SEMIREMORCILE un segment care sufera mai mult

Lovit de criza economica la fel ca intreaga piata ce deserveste transporturile, segmentul remorcilor si semiremorcilor se confrunta, in plus, si cu alte probleme – produsele noi sunt astazi mai ieftine decat cele second-hand, preturile au scazut semnificativ, iar cei mai multi dintre producatori au apelat anii trecuti la imprumuturi bancare pentru a impulsiona productia, astazi transformata in stocuri greu de valorificat.

Declansarea crizei economice a aruncat producatorii de remorci si semiremorci intr-o cursa contra cronometru pentru plasarea cat mai rapida pe piata a stocurilor. Creditele bancare nu au permis „inghetarea“ activitatii pana la redresarea economica, iar cea mai rapida metoda posibila a fost scaderea preturilor.

„Producatorul polonez Trailis, pe care il reprezentam in Romania, a scazut inca de la inceputul anului preturile la produsele sale si acest lucru a fost posibil in primul rand prin diminuarea propriului profit. Trebuie sa avem in vedere ca mentinerea vehiculelor pe stoc nu reprezinta o alternativa acceptabila – furnizorii trebuiau platiti si, de asemenea, creditele la banci trebuiau acoperite. Toti carosierii au lucrat pe credit. Astfel, cine s-a miscat mai repede si a scazut pretul a castigat, iar Trailis este printre ei. Ne-a ajutat si faptul ca fiind mai putini, cu o retea mai putin stufoasa, am putut beneficia de o mobilitate crescuta, o viteza de reactie care a permis obtinerea unor rezultate rapide pe piata“, a precizat Gabriel Dragu, director de vanzari Euro Cargo Truck&Trailer.

Daca o semiremorca cu prelata putea fi achizitionata anul trecut la un pret cuprins intre 21 si 29 de mii de euro, anul acesta poate fi cumparata cu 16-17 mii de euro. S-a inregistrat o scadere de 15 – 20% si cu acelasi procent au scazut preturile si pentru celelalte tipuri de remorci si semiremorci.

Pretul – principalul atu… dar nu fara calitate

Daca, inainte, pretul era determinant pentru comercializarea remorcilor si semiremorcilor, astazi este si mai important. „Preturile cele mai mici au castig de cauza pe aceasta piata, iar concurenta se manifesta direct la nivelul clientului final. A scazut mult ponderea comenzilor venite prin dealerii de camioane sau societatile de leasing. Anii trecuti s-au vandut cel mai bine basculantele, iar anul acesta continua sa fie unul dintre cele mai cautate produse datorita comenzilor venite pentru transportul de cereale. In 2009, s-au vandut foarte putine semiremorci cu prelata. Am vandut bene de 48 mc si 53 mc. Astfel de bene cu volum mare sunt preferate de cei care fac transport de produse agricole“, a explicat Gabriel Dragu.

In ciuda scaderii preturilor, diminuarea calitatii produselor oferite reprezinta o capcana pe care marii producatori nu isi permit sa o ia in calcul.

„Chiar daca pretul este esential, pentru a ramane in piata trebuie sa iti respecti clientul. Am tratat cu maxima seriozitate si promptitudine problemele de garantie si postgarantie inca de la inceput, din 2007, cand am inceput vanzarile. In acest sens, ne-a ajutat si faptul ca dispunem de propria firma de piese de schimb“, a spus directorul de vanzari Euro Cargo Truck&Trailer.

Semiremorcile noi mai ieftine decat cele second-hand

Scaderea preturilor la semiremorcile noi a dus la o situatie mai putin normala, in care vehiculele noi sunt mai ieftine decat cele rulate. Practic, valoarea ramasa de recuperat in cazul semiremorcilor reposedate de catre societatile de leasing este mai mare decat pretul uneia noi.

„In perioada de crestere economica, producatorii au majorat preturile, vanzatorii au crescut la randul lor adaosul, avand in vedere ca finantatorii permiteau acest lucru. Criza economica a dus la scaderea puternica a preturilor si, astfel, s-a ajuns la aceasta situatie“, a precizat Gabriel Dragu.

Gasirea finantarii a devenit in aceste conditii si mai dificila. Finantatorii traditionali au multe reposesii si incearca in primul rand, asa cum este firesc, sa scape de aceste stocuri.

„Au aparut finantatori noi care au venit cu bani, dosarele fiind insa mult mai riguros analizate. In plus, brokerii pentru finantare au devenit mult mai activi. Ei au informatii, au relatii bune cu finantatorii si stiu de cand vad dosarul unde si daca respectivul dosar poate primi finantare. Astfel, se castiga mult timp“, a declarat Gabriel Dragu.

Avansul pentru contractele de leasing a crescut, de la 5 – 10% sau chiar 0, cum era anul trecut, pana la 20 – 25% si doar cei care stau bine in acte pot accesa finantarea. „Putem privi si partea buna a lucrurilor, aceste conditii mai dure, analiza atenta a dosarelor ne dau garantii ca acele firme de transport sunt sigure. Iar daca acei clienti vor rezista in timp si vor fi multumiti de produsele noastre, vor apela si in viitor la noi“, a spus directorul de vanzari Euro Cargo Truck&Trailer.

Cotatiile incep sa creasca

In ultima vreme, piata da semne de redresare, iar preturile au inceput sa creasca, in medie cu 700-800 de euro la toate tipurile de produse. „Aparitia primelor semne de iesire din criza a determinat cresterea tarifelor. Europa stie cum sa isi regleze pretul. Cresterile sunt lente dar sigure si sunt menite sa acopere minusurile din primele luni ale anului. Aceeasi tendinta de crestere o constatam si la piesele de schimb“, a spus Gabriel Dragu.

Totusi, acest segment de piata este inca departe de rezolvarea problemelor. Producatorii vor continua sa sufere in conditiile in care exista la ora actuala stocuri importante de remorci si semiremorci. Este de asteptat, avand in vedere numarul mare de reposesii, ca anul viitor sa fie unul al vehiculelor second-hand. „Preturile pentru vehiculele reposedate sunt inca foarte mari. Firmele de leasing vor trebui sa scada pretul pentru a mai putea recupera o parte din bani. Pana in prezent, nu am identificat o dorinta reala de colaborare a societatilor de leasing cu dealerii pentru comercializarea vehiculelor reposedate. Daca nu vor lua masuri, aceste parcuri vor fi vandute atunci cand pretul produselor noi va creste suficient de mult pentru a depasi valoarea ramasa de recuperat la vehiculele reposedate“, a spus directorul de vanzari Euro Cargo Truck &Trailer.

Gabriel Dragu, director de vanzari Euro Cargo Truck&Trailer:

„Viitorul este al parteneriatelor pe termen lung. Profiturile mari obtinute pe termen scurt nu vor mai fi posibile. Astazi, profiturile au scazut pentru toata lumea. Cred ca anul viitor va fi cel al produselor second-hand. Vor face achizitii transportatorii care au putere financiara, care vor apela in mai mare masura la achizitii cu banii jos. Marile sperante sunt legate de rezolvarea blocajului financiar la nivelul statului si inceperea proiectelor de infrastructura cu bani europeni.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.