DRIVE-TEST MAN SERIA TG: Noutățile 2019

MAN a prezentat, în cadrul unui eveniment organizat la München, cele mai recente inovații destinate Seriei TG.

Este vorba despre noi sisteme de asistență pentru șofer, o serie de inovații pentru întreaga familie de motoare și un motor complet nou, menit să acopere mai bine solicitările în materie de putere, pentru diferite aplicații.

Noua generație de sisteme de asistență pentru șofer ridică siguranța și confortul la o altă cotă și, totodată, realizează primii pași pentru construirea primelor experiențe legate de un viitor camion autonom. Mai avem în față un drum lung către acest deziderat și noi tehnologii vor echipa autovehiculele până atunci, însă acesta este începutul.

Plăcerea de a conduce… tot mai puțin

Este un lucru firesc, astăzi, ca sistemele de servodirecție să ușureze manevrarea volanului, însă, prin MAN ComfortSteering, efortul dispare aproape în totalitate. Practic, acest sistem asigură un cuplu adițional la manevrarea volanului, dezvoltat de un motor electric. La viteză mare, forța dezvoltată de sistem scade, pentru a asigura o stabilitate mai mare.

MAN Lane Return Assist (LRA) ajută șoferul la menținerea benzii de rulare și previne activ părăsirea neintenționată a acesteia. Strategia MAN a fost aceea de a seta sistemul astfel încât șoferul să nu îl conștientizeze decât în momentele în care camionul este pe punctul de a părăsi banda. În această situație, sistemul corectează poziția camionului, aducându-l pe centrul benzii.

Practic, volanul se mișcă singur, însă cu o forță care permite șoferului să intervină pentru a contracara acțiunea, dacă dorește acest lucru. Sistemul nu este o premieră în lumea camioanelor, însă interesant este modul în care MAN l-a setat – șoferii nu vor simți existența LRA decât atunci când sunt pe punctul de a comite o greșeală/neatenție.

Am apreciat și faptul că sistemul detectează vehicule parcate în apropierea benzii, sau care ocupă puțin din bandă, activându-se pentru a menține camionul cât mai aproape de linia de demarcație din stânga a benzii. Bineînțeles, LRA este dependent de marcajele șoselei. Așa că…

ACC cu funcția Stop-and-Go reprezintă un alt sistem ce va fi, cu siguranță, foarte apreciat de șoferii prinși în ambuteiaje.

Noua familie de motoare

2019 a adus și o importantă optimizare pentru toată familia de motoare MAN: sistemul de filtrare a carburantului și sistemul common rail au fost îmbunătățite, componentele sistemului de răcire sunt controlate electronic, compresorul de aer este dotat cu sistem de optimizare a consumului de energie, sistem modular de post tratare a gazelor de eșapament…

Motoarele D26 au primit noi puteri. Astfel, D26 este disponibil în trei variante, de 430, 470, respectiv 510 CP. Iar cuplul maxim s-a majorat cu 100 Nm.

Bineînțeles, toate motoarele asigură standardul Euro 6 Step D.

Noul motor de 9 l

MAN D15 este noul motor de 9 l dezvoltat de producătorul german. Poate echipa modelele TGX și TGS și asigură o plajă de puteri (și, implicit, utilizări) mai slab acoperită în trecut – de la 330 CP și 1.600 Nm, până la 400 CP și 1.800 Nm. D15 utilizează tehnologia SCR, fără EGR.

Principalele avantaje aduse de noul motor sunt reducerea masei cu 230 kg față de MAN D20 (modelul de motor pe care îl înlocuiește) și, totodată, o scădere a consumului de carburant.

D15 dispune de o pompă de răcire cu debit variabil și un alternator cu sistem de management inteligent. Sistemul common rail asigură o presiune a injecției de până la 2.500 bar (crește eficiența arderii). Compresorul, cu un singur cilindru pentru aer, dispune de un sistem de optimizare a consumului de energie (ESS), sau se poate opta pentru varianta cu un singur cilindru, compresorul putând fi închis, sau varianta cu doi cilindri și sistem ESS.

