Sub zodia adaptarii

Mai putini expozanti. Mai putini vizitatori. Si, totusi, singurul targ dedicat transporturilor din Romania. Transport-AR pastreaza inca traditia, dar s-a adaptat la actualele conditii economice, mai putin prielnice.

Expo Arad International a organizat la mijlocul lunii iunie cea de-a XVI-a editie a  Transport-AR, targ international de transporturi profesionale, rutiere, feroviare, servicii conexe si logistica. Chiar daca expozitia nu s-a ridicat la nivelul celei din 2008, faptul ca Romania mentine o astfel de manifestare dedicata transporturilor, in timp ce targuri prestigioase, precum RAI Amsterdam, nu se mai desfasoara in acest an, este de bun augur. De altfel, chiar daca a avut de suferit din punctul de vedere al numarului expozantilor, oferta din standuri a fost diversa, fiind prezente firme din Romania, Ungaria, Olanda, Polonia, Germania, Italia, Austria si Suedia. Fara a avea pretentia de a fi exhaustivi, va prezentam in continuare cativa dintre cei mai importanti participanti de la Transport-AR.

Diversitate si oferte speciale

Auto Schunn, centru autorizat de vanzari si service Mercedes-Benz participa de 15 ani consecutiv la Transport-AR, evidentiindu-se fata de 2008 prin faptul ca a reprezentat pe langa marca premium Mercedes-Benz si Chrysler, Jeep, Dodge, Mitsubishi Fuso, Sommer si Smart. Cu ocazia targului, Auto Schunn, care a dispus de spatii de expunere atat in interior, cat si pe platforma exterioara, a prezentat vizitatorilor oferte speciale pentru autoturisme rulate alaturi de autovehicule comerciale usoare marca Mercedes-Benz si Mitsubishi Fuso. Oferta diversificata, practicarea sistemului de buy back, finantarile avantajoase au caracterizat prezenta Auto Schunn la targ, reprezentand puncte de atractie pentru toate segmentele de clienti, care au putut identifica posibile economii in buget.

De mentionat ca marca Mercedes a fost bine reprezentata la Arad,  alaturi de Auto Schunn fiind prezent pe platforma exterioara cu un spatiu important de expunere Mercedes-Benz Romania, care a pus accentul pe vehicule destinate sectorului de constructii (si in special pe solutiile pentru oras), avand insa expus si un vehicul specializat pentru aplicatii forestiere, dar si solutii pentru transportul international de marfuri.

Cefin a pastrat traditia printr-o prezenta bine pusa la punct, pe toata gama oferita de cel mai mare dealer Iveco din Romania. Astfel, la gama light – Daily, au fost expuse modele furgon si specializate, Cefin oferind solutii pentru orice tip de activitate pe acest domeniu. „Am prezentat, de asemenea, masini la gama medie si suntem pregatiti si pentru gama grea, unde am pus accent pe basculante si betoniere. Vanzarile pe acest segment merg in ritmul in care merg si constructiile, dar facem eforturi sa fim alaturi de clienti prin finantari facile si pachete post-vanzare avantajoase. Chiar daca lucram cu toti finantatorii de pe piata, beneficiem de avantajul oferit de societatea de finantare a producatorului, Iveco Capital“, a spus Iulian Raducan, Branch Manager Cefin Romania. El a aratat ca, din punctul de vedere al vanzarilor, luna mai a fost optimista, chiar mai optimista decat inceputul lui iunie. Tot in standul Cefin a putut fi consultata si oferta grupului pe segmentul de piese de schimb (adaptata, bineinteles, cerintelor actuale), prezentata prin intermediul diviziei Premium Truck Parts, la care s-a adaugat oferta variata de anvelope prin divizia Pneumaxx. „Avem inclusiv un stoc pentru o gama variata de anvelope pentru utilaje de constructii, pentru agricultura sau pentru echipamente destinate segmentului de logistica“, a mai explicat reprezentantul Cefin, mentionand faptul ca sunt putini cei care au astfel de anvelope pe stoc.

