Volvo Trucks – motoare diesel EURO 5 cu gaz

Volvo Trucks este primul constructor de autocamioane care va dispune de un nou motor diesel alimentat cu o combinatie de gaz metan si motorina. Motorul respecta strictele norme EURO 5 referitoare la emisiile poluante introduse in 2009. Testele de exploatare vor incepe in Suedia si Marea Britanie in cursul acestui an.

„Aceasta tehnologie unica ne permite sa combinam avantajele gazelor cu randamentul mare de functionare al motorului diesel, care este superior propulsoarelor pe benzina cu circa 30-40%“, comenteaza Lars Martensson, Environmental Director Volvo Trucks. „Drept urmare, acesta consuma considerabil mai putin combustibil decat traditionalele motoare cu gaz pentru camioane“.

In august 2007, Volvo Trucks a prezentat nu mai putin de sapte camioane demo functionale, adaptate pentru propulsia cu diferiti biocombustibili. Ca o consecinta a analizelor ce au urmat, compania se concentreaza acum pe doi combustibili regenerabili: DME si gaz metan + motorina.

„Ca alternativa la motorina, gazul metan este de departe cel mai accesibil combustibil. Exista rezerve de gaze naturale mai mari decat cele de petrol. Dar, mai ales, productia biogazului, ce nu are impact asupra mediului, ia o mare amploare in numeroase tari, ceea ce rezolva cea mai urgenta problema, si anume reducerea emisiilor de CO2“, a declarat Lars Martensson.

Pana acum, a fost dificila folosirea gazului metan pentru transportul pe distante lungi. In mod uzual, un camion cu motor cu aprindere prin scanteie are o autonomie de circa 150-200 km. Volvo Trucks a rezolvat aceasta problema combinand gazul metan cu motorina, pentru a fi folosite intr-un motor diesel. Aceasta mareste autonomia cu circa 50% dar, atunci cand este folosit gaz lichefiat, avand o densitate mai mare a energiei, autonomia se dubleaza. In plus, cuplul motorului diesel este mai bun comparativ cu cel furnizat de motorul cu aprindere prin scanteie.

Cum functioneaza

Solutia se bazeaza pe motorul diesel EURO 5 produs de Volvo, recunoscut ca fiind un propulsor foarte eficient. Cand motoarele sunt convertite pentru operarea cu gaz, rezervoare speciale sunt montate pentru gazul metan in stare lichida (GNL) cu un volum mai mic sau gaz metan presurizat (GNC). Suplimentar, este adaugat un sistem de injectie separat, cu injectoare de gaz in galeria de admisie.

O cantitate mica de motorina este injectata si aprinsa in timpul cursei de compresie, care aprinde mai apoi amestecul aer/metan. Aceasta elimina necesitatea existentei bujiilor si permite Volvo sa utilizeze in intregime eficienta tehnologie diesel. Ca rezultat, puterea si elasticitatea sunt identice cu cele ale unui motor diesel traditional de camion.

„Unitatea electronica de control al motorului calculeaza in permanenta raportul de amestec al combustibilului in functie de nevoile soferului. Amestecul optim il reprezinta proportia de gaz furnizata in timpul unei functionari stabile si silentioase“, explica Lars Martensson.

Daca se termina rezerva de gaz, camionul va continua sa functioneze doar cu motorina. Aceasta tehnologie Volvo este unica si face ca sistemul sa devina o optiune realista pentru multi clienti, chiar si in locurile unde reteaua de distributie a gazului se gaseste in stadiul de dezvoltare.

Teste de exploatare

Cantitatea de motorina necesara variaza in functie de nevoile de operare, dar Volvo Trucks spera sa micsoreze proportia acesteia. „Ne asteptam sa ajungem la un nivel de pana la 80% gaz metan atunci cand tehnologia va fi testata si definitivata“, a declarat Mats Franzen, Manager Engine Strategy and Planning, Volvo Trucks. „Testele noastre de exploatare vor incepe in 2010 cu un amestec de circa 70% gaz metan. Restul va consta dintr-un amestec de biomotorina, mai exact motorina din petrol amestecata cu motorina produsa din materii prime regenerabile“.

Calculand intregul lant de viata al combustibilului, de la productie pana la utilizarea pe sosea, noua tehnologie poate reduce emisiile de CO2 cu pana la 80% pe termen lung, daca in loc de traditionala motorina s-ar folosi biogaz si doar biodiesel.

Interes major din partea publicului

Exista doi factori principali care contribuie la cresterea cererii pietei pentru camioane propulsate cu gaz. Prima ar fi reducerea costurilor. Metanul este, in prezent, relativ ieftin in multe tari. Spre exemplu, tehnologia Volvo Trucks ofera deja o alternativa profitabila pentru camioanele care nu parcurg zilnic un numar foarte mare de kilometri si care se intorc la aceeasi statie de alimentare. Un alt factor favorizant provine din normele de mediu impuse in multe orase, ceea ce conteaza foarte mult in luarea unei decizii, mai ales de catre companiile municipale. Volvo Trucks mentine un dialog cu principalele companii petroliere pentru a se asigura ca statiile de alimentare sunt suficiente pentru a face fata cresterii numarului de vehicule aflate in circulatie. Acest lucru va pune bazele introducerii, in viitor, la scara larga pe piata a acestei tehnologii. Pentru optimizarea ei, Volvo Trucks colaboreaza, de asemenea, cu institutii de cercetare precum Clean Air Power, Hardstaff Group si Westport.

Tehnologia Volvo Trucks pentru gaz metan si motorina

Caracteristici si calitati

– Volvo Trucks este primul producator care converteste eficientele motoare diesel sa functioneze cu gaz in concordanta cu normele EURO 5;

– Aproximativ 25% mai putina energie consumata comparativ cu operarea clasica pe gaz;

– Aceeasi putere si elasticitate ca un motor diesel conventional;

– Folosirea celor doi combustibili face posibila continuarea calatoriei doar cu motorina in cazul in care rezerva de gaz s-a terminat – caracteristica importanta pana in momentul in care reteaua de distributie va fi dezvoltata in intregime;

– Eficienta mare a acestui motor, combinata cu optiunea de a utiliza rezervoare de gaz lichefiat, face ca aceasta tehnologie sa devina o optiune viabila pentru operatorii de transport pe distante lungi.

Adaptarea: Raluca MIHAILESCU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.