sa creeze senzatia ca se poate circula cu tarife foarte mici catre orice destinatie. „Oamenii vor deveni foarte sensibili din punct de vedere financiar. Pe de alta parte, unii dintre romanii aflati peste granita vor ramane fara locuri de munca si este posibil sa se intoarca in tara. isi vor da seama ca situatia este dificila si in Romania si vor pleca din nou in cautarea unui loc de munca in strainatate. Poate ca nu o sa mai fie Spania, ci Germania, sau nu o sa mai fie Italia, ci Irlanda. Lumea va circula in continuare in cautarea unui loc in care sa isi poata crea un viitor. Mai mult decat atat, sunt si oameni care isi pierd locul de munca in Romania si isi cauta in alta tara. Sunt optimist in ceea ce priveste transportul international cu autocarul, poate mai optimist decat eram anul trecut la aceasta data, cand lucrurile mergeau bine si oamenii nu se mai uitau la 100 de euro in plus pe care ii dadeau pentru avion. intre timp, problemele au facut ca banii sa devina mai importanti decat orele de drum economisite. Ne intoarcem in timp cu 10 – 12 ani. In plus, sunt convins ca aceste companii aeriene nu vor mai putea face aceleasi oferte ca si pana acum. Noi toti «gatim cu apa» si avem aceleasi probleme“, a spus Dragos Anastasiu. Greutatile pe care le traverseaza firmele de transport pot aduce in actualitate probleme care speram ca au fost depasite pentru totdeauna. Printre acestea, se numara si riscul imbatranirii flotei de autocare, prin stoparea investitiilor in ceea ce priveste achizitiile.

Securitatea rutiera sub semnul intrebarii

„Stop pe investitii, mentenanta, siguranta rutiera, pregatire soferi… Atunci cand exista probleme, fiecare manager cauta solutii si, in acel moment, intervine constiinta fiecaruia. Cat de mult vrei sa risti, cat de mult doresti sa pastrezi aceeasi flota, daca o diminuezi, cum faci acest lucru –

sunt intrebari la care fiecare trebuie sa raspunda. Riscurile sunt sa imbatraneasca flota, sa nu faci prevenire din punct de vedere tehnic (ceea ce duce, oricum, la costuri mai mari). Siguranta masinii si a circulatiei, soferi antrenati din punct de vedere tehnic si al relatiei cu pasagerii sunt aspecte pe care managerii trebuie sa le aiba in vedere chiar si in situatia actuala. Fiecare trebuie sa isi redimensioneze flota si sa nu incerce sa forteze lucrurile prea departe. Dumpingul nu a dus niciodata la un rezultat bun. In astfel de momente, ratiunea trebuie sa preia controlul si mai putin sufletul. Fiecare este atasat de afacerea pe care a dezvoltat-o, nimeni nu vrea sa traiasca un declin, toata lumea vrea sa castige tot mai mult, insa trebuie sa intelegem ca traim o perioada de recesiune si trebuie sa ne adaptam. Trebuie sa incercam sa scadem ratele de leasing prin reesalonari, prin contracte care sa se intinda pe o perioada mai lunga, sa incercam sa negociem cu furnizorii pentru termene de plata mai relaxate… Aici apar diferentele intre parteneri de drum lung si cei de drum scurt. In general, un parteneriat pe termen lung va da roade in astfel de momente“, a declarat presedintele ANAT. Modul in care firmele de transport vor trece peste criza va depinde foarte mult de situatia in care au fost prinse. Iar lichiditatile de care dispun ar putea face diferenta. In plus, urmatoarea perioada ar putea aduce numeroase surprize pe piata. „Avem doua nivele de criza. Primul este cel mental si, la acest nivel, criza este mai mare decat cea reala. In compania mea, am hotarat sa evitam folosirea cuvantului criza – avem o situatie care trebuie rezolvata. Al doilea nivel este cel al realitatii, care, in mod evident, ne afecteaza. In cadrul ANAT, am observat ca situatia actuala a dus la o apropiere in randul membrilor. Se strang randurile, se incearca impreuna gasirea unor solutii“, a concluzionat Dragos Anastasiu.

Dragos Anastasiu: “Nu am inteles niciodata de ce investitorii straini au ezitat sa vina in Romania pe domenii precum transportul sau turismul, pentru ca, tinand cont de baza logistica si banii de care dispun acestia, firmele romanesti ar fi rezistat cu greu unei asemenea concurente. Au existat cateva intrari, dar foarte timide. Oricum, acesta este un moment prielnic pentru a intra pe piata. Firmele autohtone au probleme si patronii romani au revenit cu picioarele pe pamant. Daca ii intrebai in urma cu un an cat valoreaza afacerea lor, avansau sume exorbitante. Acum, revenim la preturi normale.”

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.