Cerealele aduc comenzi…

Wielton a expus in primul rand produsele pe care le prezinta in mod traditional, semiremorcile basculabile reprezentand produsul principal al companiei pe piata in acest moment. „Tinand cont de cererea de pe piata agricola, semiremorcile basculabile reprezinta produsul nostru vedeta“, a declarat Alex Paunescu, director general Inter Cargo Grup, importator Wielton in Romania. În premiera, a fost expusa si o semiremorca basculabila semirotunda, produs specializat pe segmentul de agregate, lansat de Wielton pe plan international anul acesta, in doua variante de volum, de 24 si 30 mc. „Un alt produs pe care nu l-am mai prezentat pana acum la Arad a fost semiremorca cu descarcare prin podeaua mobila (moving floor) de volum mare (90 mc) recomandata in primul rand pentru rumegus sau materiale vrac foarte usoare“, a aratat Alex Paunescu, explicand ca semiremorca cu prelata nu a mai fost expusa, pentru ca piata este „zero“ pe acest segment. „Daca ne raportam la 2007-2008, totul merge foarte slab sau slab. Din luna mai, se manifesta o cerere mai mare decat ne asteptam pe segmentul agricol. Merg cerealierele, semiremorcile de aluminiu, la volume mari, sau cele mixte, cu volume de 40 mc, pe care, de regula, le cumpara transportatorii care prefera sa aiba variante de rezerva si, atunci cand nu merg cerealele, sa mai transporte nisip sau agregate. Chiar daca semiremorcile din aluminiu precomandate la uzina au fost deja vandute, raportandu-ne la 2007-2008, chiar si acest segment este in scadere, dar procentele sunt mai mici, de 10-20%“, a mentionat Alex Paunescu, precizand ca problema cea mai mare cu care se confrunta este cea a finantarilor.

Semiremorcile basculabile au reprezentat punctul forte si pentru Fliegl, segment pe care au fost primite cereri mai multe in ultimul timp. „Pe partea de transport de marfuri generale, piata a mai scazut, dar se mai misca in agricultura. Aceste vehicule se pot folosi si in agricultura si pentru transport nisip sau agregate“, a precizat Petra Hell, reprezentant comercial al Fliegl, mentionand ca pe segmentul de transport marfuri generale nu s-a vandut nimic in Romania in acest an. Pe de alta parte, s-au cautat semiremorcile de capacitate mica dedicate materialelor de constructii (saci de ciment sau glet ori utilaje mici).

Autoconstruct a prezentat la Arad o semiremorca Meiller de 28 mc pentru transportul agregatelor, una de 60 mc destinata transportului de cereale, un trailer Faymonville cu 3 axe, precum si o cisterna destinata transportului de bitum. De mentionat ca, pentru toate produsele expuse, Autoconstruct a pregatit o oferta speciala, lansata o data cu deschiderea targului si valabila pe toata perioada de vara a anului 2009.

… si eolienele

Broshuis a pus accentul pe oferte speciale, expunand o platforma destinata paletelor de eoliene, segment pe care va fi demarat transportul in scurt timp in Romania. „Am expus un trailer cu 8 axe si sarcina utila de 100 t destinat stalpilor de eoliene, un low loader si un gat de lebada cu 4 axe“, a aratat Leen Hagestein, reprezentantul de vanzari Broshuis in Romania, explicand ca toate trailerele expuse sunt deja vandute. El a precizat ca, in 2009, vanzarile s-au redus cu mai mult de 50%, dar exista insa semnale din Europa de Vest si Statele Unite ca, dupa concediile de vara, incepe o usoara redresare. „Din pacate, tarifele de transport sunt foarte scazute si nu merita sa cumperi un trailer nou, motiv pentru care sunt preferate vehiculele la mana a doua. În acest moment, exista multe reposesii si, pana cand nu se vinde tot stocul, nu se poate face nimic. Apreciem ca se va mentine criza economica pana in 2012-2013. Dar nu ne vom mai intalni niciodata cu ceea ce a fost in perioada 2007-2008“, a subliniat Leen Hagestein.

Piesele de schimb se achizitioneaza cumpatat

Chiar daca mai putin afectat, segmentul de piese de schimb se confrunta, de asemenea, cu efectele reducerii segmentului de transport. „În ultimul timp, clientii sunt mult mai cumpatati, se gandesc de 2-3 ori pana la a lua decizia de achizitie a piesei. Probabil ca, in aceasta perioada, nu vom mai discuta de stocuri de marfa. Vom vorbi numai de achizitii necesare, dar nu ne confruntam cu o cadere grava“, ne-a declarat Eugen Rab, director de vanzari al AB Inclusive. AB Inclusive, parte a SC Speedy Driver Srl, este importator si distribuitor de piese de camioane, reprezentand branduri importante de producatori de pe mapamond. Pe de alta parte, volumul vanzarilor de anvelope a scazut semnificativ. „Am vandut undeva la 40% fata de anul trecut, din cauza segmentului transport care nu mai functioneaza cum trebuie si a bancilor care nu mai acorda finantari“, a aratat Sergiu Sarban, product manager Com Nico Serv, adaugand ca producatorii de masini au redus activitatea, iar producatorii de anvelope au inchis fabrici din Vest. „Din aprilie, piata a inceput cat de cat sa se mai revigoreze, dupa ce primele luni – ianuarie, februarie, martie – au fost la pamant, cu vanzari extrem de mici“, a mai spus el.

