Iveco a livrat prima flotă CNG din România

Din luna februarie, în România, circulă prima flotă de camioane Iveco Stralis NP 460, alimentată cu gaz natural comprimat.

Mulți ani, poluarea și efectele ei devastatoare asupra mediului nu au reprezentat subiecte serioase. În continuare, subiectul este neinteresant chiar dacă se pot remarca, deja, urmările pe care le are.

Iar „transporturile” nu au cum să privească nepăsătoare problema poluării. Motoarele diesel s-au dovedit a fi cele mai eficiente, din punct de vedere al consumului dar și al fiabilității. Dezavantajul lor, în comparație cu cele pe benzină, este reprezentat de emisiile de oxizi de azot și particule de suspensie, aflate la un nivel ridicat, cu efecte grave asupra oamenilor, faunei și plantelor.

Modelul Ness Proiect Europe

Discutăm despre o companie ce activează în domeniul construcțiilor și care a luat hotărârea de a nu mai participa, în mod impasibil, la degradarea condițiilor de viață oferite de către natură, reducând amprenta pe care o lasă asupra mediului.

Noua flotă are activitatea concentrată în jurul Capitalei, astfel, stațiile de alimentare, două în zona Bucureștiului, oferă suportul necesar. Se efectuează transport de agregate, pe o distanță de 250-300 km zilnic, încărcate tur-retur.

Mai mult decât achiziția în sine a flotei de camioane nepoluante, este semnalul pozitiv dat pieței prin această „migrare” către vehicule echipate cu motoare ce sunt prietenoase cu natura. Un exemplu că se poate!

CNG, pentru mai mult verde

Începând cu februarie, au ieșit pe șosele cele zece camioane noi, de mare tonaj, ale companiei Ness Proiect Europe. Acestea funcționează cu CNG, beneficiind de ultimele tehnologii în materie de alimentare cu gaz. Propulsoarele, de tip Cursor, produc o putere de 460 CP și un cuplu de 2.000 Nm, caracteristici similare cu cele ale unui propulsor diesel. Diferențele „din spatele cortinei”, însă, sunt mari.

Există unele vizibile, așa cum este costul mai mic în ceea ce privește carburantul, prețul unui litru de CNG fiind cu circa 30% mai mic în comparație cu cel al motorinei, iar consumul scade, și el, cu 15 procente. În plus, sau, mai bine spus, „în minus”, avem costurile legate de întreținere, pentru că Stralis NP nu mai are nevoie de AdBlue sau filtru de particule, iar intervalele de service au ajuns la 90.000 de kilometri, costul total al proprietății (TCO) scăzând cu aproximativ 7%. Făcând comparația cu un motor diesel Euro 6, Iveco Stralis NP produce cu 99% mai puține particule în suspensie (PM), cu 60% mai puțin dioxid de azot și cu 80% mai puțin metan .

Impactul pe care operarea unui astfel de camion îl are asupra mediului este redus dramatic. În plus, Iveco Stralis NP este mult mai silențios, în comparație cu un camion diesel, ceea ce îl face ideal pentru transportul pe timp de noapte, în zonele urbane. Față de un motor diesel, nivelul zgomotului atins de propulsorul Iveco alimentat cu CNG este mult mai mic, ajungând până la valori de 71 dB.

Mihai Vaida, administrator Ness Proiect Europe: „Am fost motivați de faptul că s-a dat drumul stațiilor de alimentare de lângă București. A contat, bineînțeles, stabilitatea business-ului pe care îl conduc, dar și faptul că este o soluție „verde”. Așteptăm, însă, ca Guvernul și autoritățile să sprijine mai mult aceste proiecte, astfel încât să existe mai multe stații pe teritoriul țării.”

Eduard Jiroș, Network Development Manager Iveco Romania: „Realizarea acestei livrări reprezintă încheierea unei etape, fiind cunoscute controversele la adresa folosirii, în cadrul transportului internațional/greu, de vehicule ce folosesc tehnologie alternativă. Într-un context al urbanizării accelerate, toată lumea își dorește mobilitate, dar creșterea emisiilor de dioxid de carbon este o problemă în creștere. Este vorba de a studia și cântări toate soluțiile posibile și, apoi, de a ajunge la ceva ce aduce economie și este sustenabil pe termen lung, reducând amprenta asupra mediului înconjurător. Prin ceea ce oferă, această tehnologie se dorește a fi o soluție pentru transport, nu o problemă.”

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.