Profesorul din bord

Scania Seria R

Prin noua Serie R, constructorul suedez a intarit cu grija puncte ce puteau fi considerate slabe si a imbunatatit aspectele forte, insa cel mai interesant lucru il reprezinta introducerea unui complex sistem de analiza si evaluare a modului in care soferul conduce si acordarea de sugestii in timp real pentru imbunatatirea performantelor – un adevarat profesor in bordul camionului.

Lansarea noii serii in aceasta perioada, in care vanzarile de vehicule comerciale au cunoscut o scadere atat de abrupta, reprezinta inca o demonstratie a faptului ca marii constructori de vehicule se pregatesc pentru momentul in care economia se va redresa. De altfel, Scania a anuntat faptul ca, la ora actuala, a ajuns la un nivel normal al stocurilor. Si chiar daca au fost luate masuri rapide pentru reducerea costurilor, cercetarea a mers inainte, iar rezultatele sunt spectaculoase.

Focus pe costuri mai mici

Reprezentantii constructorului suedez considera ca si 2010 va fi un an dificil si abia in 2011 se asteapta revenirea catre un nivel obisnuit al numarului de comenzi pentru camioane. Cei de la Scania isi propun sa convinga piata europeana de avantajele reprezentate de noul model. Asa cum ne-a obisnuit, producatorul pune un accent important pe elementele determinante pentru sofer – confort, siguranta, ergonomie… Însa, lucrurile nu se opresc aici. Scania este hotarata sa-si demonstreze competitivitatea si in fata patronilor de firme de transport. Se poate spune ca soferul ramane in centrul atentiei constructorului suedez, dar capata noi valente. Într-un mod elegant si constructiv, Scania incearca sa se asigure ca toti cei care se urca la volanul vehiculelor stiu ce au de facut si pot sa obtina performante maxime – consum redus de combustibil, uzura minima a componentelor.

Sistemul proiectat nu se limiteaza doar la acordarea unui punctaj privind performantele conducatorilor auto pe o cursa sau pe o anumita perioada de timp. Practic, „Scania Driver Support“ comunica permanent cu soferul, ii recomanda anumite actiuni, ii atrage atentia asupra greselilor si chiar il lauda atunci cand o merita. Sistemul se concentreaza pe analizarea a patru elemente: abordarea pantelor, utilizarea franei, anticiparea traficului, selectarea treptelor de viteza. Pe fiecare segment in parte, dar si pe general, prestatia soferului este punctata. Acest sistem va fi disponibil in dotarea standard pentru majoritatea modelelor destinate transportului pe distante lungi. Constructorul suedez spera ca, astfel, firmele de transport sa realizeze economii importante atat in ceea ce priveste consumul de carburant, cat si in privinta costurilor de mentenanta. Pe de alta parte insa, este greu de crezut ca rezultatele bune vor fi semnificative fara politici manageriale adecvate, implementate de catre transportatori pentru stimularea unui sofat economic.

Performanta si siguranta

Noua Serie R propune un numar foarte mare de inovatii menite sa creasca siguranta, dar si confortul vietii in cabina. La capitolul design, noua serie R pastreaza aspectul impresionant cu care ne-a obisnuit. Liniile orizontale au devenit mai pronuntate. Noua grila fata asigura un flux sporit de aer catre radiator si compartimentul motor. O inovatie pe care multi transportatori o vor aprecia este reprezentata de cresterea capacitatii rezervoarelor de motorina. Astfel, in varianta cap tractor 4×2, atat pentru versiunea EGR (fara AdBlue), cat si cea SCR, capacitatea rezervoarelor de motorina poate ajunge la 1.500 l. Odata cu noua Serie R, Scania pune la dispozitia clientilor un sistem de schimbare automata a vitezelor fara pedala de ambreiaj. La prima vedere, nu se constata o diferenta semnificativa fata de precedentul sistem, unde pedala ambreiajului era apasata doar la plecarea de pe loc si la oprire. Totusi, Scania a facut mai mult decat doar sa renunte la pedala de ambreiaj. Softul de schimbare a treptelor a fost modificat pentru a raspunde cat mai bine nevoilor actuale din trafic. O viteza mai mare la schimbarea treptelor, adaptarea in functie de masa transportata sunt elemente analizate de noul sistem de schimbare a vitezelor.

Functia de asistenta la plecarea din panta a fost imbunatatita. Astfel, dupa eliberarea pedalei de frana, masina ramane pe loc pana cand motorul dezvolta suficient cuplu pentru a o pune in miscare. O functie foarte folositoare este aceea de deplasare in modul de manevrare. Acest mod de deplasare poate fi activat doar la viteze reduse si asigura un control deosebit asupra vehiculului.

În ceea ce priveste motoarele, Scania dispune de modele EURO 5, atat EGR, cat si SCR. Motoarele cu sase cilindri in linie dezvolta o putere maxima de la 360 CP la 480 CP, iar cele V8 pot dezvolta 500 CP, 560 CP, respectiv 620 CP. În varianta EURO 5 EGR (fara AdBlue), motorul care dezvolta cea mai mare putere este cel de 480 CP.

Confort sporit pentru sofer

La interior, cabina a suferit o serie de modificari cu impact semnificativ asupra confortului. Astfel, a aparut un nou pat (in partea de jos) retractabil, a carui latime poate fi ajustata de la 730 mm la 900 mm. Bordul a fost usor modificat, pentru o amplasare mai buna a comenzilor. A crescut numarul locurilor de depozitare, iar compartimentarea acestora este gandita pentru a raspunde cat mai bine nevoilor soferului. În fata scaunului din dreapta, pe bord, a fost realizata o masa destul de solida si spatioasa pentru a fi utilizata ca birou sau atunci cand soferul mananca. Pe fiecare usa, pot fi stocate cate doua sticle mari. Totodata, la interior, au aparut noi materiale si noi variante de culori. Comenzile amplasate pe volan au fost repozitionate pentru o utilizare mai facila. Patul superior a primit o noua saltea, mai confortabila, pentru cabinele Highline si Topline.

Numarul mare de noutati aduse de Scania pentru noua Serie R nu permite prezentarea tuturor intr-un singur articol, insa lansarea oficiala a noului camion in Romania va avea loc chiar in luna octombrie a acestui an. Vor fi organizate evenimente in acest sens in sase orase: Bucuresti, Arad, Cluj, Sibiu, Bacau si Constanta.

Seria R a fost lansata cu cinci ani in urma, fiind comercializate peste 200.000 de vehicule in toata lumea.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

Stockholm, Suedia

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.