Calitatea conteaza

„Ma intereseaza foarte mult cresterea de dupa criza. Încercam sa supravietuim si ne facem planuri pentru sustinerea cresterii de dupa terminarea acestei conjuncturi defavorabile“, ne-a explicat Vladimir Duca, managing director Hyva Romania. Hyva Group este unul dintre cei mai importanti furnizori globali de componente utilizate in sistemele hidraulice de incarcare/descarcare de pe camioane si semiremorci. Produsele sale sunt utilizate in intreaga lume in transporturi, constructii, minierit, manipularea materialelor si servicii de mediu. Hyva a pus accent la Transport-AR pe prize de putere, cilindri si kituri hidraulice de basculare, segment pe care piata merge mai bine, decat pe cel de echipamente cu valoare mare. Potrivit lui Vladimir Duca, mai ales in aceasta perioada, este foarte importanta calitatea componentelor utilizate pe vehiculele comerciale, pentru a nu suporta costuri suplimentare de exploatare.

Pe segmentul de echipamente de securitate, Defend Group a prezentat, la Transport-AR, Defend Lock – un sistem de blocare a schimbatorului de viteze, care, datorita yalei rezistente si de calitate, blocheaza schimbatorul de viteze in pozitia de marsarier, schimbarea treptelor de viteza fiind astfel imposibila. Defend este lider in domeniul securitatii autovehiculelor in Cehia, pozitie pe care se mentine si in alte tari, mai ales in Europa Centrala si de Est. Începand cu anul 2008, Defend Group a patruns si pe piata din Romania, oferind in acest moment cel mai larg sortiment de sisteme de securitate pentru masini.

Rafturi inteligente

Tinand cont de importanta pe care o castiga in ultimul timp segmentul de logistica si in Romania, HI-LO a prezentat vizitatorilor o gama completa de rafturi, pornind de la sistemele destinate marfurilor paletizate si pana la solutiile speciale pentru arhivare. Unul dintre produsele pe care HI-LO pune accent, Shelfplan, este un sistem de rafturi cu deschidere mare, de calitate superioara. Avand o capacitate de incarcare ridicata, sistemul este potrivit pentru o gama larga de aplicatii, precum depozitarea componentelor de mici dimensiuni, a materialelor, uneltelor, arhivelor, a articolelor de imbracaminte si a dispozitivelor. Concret, Shelfplan reprezinta o trecere de la rafturile pentru sarcini usoare la stelaje pentru paleti. Sistemul acopera game de aplicatii care variaza de la depozitarea unei singure unitati pana la sisteme de depozitare multietajate si suporta pana la 7.000 kg greutate distribuita uniform pe travee si pana la 1.020 kg incarcare a unei grinzi. Shelfplan propune, de asemenea, sisteme mobile, care rezolva constrangerile legate de spatiu. Rafturile sunt montate pe o baza mobila si sunt controlate manual sau electronic, ceea ce duce la scaderea numarului de coridoare necesar pentru manipulare. Spatiul podelei este folosit la maximum, fiind necesar un singur coridor operational.

Si burse inovative

Nu au lipsit nici bursele de transport de la targul de la Arad, BursaTransport si TimoCom oferind informatii de ultima ora carausilor privind modul in care se poate intalni cererea si oferta de transport. De altfel, ofertantul bursei de transport TimoCom Truck & Cargo, lider pe piata din Europa, a prezentat la Transport-AR cel mai nou punct al sau de atractie: o extindere a programului special pentru prestatorii de servicii de curierat si nu numai. Programul este eficient si usor de utilizat, cu ajutorul unei functii, care, datorita campurilor suplimentare de introducere, face munca firmelor de transport nu numai simpla, ci si mai confortabila si mai eficienta. Astfel, la introducerea transportului, se pot stabili in prezent perioadele exacte de incarcare si de descarcare, respectiv informatii mai detaliate despre ora incarcarii sau a descarcarii. În afara de posibilitatea de a preciza termenele dorite, comenzile pot fi declarate si ca deplasari speciale. În plus, fata de imaginea de ansamblu asupra transporturilor, utilizatorul poate selecta acum un camp extra pentru deplasari speciale si poate permite filtrarea corespunzatoare a ofertelor.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentEfectul low-cost
Articolul următorSfaturi contra AMENZILOR

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.