RENAULT TRUCKS Primii pasi in viitor

Camioanele electrice, CNG, cu hidrogen, hibrid sau biodiesel nu mai sunt doar desene pe plansele de lucru ale inginerilor. Aceste tehnologii au intrat in faza de testare, unele fiind deja utilizate de catre operatori de transport.

Se discuta de foarte multi ani despre formele de energie alternative, despre avantaje si provocari, despre cum vor arata camioanele viitorului. Producatorii ne arata, la anumite intervale de timp, progresele care au mai fost realizate de catre departamentele de cercetare… La inceputul lunii iulie, Renault Trucks a facut mai mult decat atat, introducand tehnologiile alternative in lumea reala. Aceste tehnologii sunt deja utilizate, iar presa de specialitate a avut ocazia sa testeze aceste camioane si, totodata, sa afle impresiile celor care le folosesc in activitatea de zi cu zi.

Camionul electric

Cu ocazia evenimentului organizat la Lyon, am putut testa un camion de 16 t, 100% electric. Iar senzatia este extrordinara. Silentios si fara emisii poluante, la volanul acestui autovehicul ai o senzatie asemanatoare cu cea din carturile electrice din parcurile de distractii. Puterea motorului electric este impresionanta si totul este extrem de simplu: apesi acceleratia – vehiculul demareaza instant, fara timpi de intarziere, odata eliberata pedala de acceleratie, vehiculul franeaza pana la oprire, efectul fiind asemanator cu acela produs de un retarder (sistemul de recuperare a energiei intra in functiune la eliberarea acceleratiei). Practic, frana de serviciu ramane doar un element pentru situatii de urgenta. De altfel, acest camion Renault Trucks D 100% electric este utilizat de catre firma Speed Distribution Logistique, care realizeaza distributia in Paris pentru magazinele Guerlain. Prezent la eveniment, reprezentantul casei de parfumuri si produse cosmetice a aratat faptul ca interesul pentru protectia mediului este tot mai ridicat in randul clientilor si mesajele transmise in aceasta directie sunt importante. La acest nivel de utilizare experimentala, camionul electric antreneaza costuri suplimentare de transport cu 20% mai mari fata de un vehicul clasic, insa trebuie avuta in vedere sensibilitatea tot mai mare a autoritatilor pariziene la poluare. Autovehiculul electric lucreaza in acelasi regim precum camioanele diesel, avand nevoie de 2-3 incarcari partiale pe parcursul zilei (in timpul incarcarii marfurilor), incarcarea completa a bateriilor realizandu-se noaptea. Acest autovehicul va livra timp de doi ani catre magazinele Guerlain din Paris, parcurgand peste 200 km zilnic.

Experienta Maxity electric

Renault Trucks a acumulat deja o experienta importanta in ceea ce priveste autovehiculele electrice. Astfel, peste 220.000 km au fost parcursi de modelele Maxity electric detinute de Greenway Services. Aceasta companie de transport specializata in livrari utilizeaza vehicule electrice inca din 2011, iar activitatea este in dezvoltare. Doua noi vehicule electrice sunt in curs de livrare, urmand sa se adauge la flota deja existenta de 10 Maxity electrice. Maxity electric poate fi condus cu un permis categoria B si beneficiaza de o sarcina utila de aproximativ 1,5 tone. Este alimentat de baterii litiu-ion de ultima generatie, incarcabile in sapte ore, la un cost de aproximativ doi euro pe zi. Bateriile sunt, in prezent, dimensionate astfel incat autovehiculul sa poata parcurge o suta de kilometri cu o incarcare completa. Greenway Services se inscrie, de fapt, intr-un demers ecologic global si le propune clientilor sai servicii complementare la livrare, cum ar fi recuperarea si revalorizarea ambalajelor si a suporturilor de livrare (paleti, folie, cartoane) sau chiar Green Box (recuperarea bateriilor, a becurilor, a hartiei si a consumabilelor din magazin).

Hidrogen – electricitate fara baterii

Celula de combustibil pe baza de hidrogen ar putea fi raspunsul la pretul mare al bateriilor. Practic, din punct de vedere al performantelor dinamice si al protectiei mediului, vehiculul este unul electric. Insa utilizarea celulei de combustibil permite restrangerea capacitatii bateriilor. Reprezentantii Renault Trucks au aratat ca elementele necesare celulei de combustibil sunt usor de realizat si trecerea la productia industriala ar duce la scaderea semnificativa a costurilor de productie. La ora actuala, Renault Trucks testeaza un asemenea vehicul in colaborare cu posta. Practic, este vorba despre un Maxity electric cu un sistem de prelungire a autonomiei pe baza de hidrogen. Acest model electric de 4,5 de tone ajunge la o autonomie de 200 kilometri, fiind testat in conditii reale de exploatare, timp de un an. Celula de combustibil care functioneaza cu hidrogen, dezvoltata de Symbio FCell, permite dublarea autonomiei autovehiculului.

Acest autovehicul nu emite decat vapori de apa.

