Mercedes-Benz Arocs HAD Tractiune la comanda

Arocs HAD Driving Experience 2015Ca specialist in domeniul vehiculelor destinate activitatii de constructii, Mercedes-Benz Arocs poate fi atat de individualizat cat ii este necesar clientului. Acest lucru este valabil datorita numeroaselor configuratii ale axelor, motorizarilor si cabinelor, dar si datorita sistemului de tractiune: fara tractiune integrala pentru sosea si teren nesolicitant, cu tractiune integrala decuplabila pentru teren de dificultate medie si cu tractiune integrala permanenta pentru aplicatii grele off-road. Acum, Arocs cu sistem de tractiune hidraulic auxiliar (HAD) completeaza aceasta oferta generoasa.

Termenul Hydraulic Auxiliary Drive (HAD) descrie un sistem ingenios de tractiune pe rotile fata, destinat utilizarii ocazionale off-road. Arocs HAD stabileste noi standarde in segmentul sau: este puternic, mai usor decat modelul cu tractiune integrala, simplu de operat, nu necesita operatiuni de intretinere si ofera o durata lunga de utilizare. De asemenea, diminueaza consumul de combustibil si are un nivel redus de emisii poluante. Exista vehicule de constructii care trebuie sa se deplaseze ocazional pe terenuri dificile si au nevoie de un sistem aditional de tractiune. De asemenea, sunt vehicule solo cu suprastructuri basculabile, capete tractor cu semiremorca normala sau basculabila sau cu trailere cu podea joasa pentru transportul de utilaje, vehicule de constructii care transporta materiale vrac, camioane pentru transportul de lemn sau cele folosite in agricultura etc. In general, in timp ce sarcina utila este extrem de importanta, incarcarea si descarcarea necesita un nivel inalt de tractiune, mai ales pe teren alunecos, chiar daca majoritatea kilometrilor parcursi se realizeaza pe sosele. Ca sa nu mai amintim despre regiunile cu caderi masive de zapada. Pentru toate acestea, Arocs HAD ofera raspunsul potrivit.

E suficient sa apesi doar un buton

Avantajele tractiunii hidraulice auxiliare sunt puse si mai mult in valoare de combinarea sistemului HAD cu transmisia Mercedes PowerShift 3. HAD este o dezvoltare proprie MB, care utilizeaza componente furnizate de Poclain, un producator de marca de sisteme hidraulice de tractiune. Aceste componente au fost adaptate si integrate in sistem, tehnologia de control fiind creata de Mercedes-Benz. Operarea HAD este extrem de simpla pentru sofer: tot ceea ce trebuie sa faca este sa apese un buton, pentru activarea tractiunii auxiliare. Acest lucru poate fi facut cand se afla inca pe sosea, inainte de a intra pe santier sau in orice alt moment, cand se afla deja pe teren. In acest fel, soferul este capabil sa gestioneze in mod optim orice situatii neprevazute. HAD ofera o flexibilitate deosebita, soferul avand posibilitatea de a activa sistemele de blocare a diferentialului independent de activarea sistemului de tractiune auxiliar; astfel, este posibila operarea numai cu diferentialul spate blocat si fara tractiune fata, daca situatia o permite.

Gama larga de variante

HAD poate echipa o multitudine de variante ale modelului Arocs. In primul rand, este vorba despre configuratii de 4×2, 6×2 si 6×4, fiecare versiune echipata cu axe spate cu suspensie pneumatica. Sunt disponibile doua motorizari: propulsorul Mercedes-Benz OM 470, de 10,7 l, capabil sa dezvolte puteri maxime cuprinse intre 326 si 428 CP, si OM 471, de 12,8 l, cu puteri maxime cuprinse intre 421 si 510 CP. Transmisia este Mercedes PowerShift 3, complet automatizata, cu 12 sau 16 trepte. Oferta este completata de cabine ClassicSpace in trei variante, cabine CompactSpace, StreamSpace si BigSpace, precum si latimi de cabine de 2,3 si 2,5 m, pentru a nu lasa nimic pe dinafara atunci cand este vorba despre eventualele preferinte ale clientilor. Hydraulic Auxiliary Drive este, de asemenea, disponibil pentru modelele Actros si Antos in toate configuratiile specificate mai sus. In cazul acestor modele de serie, atunci cand este mai putina nevoie de tractiune integrala, HAD se poate dovedi util, de exemplu in distributia heavy-duty sau pentru a elimina necesitatea montarii lanturilor de zapada (de exemplu, in cazul unui vehicul de distributie cu anvelope 385/65R22.5 pe drumuri de munte).

Tehnologii sofisticate

Componentele esentiale HAD includ o pompa de inalta presiune, o axa fata cu motoare la nivelul rotilor, un modul lateral si un bloc de control al supapelor. Componentele sunt interconectate prin intermediul unui sistem de linii hidraulice cu presiuni diferite. Pompa de inalta presiune este „inima“ sistemului. Este pozitionata central la nivelul motorului, poate dezvolta 112 kW si ofera un flux de pana la 350 l pe minut la o presiune maxima de 450 bar. Axa fata a Arocs HAD are suspensie pe arcuri si frane disc. Din exterior, HAD poate fi identificat datorita terminatiilor modificate ale rotilor, comparativ cu cele echipate cu sistem conventional de tractiune. Pentru integrarea motoarelor la nivelul rotilor, fuzeta axei si roata au fost reproiectate. Aceste motoare convertesc presiunea hidraulica in lucru mecanic si sunt unitati radiale cu mai multe pistoane si zece cilindri aranjati in cerc. Pistoanele sunt impinse inainte alternativ, catre un inel cu came, prin presiune hidraulica. Contra-forta creeaza un cuplu care actioneaza rotile din fata. Motoarele de la nivelul rotilor au o capacitate de 934 cmc, dezvolta o putere de cate 40 kW si un cuplu maxim de 6.250 Nm pe fiecare roata.

