Sfaturi contra AMENZILOR

Presiunea creste. Amenzile se cumuleaza… În Ungaria, se vehiculeaza cifre astronomice de ordinul zecilor de mii de euro, iar sansele romanilor de a influenta zelul iesit din limitele bunului simt pe care il dovedesc controlorii maghiari este aproape egal cu zero. Si pentru ca paza buna trece primejdia rea, am aflat, cu ocazia targului de transport de la Arad, cateva sfaturi privind modul in care pot fi evitate problemele in Ungaria, de la Mayer Siegfried, membru in consiliul director al Asociatiei Patronale a Transportatorilor Europa (APTE) 2002 si unul dintre cei mai mari sustinatori ai carausilor romani in statul vecin.

La intrarea in Republica Ungara, solicitati (in cazul in care aveti dubii privind depasirea greutatii admise) cantarirea camionului si bonul de cantar. Fara bon de cantarire, nu parasiti locul cantaririi!

„Experienta ne spune ca osia care, la Nickelsdorf, are 10.500 kg, la Nagylak va avea (presupunere) 11.510 kg si veti fi amendati!“, a precizat Mayer Siegfried. El a explicat ca limita maxima de greutate pe axa in Ungaria este de 11.000 kg pentru autovehiculele prevazute cu perne de aer, dar se admite o toleranta de maxim 500 de kg, motiv pentru care este legal sa se circule cu pana la 11.500 kg pe axa motoare. „În cazul in care se va constata o greutate de 11.501 kg, nu veti avea o depasire de 1 kg, ci de 501 kg“, a aratat Mayer Siegfried.

Verificati inainte de a porni in cursa completarea corespunzatoare a rubricilor CMR, posesia contractului de leasing, contractul de munca si/sau a legitimatiei de serviciu cu poza vizata, valabilitatea copiei conforme, a verificarii tahograf (verificati inclusiv daca dimensiunile de cauciuc inscrise in aceasta corespund cu cele montate pe axa tragatoare), atestat profesional, ITP etc. Pentru depasirea timpilor de conducere, pentru intreruperea (prin miscarea autovehiculului) a timpilor de odihna, pentru „incalecarea“ pe pauza de odihna zilnica si/sau saptamanala, sunteti obligati ca, inainte de a fi controlati de organele competente, sa inscrieti pe versoul diagramei motivele depasirii, mis carii autovehiculului sau a folosirii unei diagrame pe intervalul de timp ce depaseste perioada pentru care a fost conceputa. Notati orice neconformitate motivabila pe versoul diagramei. Verificati existenta si valabilitatea a cel putin doua extinctoare pe autovehicul. Verificati existenta trusei medicale in termen de valabilitate si omologata de Ministerul Sanatatii, set de becuri de rezerva (trusa ADR, daca este nevoie). Santurile cauciucurilor trebuie sa fie de 2 – 4 mm, iar pe timp de iarna sa aveti un set de lanturi antiderapante.

Vinovati din oficiu

„Consideram oportuna sensibilizarea urgenta a organelor competente romane, de a exercita presiuni asupra organelor competente maghiare, de a amenda Ordonanta Guvernamentala maghiara 57/2007 care reglementeaza transportul rutier, deoarece consideram ca este un atac direct la demnitatea umana, nu respecta prezumtia de nevinovatie, incalca flagrant drepturile de aparare impotriva abuzurilor autoritatilor, depaseste atributia sa de a preveni unele evenimente rutiere grave survenite din nerespectarea timpilor de conducere si odihna, prevazute in Regulamentul european 561/2006, si se axeaza in exclusivitate pe a aduce venituri nejustificate la bugetul Ungariei, injuste, disproportionale fata de abaterile minore de la reglementarile europene“, a concluzionat reprezentantul APTE 2002.