Sistemul de camere 360°, precum și cel de asistență pentru viraje la dreapta, au un impact semnificativ pentru creșterea siguranței.

De asemenea, sistemul de filtrare a carburantului a fost îmbunătățit. Procesul are loc în două etape și are ca efect creșterea fiabilității și a duratei de utilizare a filtrelor.

Din punct de vedere al ariei de utilizare, MAN D15 pare ideal pentru operațiuni de transport cu încărcături parțiale, sau acolo unde apar variații importante de masă transportată pe parcursul cursei. În plus, câștigul în materie de masă utilă reprezintă un avantaj important. Astfel, cisternele, silozurile, transportul în construcții (basculante și mixere de beton), colectarea deșeurilor, precum și operațiunile de distribuție par ideale pentru noul motor.

Noul motor MAN D15

  • Standard emisii: Euro 6 Step D
  • Număr cilindri: 6 în linie
  • Cilindree: 9 l
  • Puteri disponibile: 330, 360 și 400 CP
  • Puterea maximă este atinsă la 1.800 rpm
  • Cuplu maxim: 1.600 Nm (1.000-1.400 rpm), 1.700 Nm (1.000-1.400 rpm), respectiv 1.800 Nm (1.000-1.500 rpm)
  • Rotație minimă la ralanti: 600 rpm
  • Masa motorului: aproximativ 860 kg
  • Putere maximă frână de motor cu EVBec: 200 kW
  • Putere maximă frână de motor cu turbo EVBec: 330, 330, respectiv 350 kW.

DP – un mod mai agil de a conduce:

  • Strategia de schimbare a treptelor pentru a asigura viteză medie crescută
  • Schimbări mai rapide a treptelor de viteză
  • Schimbări ale treptelor la turații mai ridicate
  • Creșterea vitezei mai rapidă
  • Selectarea unei trepte inferioare de viteză la kickdown.

ACC Stop & Go oferă șoferilor posibilitatea de a menține „pilotul automat” chiar și în situațiile de trafic intens, ambuteiaje și chiar trafic urban. Astfel, cu noua generație de MAN ACC, camionul încetinește și, chiar, oprește în spatele vehiculului din față, păstrând în mod automat distanța corectă față de acesta. În cazul opririlor complete ce durează mai mult de două secunde, repunerea în mișcare a camionului se realizează prin simpla atingere a pedalei de accelerație sau apăsarea unui buton de pe volan.

DP – un nou mod de a conduce

În timpul sesiunii de drive-test, am apreciat foarte mult o altă premieră lansată de MAN. „DP” reprezintă un mod de a conduce mai agil. Practic, având la dispoziție cele două opțiuni „D”, respectiv „DP”, conducătorul auto se poate adapta mai bine la condițiile drumului și la trafic.

Nu este nici un secret faptul că traficul în localități (inclusiv în orașele mici și chiar în zona rurală) a devenit tot mai aglomerat. Astfel, nevoia de a pătrunde în intersecții și a trece de acestea cât mai repede se acutizează. Iar selectarea DP… chiar face diferența. Pe scurt, selectând această nouă poziție, șoferul are la dispoziție un camion capabil să dezvolte viteza mult mai repede. Senzația este ca și cum, dintr-odată, conduci un alt camion, cu un motor mult mai puternic. DP reprezintă un ajutor pe care șoferii îl vor aprecia în intersecții, curbe sau zone cu rampe și, bineînțeles, în zonele off-road, cum ar fi șantierele.

Sigur, ne putem întreba dacă noul mod de conducere nu va afecta consumul de carburant. Evident că, utilizând DP, nu poți obține aceleași consumuri ca în poziția standard D. Însă sunt anumite momente în care consumul nu reprezintă cel mai important aspect. În principiu, discutăm de situații scurte ca distanță, însă mari consumatoare de timp. Iar, astăzi, timpul de conducere poate fi considerat principala resursă a șoferului și, în același timp, a companiei de transport. Utilizarea corectă a celor două moduri, DP și D, ar putea chiar să însemne o creștere, în materie de productivitate și eficiență.

Radu BORCESCU

München, GERMANIA

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.