Trei circuite

Sistemul hidraulic consta din trei circuite si ofera o presiune de lucru de pana la 450 bar pentru a actiona motoarele de la nivelul rotilor. Sistemul de joasa presiune opereaza cu o presiune de pana la 30 bar si serveste activitatii de control, mentinand pistoanele motoarelor in pozitie de repaus atunci cand nu este nevoie de ele. De asemenea, circuitul de joasa presiune este conectat la un sistem separat de racire. Cel de-al treilea component este o linie nepresurizata care redirectioneaza fluidul hidraulic in exces inapoi catre rezervor. In total, prin sistemul hidraulic circula 32 l de ulei, fiind vorba despre deja familiarul fluid sintetic pentru transmisii utilizat de catre MB, care opereaza de la minus 40 la plus 90 grade C. Pe timp friguros, o aplicatie speciala software incalzeste automat uleiul pana la temperatura minima solicitata de sistem, de aproximativ 15 grade C, atunci cand HAD este activat. Modulul de racire previne temperaturile excesiv de inalte. Este instalat intr-un modul lateral pe partea dreapta a ramei sasiului si are o capacitate de racire de aproximativ 20 kW. Sistemul consta dintr-un racitor de ulei si un ventilator intr-o unitate singulara montata intr-o pozitie inaltata, din rezervorul hidraulic si dintr-un filtru de ulei. Blocul de control al supapelor este adapostit in modulul lateral si contine toate valvele necesare pentru tractiunea hidraulica. Acesta transfera o cantitate constanta de ulei din circuitul de inalta presiune catre cel de joasa presiune, pentru racire. Senzorii de presiune ai diferitelor circuite si un senzor de temperatura sunt, de asemenea, integrati in sistemul de control al supapelor.

„Creierul“ sistemului HAD

Creierul sistemului hidraulic auxiliar de tractiune este modulul de control cu unitate de control al transmisiei (TCU). Acesta controleaza pompa, blocul de control al supapelor si ventilatorul, deci intregul sistem de tractiune. Un avantaj major al acestui sistem dezvoltat de catre Mercedes-Benz este faptul ca, in functie de situatia concreta din timpul conducerii, dezvolta numai atat cuplu pe axa din fata cat este necesar pentru tractiune. Baza pentru acest sistem de control o constituie senzorii vehiculului. Printre altele, sistemul stie cat de mult aluneca vehiculul, cat de greu este si gradul sau de inclinare. Asa cum am amintit, printre avantajele majore ale HAD se numara faptul ca este cuplat cu transmisia automatizata PowerShift 3; in special in operarea off-road, acest lucru protejeaza componentele lantului cinematic, de la motor si ambreiaj, la transmisie si axele motoare. In plus, soferul se bucura de un concept de operare cu care este deja obisnuit si se poate concentra in intregime asupra conducerii pe teren accidentat. In plus, HAD face si franarea fara uzura mai usoara. Datorita faptului ca pompa sistemului hidraulic este alimentata de priza de putere a motorului, vehiculele cu HAD pot fi echipate optional cu un retarder secundar pe apa, mai usor, dar la fel de puternic.

Actionare eficienta

Spre deosebire de alte sisteme comparabile, HAD este controlat de cuplu. Asa cum am spus, sistemul furnizeaza de fiecare data exact atata cuplu cat este necesar. Cantitatea necesara este controlata prin intermediul presiunii exercitate asupra pedalei de acceleratie. Acest lucru face inutilul, dar spectaculosul patinaj al rotilor in gol un spectacol de domeniul trecutului. Mai mult decat atat, HAD intervine imediat in cazul oricarei potentiale alunecari a rotilor din spate. In plus, presiunea din sistem creste automat la pornire, ceea ce asigura cuplul necesar pe teren accidentat sau in rampa. Tractiunea auxiliara este disponibila pana la o viteza de 25 km/h. La viteze mai mari, nu este necesar niciun plus de tractiune. Din acest motiv, dupa aceasta viteza, un HAD activat trece in mod pasiv. O data ce viteza scade din nou sub 25, sistemul intervine din nou in mod automat. HAD este, de asemenea, activ in marsarier, in treptele 1 sau 2. Pentru a asigura un maximum de tractiune, transmisia nu va sari nicio treapta de viteza atunci cand HAD este activat; un alt avantaj al acestui sistem se remarca in timpul schimbarilor treptelor de viteza, cand nu apare nicio intrerupere in forta de tractiune, datorita faptului ca HAD este alimentat prin intermediul PTO. O data ce camionul depaseste viteza de 60 km/h, HAD este dezactivat complet, fapt care protejeaza componentele si minimizeaza consumul de combustibil, precum si emisiile poluante. De asemenea, sistemul este dezactivat si la oprirea motorului, prevenind astfel activarea inutila a sistemului la pornire. Display-ul central al panoului de instrumente il tine in permanenta pe sofer informat in legatura cu statutul curent al tractiunii fata: daca indicatorul este iluminat in alb, HAD este activat, dar nu este comandata nicio interventie de cuplu. Indicatorul luminat in albastru indica un HAD activat si in functiune. Nu in ultimul rand, Arocs HAD ofera un grad mare de manevrabilitate – sistemul nu limiteaza unghiul de atac, acesta ramanand identic celui unui camion cu tractiune spate, lucru care se petrece si in cazul fortelor de directie.

Radu BORCESCU

Stuttgart, Germania

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.