CATEVA MOTIVE pentru care romanii sunt sanctionati cu amenzi grase in Ungaria:

– Neselectarea aparatului tahograf pe pozitia „PAT“  intre pauza dintre cele doua (sau trei) perioade de conducere;

– Neselectarea aparatului tahograf pe pozitia „PATRAT“  la pornirea in cursa;

– Neselectarea aparatului tahograf pe pozitia „CIOCANE“  in momentul in care sunteti supusi unui control NKH, ORFK, VPOP

CARAUSII PROTESTEAZA

Asociatia Patronala a Transportatorilor Europa 2002 (APTE) si Federatia Operatorilor Romani de Transport (FORT) au organizat in iulie la Nadlac o conferinta de presa protest cu privire la abuzurile repetate ale organelor de control din Ungaria. Carausii romani au incercat astfel sa sensibilizeze forurile europene (carora, de altfel, le-au transmis un memoriu), care ar trebui sa ia pozitie vizavi de o situatie care a ajuns la limita, soldandu-se chiar cu sinucideri in randul soferilor amendati cu zeci de mii de euro. „Incercam sa atragem atentia ca nu se mai poate, ca s-a ajuns la limita – limitelor si ca autoritatile ungare si cele romanesti trebuie sa gaseasca o solutie urgenta prin care sa aplice regulamentul european privind transporturile rutiere, asa cum se aplica si in alte state. Tematica de control sa nu fie una directionata pe transportatorul roman, ci sa fie o tematica generala, de control, pe diferite directii, cum ar fi depasiri de diagrama, depasiri de mase maxim autorizate etc“, a afirmat Augustin Hagiu, presedintele FORT, citat de Agerpres. „Lucrurile nu s-au imbunatatit ci, dimpotriva, situatia este tot mai grea, aparand deja chiar si primele victime umane ale tratamentului aplicat de autoritatile ungare“, a adaugat el.

Anual, in perioada iunie – august, se emit avertizari de control in ceea ce priveste transportatorii ce tranziteaza statul ungar, avertizari care au insa „caracter discriminatoriu si sunt indreptate direct catre transportatorii romani, deoarece este mentionata frontiera cu Romania ca punct principal de control, fara a face referiri la celelalte frontiere ale Ungariei“.

Augustin Hagiu a acuzat Ministerul Afacerilor Externe ca, in loc sa protesteze pentru acest tratament discriminatoriu, se margineste la a se transforma in mesagerul autoritatilor ungare, transmitand transportatorilor comunicate, spre stiinta.

Romanii – vaca de muls

Statisticile ungare de control al transportatorilor din Comunitatea Europeana arata ca pe primul loc, in anii 2007- 2008, se afla Romania, cu un numar total de 8.704 amenzi, reprezentand 38,34% din totalul amenzilor aplicate, pe locul secund situandu-se Ungaria, cu numai 3.819 amenzi, cuantumul acestora fiind mult mai mic decat cel al celor aplicate transportatorilor romani.

„Ne este refuzat dreptul la o contestare corecta a hotararilor de sanctionare, prin faptul ca prima si a doua instanta de solutionare sunt forurile superioare ale autoritatii care a aplicat amenda, cu plata unei taxe de timbru consistente, ce se percepe la fiecare pas de contestare, in locul adresarii catre o Judecatorie competenta, fapt ce ar suspenda plata amenzii pana la hotararea definitiva de sanctionare. Sa nu uitam ca toate amenzile date de catre VPOP sunt platite deja in momentul depunerii contestatiei, act fortat de sechestrarea autovehiculului pana la plata amenzii. Deci, in acest caz, suntem cumulat nedreptatiti, inca inainte de a se afla daca intr-adevar s-a in deplinit o abatere de la Regulamentul EC 561/2006 sau nu“, a precizat, la randul sau, Miron Sporea, vicepresedinte APTE 2002.

Reprezentantii patronatelor transportatorilor romani au mentionat faptul ca memoriul transmis forurilor competente la nivel european reprezinta doar prima forma concreta si directa in abordarea radicala a problemei, urmand ca ambele patronate sa isi asume si viitoarele actiuni, indiferent de natura lor.

– APTE 2002 si FORT au postat un banner-protest in apropiere de Nadlac, la granita cu Ungaria

– Conform presei maghiare, din cauza unei amenzi disproportionate date de controlorii unguri, un sofer lituanian s-a sinucis

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.