VOLVO I-SAVE: Economie peste așteptări

Modelele Volvo cu I-Save au ajuns în România, iar primele teste depășesc așteptările.

Cel mai recent „I” din portofoliul Volvo Trucks crește inteligența camionului, pentru o reducere impresionantă a consumului, iar șoferul poate conduce fără grijă.

Camion bun, șofer bun

Cele mai recente inovații ce echipează camioanele reușesc să reducă interdependența dintre șoferii buni și consumul redus.

Știm cu toții că șoferii foarte buni pot obține consumuri medii impresionante, însă aceștia sunt doar excepții și nicio firmă de transport nu își poate estima costurile raportându-se la aceste consumuri. Asemenea consumuri intră, în general, în zona de palmares, devenind un exemplu (probabil, intangibil) pentru ceilalți șoferi, însă cu un impact redus asupra profitabilității firmei.

În acest sens, apariția unui sistem precum I-See, care să optimizeze strategia de schimbare a treptelor de viteză în funcție de topografia drumului, a reprezentat un important pas înainte. Apoi, vin alte sisteme, precum I-Cruise, care au scăzut și mai mult consumul…

Iar atunci când consumurile medii s-au stabilizat sub 30 l/100 km, am considerat (și nu am fost singurul) că această cursă a scăderii consumului de carburant va intra într-o perioadă mai „liniștită”. Însă, în mod evident, m-am înșelat.

I-Save aduce o scădere abruptă a consumului, iar primele teste efectuate de transportatorii români par să situeze reducerea către 10%, semnificativ mai bună decât ceea ce a anunțat producătorul. Însă asta nu este tot – poate cel mai important lucru îl reprezintă faptul că rezultatele spectaculoase nu sunt doar la îndemâna șoferilor buni.

O nouă ștachetă depășită

Am realizat, la rândul nostru, o sesiune de drive-test, pentru a ne convinge asupra performanțelor noului camion pe drumurile autohtone. Bineînțeles, atunci când apare un model nou, trebuie filmat, pozat, prezentat clienților… Astfel, m-am oferit ca, în timpul drive-testului meu, să „bifăm” și aceste aspecte. Mare greșeală!… sau, poate, nu.

Să vă povestesc cum se face. De fiecare dată când ești pozat, încetinești, pentru a da timp fotografului să își facă treaba… Apoi, încetinești din nou, pentru a permite să fii depășit, pentru o nouă etapă de fotografiat… apoi, ești pozat din mers și te apropii și te depărtezi de mașina din față (din care se fac pozele)… Și cel mai rău este atunci când ești filmat – treci de locul cu pricina, oprești în prima parcare și întorci… și tot așa de câteva ori… După două ore de asemenea „frecușuri”, mi-a fost clar că planul meu de a face un test de consum a eșuat. Am continuat să ne facem treaba, însă nu am mai dat atenție în niciun fel aspectelor legate de consum. Până la urmă, cine se apucă să măsoare consumul unui camion pe câteva sute de kilometri, cu zeci de opriri, încetiniri, întoarceri…?

Surpriza totală a fost la final, atunci când m-am uitat la consumul mediu: 24,7 l/100 km. Iar camionul era încărcat aproape de masa maximă.

Pentru mine, a devenit evident faptul că ștacheta de 25 l/100 km a fost depășită.

Am urmărit și câteva reacții ale transportatorii care au testat I-Save, sau deja l-au achiziționat, și cu toții par să confirme rezultate excelente în condiții reale de utilizare: „consum mediu de 24 l/100 km”; „o reducere a consumului mediu cu 3 l/100 km”; „șoferii cu mai puțină experiență obțin, la rândul lor, consumuri spectaculoase”…

Mă întreb, deja, când va veni următoarea etapă de scădere a consumului? Vor mai trece câțiva ani, sau…

Ritmul inovațiilor pare să fi redevenit alert. Numai în anul 2019, Volvo Trucks a punctat semnificativ în două rânduri la capitolul consum – lansarea Euro 6 Step D și reduceri de 3, până la 5% și I-Save, cu o reducere adițională de 7%, sau chiar mai mult.

Inovații care lucrează împreună

La prima vedere, I-Save reușește să reducă atât de mult consumul, plasând o a doua turbină pe fluxul de evacuare. Însă, reamintim că este mai mult decât atât, iar I-Save presupune utilizarea (împreună) a celor mai recente tehnologii, având ca țintă principală optimizarea consumului.

La baza Volvo FH cu I-Save se află un nou motor D13TC, ce reprezintă îmbunătățirea până în cele mai mici amănunte a motorului de 13 l.

Sigur, principala noutate o reprezintă sistemul turbo – energia asigurată de gazele de eșapament, pe lângă sistemul clasic, antrenează o a doua turbină plasată în fluxul de evacuare, denumită „unitate Turbo Compound”. Aceasta transmite energia către arborele cotit al motorului, printr-o legătură mecanică.

Astfel, motorul D13TC produce un cuplu suplimentar de până la 300 Nm. Avantajele sunt importante, fiind datorate, în principal, cuplului maxim disponibil de la turații mai mici și pe o plajă mai largă.

Astfel, este necesară o accelerație redusă și mai puțin combustibil, pentru a menține o viteză constantă.

Printre aspectele noi, se numără și pistoanele cu interior ondulat, care asigură o ardere îmbunătățită, conducând căldura și energia către centrul cilindrilor.

De asemenea, pachetul I-Save oferă noile axe spate eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil, un sistem I-See actualizat, bazat pe hărți, care analizează înclinația drumului ce urmează să fie parcurs și se adaptează la aceasta, incluzând un software de schimbare a treptelor de viteză optimizat pentru aplicații pentru transport de cursă lungă.

Pe lângă varianta de 460 CP testată, motorul D13TC este disponibil și cu 500 CP.

Volvo FH cu I-Save include:

  • Motorul D13TC (cu tehnologia Turbo Compound) de 460 CP (2.600 Nm)
  • Noi punți spate, caracterizate de o înaltă eficiență a consumului
  • Oprire motor la ralanti
  • I-Cruise cu I-Roll, care reglează viteza pentru a reduce consumul de combustibil
  • Pompă de servodirecție cu debit variabil
  • Funcție I-See actualizată
  • I-Shift cu software optimizat pentru transporturile de cursă lungă

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.