Încărcarea camioanelor electrice, pentru începători: 10 termeni de bază

Electrificarea transportului greu nu înseamnă doar achiziția camioanelor electrice, ci și încărcarea bateriilor lor. Iată, aici, 10 termeni de bază pe care trebuie să își cunoașteți despre acest proces.

Încărcarea camioanelor electrice, pentru începători: 10 termeni de bază

Strategia de încărcare

Cheia unei încărcări eficiente este strategia. Ea trebuie să includă încărcarea la garaj, potențiale încărcări la destinație, potențiale încărcări la stațiile publice, totul personalizat pe nevoile operaționale ale flotelor și rutelor.

O strategie corectă ia în calcul și factori precum prețul energiei, capacitatea rețelei și modul de utilizare a camioanelor, ajutând la maximizarea timpului de disponibilitate și minimizarea costurilor. Strategia ar trebui să includă și planuri pentru extinderea flotei electrice.

Capacitatea rețelei

Abilitatea rețelei electrice de a furniza energie pentru încărcarea mai multor camioane electrice în același timp, de exemplu la garajul companiei de transport, este un factor-cheie în electrificare.

Infrastructura de încărcare

Infrastructura de încărcare este la fel de diversă ca nevoile companiilor de transport. Ea merge de la soluții compacte, precum stațiile portabile sau wall box-uri, până la stații de mare capacitate, cu mai multe puncte de încărcare, pentru huburile de încărcare publice.

Încărcarea inteligentă

Încărcarea inteligentă folosește tehnologii precum AI pentru a analiza nevoile de energie, capacitatea rețelei și programele operaționale, cu scopul de a optimiza timpii de încărcare și a reduce costurile.

Încărcarea la garaj

Încărcarea la sediul companiei de transport va fi baza electrificării flotelor, urmând a acoperi, în funcție de aplicație, între 55% și 80% din nevoile de energie ale camioanelor electrice. Acestea vor fi încărcate de obicei peste noapte, pentru a garanta că au suficientă energie în baterii la începerea zilei.

Încărcarea la destinație

Camioanele electrice își pot realimenta bateriile și când sunt parcate la destinație: la un depozit, rampă de încărcare-descărcare sau un șantier. Ca o completare la încărcarea la garaj, această metodă este ideală pentru vehiculele care au perioade mari de inactivitate.

Încărcare publică

Deși încărcarea la sediu și la destinație vor acoperi majoritatea nevoilor de energie ale camioanelor electrice, stațiile publice vor juca un rol important pentru anumite aplicații, precum transportul pe distanțe lungi.

În prezent, stațiile publice pentru camioane oferă o putere maximă de până la 400 kW. Viitoarele stații MCS (Megawatt Charging System) vor crește puterea și mai mult, până la 3,75 MW.

Timpul de încărcare

Timpul de încărcare depinde pe puterea stației, capacitatea de încărcare a bateriile, dimensiunea lor, temperatură și starea de încărcare. De exemplu, la un încărcător de 40 kW, încărcarea completă a bateriile unui camion electric poate dura 13-14 ore, în timp ce, la unul de 360 kW, durata este redusă la 1-2 ore.

Încărcările complete ar putea fi însă necesare foarte rar. Este mult mai inteligent să te concentrezi pe autonomia necesară pentru o anumită misiune. În plus, încărcarea de la 20% la 80% este mai rapidă și extinde durata de viață a bateriei. O încărcare intermediară în timpul pauzei de 45 de minute a șoferului poate recâștiga o autonomie de câteva sute de km. Pentru creșterea eficienței, este vitală planificarea rutelor și a intervalelor de încărcare.

Puterea de încărcare

Puterea de încărcare, măsurată în kilowați (kW), determină cât de rapid poate fi reîncărcată o baterie. La garaj, puterea de încărcare merge de la 40 kW (ideală pentru încărcările lente, peste noapte) până la 300-360 kW, pentru încărcări mai rapide sau flote mai mari.

Pentru stațiile publice pentru camioane, standardul actual este de încărcătoare rapide cu putere de până la 400 kW. În viitor, standardul MCS va permite încărcări ultra-rapide, la puteri de până la 3.750 kW (3,75 MW).

Standarde de încărcare

În prezent, camioanele electrice folosesc conectori CCS2, care pot încărca bateriile cu puteri de până la 375 kW. Adoptat la scară largă în Europa, standardul CCS2 este suficient pentru majoritatea aplicațiilor de astăzi. Producătorii de camioane și-au pregătit bateriile și pentru viitorul standard Megawatt Charging System (MCS), ce va susține puteri de încărcare mai mari de 700 kW.

Ionuț PĂDURARU
ionut.paduraru@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.