TollCollect, sistemul de taxe de drum pe bază de distanță din Germania, a împlinit 20 de ani de existență. Cu această ocazie, BALM a prezentat câteva date statistice interesante.
Inițial, sistemul trebuia să fie lansat la 31 august 2003, dar începerea operațiunilor a fost amânată cu 16 luni, până la 1 ianuarie 2005, din cauza deficiențelor de funcționare.
În ultimii 20 de ani, sistemul a contabilizat 640 de miliarde de kilometri taxabili și a colectat taxe în valoare totală de 109 miliarde de euro.
La 1 ianuarie 2025, sistemul se aplica doar camioanelor de peste 12 tone, pe toate autostrăzile și câteva secțiuni de drumuri federale.
Ca o curiozitate, cel mai mare tarif din acel moment era de 14 eurocenți/km, pentru camioanele cu peste 4 axe și maxim Euro 2. Camioanele Euro 3 și Euro 4 plăteau 12 cenți/km, iar cele Euro 5, care nu erau încă lansate pe piață, urmau să plătească 10 cenți/km.
În prezent, taxele de drum trebuiesc plătite de vehiculele cu masa maximă tehnică de peste 3,5 tone, pe autostrăzi și un număr semnificativ de drumuri generale. Lista de tarife a devenit și ea mai complicată, incluzând 6 clase de tonaj, șase clase de emisii și 5 clase de CO2.
Tarifele au crescut și ele semnificativ. Cea mai întâlnită configurație întâlnită pe drumurile germane (peste 18 tone, cel puțin 4 axe, standard Euro 6, Clasa 1 de emisii de CO2) trebuie să plătească acum 34,8 cenți/km. Luând în calcul și inflația, tarifele sunt aproximativ duble față de cele de acum 20 de ani.
Ionuț PĂDURARU
ionut.paduraru@ziuacargo.ro