Noul Mercedes Vito

Lansat în urmă cu 18 ani, în 1996, modelul Vito a ajuns la cea de a treia generaţie.

Noul Mercedes-Benz Vito este un autovehicul comercial uşor, versatil, un adevărat profesionist în segmentul de autovehicule comerciale. Acesta dispune de o masă maximă admisă între 2,5 şi 3,2 tone. Deși are o sarcină utilă record pentru segmentul său, constructorii au dus costurile de întreţinere la un nivel scăzut.

Plus la versatilitate

Vito se doreşte un vehicul „bun la toate“, servind de la meşteşugari la comercianţi, şi de la furnizori de servicii de întreţinere la transport de tip shuttle și taxi. Noul Vito este disponibil în trei variante de lungime și cu trei sisteme de propulsie diferite. Cu o capacitate de încărcare de până la 1.369 kg, acesta are cea mai mare sarcină utilă din clasa sa. De asemenea, Vito Mixto dispune de o cabină ce combină avantajele unui furgon cu cele ale unui model pentru transport persoane. Prin Vito Tourer, Mercedes-Benz deschide un capitol cu totul nou în transportul de persoane. Există trei variante disponibile: Vito Tourer BASE, funcțional și robust, versatilul Vito Tourer PRO și modelul premium Vito Tourer SELECT.

Noutăţi pe afară, dar şi înăuntru

Noul Vito a fost recosmetizat, fiind acum „aliniat“ gamei comerciale Mercedes-Benz, lăsând impresia de putere. Iar modificările aduse nu au avut ca scop unic design-ul în sine, ci şi îmbunătăţirea aspectelor tehnice. Astfel, coeficientul de aerodinamicitate este de 0,32, ceea ce este remarcabil pentru un vehicul comercial, acesta traducându-se într-un consum de combustibil mai mic şi o eficienţă îmbunătăţită. Reproiectată în întregime, cabina noului Vito oferă mai mult spaţiu atât şoferului cât şi pasagerului din dreapta, fiind practic un interior de Mercedes Sprinter mai mic, restilizat. Simetrică în forma sa de bază, structura este bine conturată și spaţioasă, pentru o siguranță operațională maximă. În timpul dezvoltării acestui nou model, atât spaţiul cât şi izolarea fonică au primit o atenție deosebită, deoarece, pentru mulți șoferi, noul Vito este atât un birou, cât și locul unde îşi petrec o mare parte din zi. A fost dedicat un spaţiu special telefoanelor mobile, la îndemâna şoferului, unde acesta îţi poate încărca telefonul sau îl poate conecta la centrul media al maşinii. Tapiţeria folosită la scaune este dintr-un material rezistent, capabil să „îndure“ multe urcări şi coborâri. La postul şoferului, remarcăm volanul în trei spiţe, parcă smuls din Mercedes CLA şi montat aici.

Peste 1.000 de variante

Noul Vito oferă peste 1.000 de configuraţii, fapt posibil din cele două variante de ampatament, trei modele de lungime şi patru versiuni de greutate. Toate cele trei variante de lungime sunt cu 140 mm mai lungi decât precedentul Vito, aspect atribuit în principal spatelui prelungit, ce ajută la protejarea pietonilor. Astfel, au rezultat autovehicule cu lungimi de 4.895 mm, 5.140 mm și 5.370 mm. Înălțimea maximă este de 1.910 mm, însă diferă în funcție de model. Toate variantele se situează în limita de 2 m înălţime, încadrându-se în parcările auto subterane sau etajate și în spălătoriile automate. Masa totală a autovehiculelor Vito se situează între 2,8 t și 3,05 t. Aceste modele sunt completate de varianta mică de 2,5 t și de o variantă upgradată de 3,2 t. Datorită noii tracţiuni față, combinată cu un motor diesel compact, Vito furgon cu o lungime medie şi echipamente standard are o masă de doar 1.761 kg. Chiar şi varianta cu o masă maximă admisă de 3,05 t dispune de o sarcină utilă de 1.289 kg. Campionul sarcinii utile din clasa sa este Vito cu tracţiune spate, care are o masă maximă admisă de 3,2 t și o sarcină utilă de 1.369 kg.

Motorizare strict diesel

Noul Vito cu tracţiune faţă este conceput pentru operaţiuni punctuale, cu o încărcătură maximă, la o sarcină utilă mică spre medie. Acest model are un motor compact cu patru cilindri, transversal, o cilindree de 1.6 litri și este disponibil în două variante de putere: 109 CDI cu 88 CP și 111 CDI cu 114 CP. În cazurile în care cerințele privind performanța sunt ridicate, utilizarea este intensivă, încărcăturile sunt grele sau trebuie remorcate, alegerea este versiunea cu tracţiune spate şi motor cu patru cilindri, de 2.1 l. Acesta este disponibil în trei variante de putere: Vito 114 CDI, 136 CP; Vito 116 CDI, 163 CP şi Vito 119 BlueTEC, 190 CP. Standard există o transmisie manuală cu 6 trepte, dar opţional se poate alege transmisia automată 7G-TRONIC PLUS cu convertizor de cuplu motor, pentru 114 CDI și 116 CDI și standard la 119 BlueTEC şi 4×4. În cazul autovehiculelor comerciale uşoare, acesta este singurul model din lume cu transmisie automată, convertizor de cuplu motor și șapte trepte.

Standarde noi de siguranţă

Vito furgon este singurul autovehicul comercial uşor care oferă standard airbaguri și un indicator care aminteşte de punerea centurii de siguranță, atât pentru șofer, cât și pentru pasager. Modelele Tourer PRO şi SELECT dispun de airbaguri tip cortină şi airbaguri laterale pentru torace. Pentru prima dată, Vito a făcut posibilă introducerea de airbaguri în spate pentru Tourer, până la opt airbaguri în total. Siguranţa se extinde, în mod natural, către precizia direcţiei și discuri de frână redimensionate (16″ sau 17″) precum și Adaptive ESP ca dotare standard, alături de senzorii de presiune în pneuri şi asistenţa la rafalele de vânt din lateral. Ca şi elemente noi, avem Attention Assistent, care monitorizează starea şoferului şi Active Parking Assist, care identifică locuri de parcare şi ajută şoferul să o efectueze.

Costuri reduse

De la transmisia și forţa de frecare redusă pentru puntea spate la unitățile electromecanice auxiliare şi de direcție, inginerii au proiectat noul Vito pentru o eficiență maximă – în medie, consumul de motorină este cu aproximativ 20% mai mic decât în cazul variantei precedente. Pachetul BlueEfficiency, ce sporeşte economia de carburant, este disponibil pentru noul Vito cu tracţiune spate și este standard pentru toate modelele Vito Tourer cu transmisie automată, fiind dublat de cel mai puternic motor. Consumul certificat de 5,7 l/100 km pentru Vito 116 CDI BlueEFFICIENCY reprezintă o valoare greu de egalat în această clasă. Indiferent de varianta de motorizare, Vito beneficiază de intervale de service îndelungate, de până la 40.000 km sau doi ani. Conform oficialilor Daimler, pentru această generaţie au scăzut şi costurile de mentenanţă şi reparaţii cu 6,4%. Optimizarea TCO (Total Cost of Ownership) prin toate elementele prezente pe noul Vito îi aduce clientului un avantaj de 7.300 euro anual. În materie de preţuri, acesta va porni de la 18.000 euro, iar comparativ cu precedenta generaţie, preţul modelului de bază va fi mai mic, iar valoarea reziduală mai mare.

Alexandru STOIAN

Berlin, Germania

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.