Cand autovehiculul se deplaseaza, motorul electric este alimentat de doua surse de energie complementare; celula de combustibil permite livrarea unei puteri maxime de 20 kW, apoi bateria furnizeaza puterea necesara complementara. La oprire, celula de combustibil permite reincarcarea bateriei daca este necesar. In ceea ce priveste caldura degajata de celula, ea este reutilizata pentru incalzirea habitaclului, ceea ce evita consumarea energiei de la baterie si permite, deci, pastrarea autonomiei. Principiul de functionare este unul simplu: formarea de apa pornind de la oxigenul din aer si hidrogenul stocat in rezervoare produce electricitate si caldura, conform principiului invers al electrolizei apei.

Hibrid pentru autonomie crescuta

Bineinteles, acolo unde este nevoie de o autonomie mai mare, varianta de motorizare hibrid poate reprezenta raspunsul corect. Renault Trucks experimenteaza alaturi de transportatorul Deret un model D electric cu dispozitiv de prelungire a autonomiei. De la o autonomie totala de 400 km, din care 60 km in modul complet electric, acest autovehicul de 16 tone va asigura aprovizionarea magazinelor de la aeroportul Paris Charles-de-Gaulle in mod 100% electric, reducand emisiile de CO 2 cu 30 %. Acest model Renault Trucks D de 16 tone utilizeaza alaturi de motorul electric un motor termic. Din punct de vedere tehnic, autovehiculul permite combinarea unui mod cu zero emisii si zero poluare fonica (100% electric) pe o distanta de 60 km cu un mod termic pentru a aduce autonomia acestuia la 400 km. Supervizarea energetica se face prin intermediul unui sistem de gestionare a energiei autovehiculului pilotat de un calculator dedicat. Acesta din urma, asociat unui algoritm dezvoltat de Renault Trucks, ii permite motorului sa functioneze optim si, astfel, sa favorizeze reducerea emisiilor de CO2 si a consumului de carburant. Calculatorul gestioneaza automat incarcarea bateriei si optimizeaza permanent gestionarea celor doua energii, electrica si termica. Motorul trece sistematic in modul electric atunci cand viteza coboara sub 30 km/h. Conducatorul auto are, de asemenea, posibilitatea de a trece de la un mod la altul prin actionare manuala si poate monitoriza fluxurile de energie pe ecranul tabloului de bord.

Renault Trucks lanseaza CNG EURO 6

Incepand cu anul 2004, Renault Trucks dezvolta si comercializeaza pentru gama sa Distributie, autovehicule care sunt alimentate cu GNC, gaz natural comprimat. In prezent, producatorul completeaza gama Distributie cu modelul Renault Trucks D Wide CNG, echipat cu noul motor pe gaz EURO 6 de 9 litri, avand o putere de 320 CP si fiind disponibil in doua configuratii, 4×2 de 19 tone sau 6×2 de 26 tone. Gazul natural comprimat reprezinta o forma de energie ecologica si fiabila pe termen lung, rezervele de gaz la nivel mondial fiind suficiente pentru urmatorii 200 de ani. In plus, productia de biogaz este in plina dezvoltare. Amintim, de asemenea, faptul ca, la nivel european, exista deja 2.780 de statii publice de alimentare cu CNG. Motoarele pe gaz nu elimina aproape deloc particule, nu emit gaze sau miros. In plus, autonomia lor este echivalenta celei a unui autovehicul diesel. Modelul D Wide GNC EURO 6 functioneaza atat cu gaz natural, cat si cu biometan (biogaz). Este echipat cu noul motor EURO 6 NGT9 cu 6 cilindri, cu o cilindree de 9 litri si o putere de 320 CP. Acest motor dispune de calitati dinamice si de un confort la condus echivalente celor oferite de un motor diesel, dezvoltand un cuplu mai mare (1.356 Nm), cu un nivel sonor redus. Renault Trucks D Wide GNV este disponibil in doua configuratii: 4×2, 19 t si 6×2, 26 t. Modelul Renault Trucks D Wide GNC EURO 6 este prevazut cu o cutie de viteze integral automata Allison seria 3200. Autovehiculul este propus cu doua capacitati de rezervoare: 600 de litri de gaz comprimat la 200 bar, adica 90 kg de gaz cu sase rezervoare, sau 800 de litri, adica 120 kg de gaz cu opt rezervoare. Aceste rezervoare din otel au fost concepute pentru a rezista la o presiune de 500 bar, adica de 2,5 ori mai mult decat normal, si au o durata de viata mai mare de 20 de ani. Intretinerea si mentenanta autovehiculului sunt asigurate de reteaua Renault Trucks in intreaga Europa. Folosirea vehiculelor cu gaz este, in prezent, sustinuta de Uniunea Europeana, care a adoptat, in septembrie 2014, o noua reglementare ce vizeaza garantarea unei acoperiri suficiente a punctelor de alimentare cu gaz din Europa.

Caracteristicile tehnice ale Renault Trucks D 100% electric

Masa totala: 16,3 t

Sarcina utila: aproximativ 6 t

Ampatament: 4.700 mm

Motor: electric LQ 160P asincron de 103 kW/400 V

Cutie de viteze: ZF 6S800 TSO, robotizata

Baterie: 2 pachete baterie litiu-ion, avand o energie totala de 170 kWh

Masa bateriilor: 2 t

Incarcarea bateriilor: priza retea 380 V/64A si recuperare a energiei la franare

Timp complet de incarcare: aproximativ 7h

Autonomie: 120 km (fara incarcare partiala)

Radu BORCESCU

Lyon, Franta

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.