Mercedes-Benz Vito 120 CDI

Masina cu catare

Vito este un nume deja. A debutat pe piata in 1996, iar in 2003 a aparut ce-a de-a doua generatie, modelul aflat acum la vanzare primind un facelift in 2006. Am testat un astfel de Mercedes si nu numai ca nu-si arata varsta, dar este peste multe alte nume grele din piata. Are neamtul o vorba: “orice masina e buna… numai sa aiba catare…”

 

Desi concurenta este din ce in ce mai acerba, modelul Vito nu lasa impresia ca ar fi depasit cumva de situatie. Nici din punct de vedere al confortului si al sigurantei, dar nici din cel al puterii. Pe mainile noastre a incaput un model 120 CDI, varful de gama de la Vito… ceva ce vezi mai rar.

 

Interior… de Mercedes

Mai e ceva de adaugat? Ceea ce se regaseste la interior poarta amprenta Mercedes. Modelul testat de noi era destinat transportului de persoane, mai exact un 8 plus 1. Calitatea materialelor era una pe care cu greu o mai intalnesti la o utilitara, parca-ti vine un pic cam greu sa incadrezi acest Vito in aceasta gama. La nivel de confort, totul este asa cum ne asteptam. Nu am avut nevoie de prea mult timp pentru a ne acomoda cu tot ceea ce inseamna comenzi sau pozitie de condus. Ca dotari, modelul testat era unul extrem de inzestrat. Pe langa aerul conditionat bi-zonal, putem aminti plafonul panoramic, senzorii de ploaie si de lumina, navigatia din bord, oglinzile incalzite si retractabile electric, usile laterale ale compartimentului de pasageri actionate electric, instalatie separata de ventilatie pentru zona pasagerilor, geamurile tip branhie de pe ultimul rand de scaune, actionate electric, “privacy glass” pentru intreaga zona a pasagerilor etc. Pe langa toate acestea, se remarca modularitatea scaunelor din zona pasagerilor, acestea putand fi asezate sau chiar scoase dupa bunul plac, pentru a spori gradul de confort si pentru a putea jongla cu spatiul destinat bagajelor. Din toata aceasta lunga lista a dotarilor, am ramas surprins de lipsa senzorilor de parcare si a xenon-ului. Nu ca ar fi ceva impetuos necesar, dar, dupa “festinul” de la interior, deja asteptarile erau foarte sus ridicate.

 

Motorizare cu valente sportive

Pe langa dotarile de lux enumerate mai sus, masina testata a beneficiat si de un propulsor de 3.000 cmc, V6 CDI, ce dezvolta 204 CP la 3.800 rpm si un cuplu maxim de 440 Nm pe o plaja de turatie cuprinsa intre 1.600 si 2.400 rpm. Propulsorul este legat la o transmisie automata in 4 trepte, ce face din sofat o adevarata placere, desi… parca 4 trepte sunt deja de domeniul trecutului. Acest ansamblu motor-cutie de viteze este bine calculat, reactia masinii la apasarea acceleratiei fiind una buna. Treptele cutiei pot fi schimbate si manual, prin actionarea manetei in pozitia D – in stanga pentru retrogradare si dreapta pentru selectionarea unei trepte superioare. Transferul puterii motorului la roti este lin, iar cutia, pe modul automat, filtreaza bine acceleratiile sau deceleratiile, nesimtindu-se nici o bruscare in momentul in care se schimba treapta de viteza. Raspunsul cutiei automate este conditionat de modul in care soferul apasa pedala de acceleratie. La o apasare usoara, cutia schimba treptele la aproximativ 1.800 rpm, iar la o apasare mai puternica treptele se schimba la aproape 4.000 rpm obtinandu-se astfel acceleratii demne de masini cu tente sportive.

Ca bonus la aceasta motorizare de top, vine si tractiunea pe puntea spate, care este un adevarat deliciu. Desi perioada in care l-am avut in teste a coincis cu una dintre ninsorile grele din aceasta iarna, masina s-a descurcat exemplar in conditii alunecoase, semn ca vorbe precum “tractiunea spate este depasita iarna” sunt de domeniul trecutului.

Daca vrei sa te distrezi putin pe zapada, o poti face decupland ESP-ul, altfel… nici sa vrei, masina nu scapa de sub control. Puteti sa ne credeti pe cuvant.

Vito se descurca de minune in oras, dar cel mai bine se simte la drum intins, unde cei 204 CP isi fac treaba din plin, masina fiind la fel de agila ca un turism. Din punct de vedere al consumului, putem cita cifrele oficiale, care ne arata ca, in regim urban, se ajunge la valoarea de 11,5 l, iar extra-urban 8 l la suta.

Suspensia s-a descurcat de minune, chiar daca masina nu era incarcata full, la fel si sistemul de franare, care a reactionat prompt la fiecare solicitare, necreand nici o situatie emotionala. Nici sistemele de siguranta activa si pasiva nu s-au lasat mai prejos! Acest model de Vito este inca in top, desi nu mai e tocmai tanar… Chiar daca ne-a satisfacut pe deplin, parca am fi totusi curiosi cum va arata si ce va sti sa faca urmatoarea generatie.

 

Fisa tehnica

Mercedes-Benz Vito 120 CDI

 

Numar locuri: 8 plus 1

Motorizare: V6 CDI

Cilindree: 3.000 cmc

Putere: 204 CP/3.800 rpm

Cuplu maxim: 440 Nm/1.600 – 2.400 rpm

Transmisie: automata, 4 trepte

Tractiune: spate

Pret: 40.439 euro (fara TVA)

 

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.