VOLVO TRUCKS: Protecția bicicliștilor și a pietonilor în trafic urban

Numărul victimelor accidentelor în care sunt implicate vehicule grele de transport marfă este în scădere. Totuși, cercetările Volvo Trucks arată că nu aceeași reducere se manifestă și în cazul accidentelor în care sunt implicați bicicliști și pietoni. Este nevoie de măsuri pentru a reduce numărul acestor accidente. Noile tehnologii, combinate cu actualizarea legislației, cu un grad mai înalt de conștientizare în domeniul siguranței și cu îmbunătățirea vizibilității pot face traficul urban mai sigur. Mai ales în condițiile în care, peste tot în lume, în medie trei milioane de oameni se mută în zone urbane, în fiecare săptămână.

Volvo Trucks a făcut din siguranță una dintre valorile sale esențiale, pe parcursul istoriei sale de 90 de ani, și își asumă o abordare multifațetată a siguranței traficului. Aceasta se extinde de la cercetările din domeniul siguranței, la dezvoltarea tehnologiilor pentru vehicule, cum ar fi sistemul de asistență pentru menținerea benzii de circulație, sau cel de prevenire a coliziunilor frontale cu frânare de urgență, până la training pentru șofer și la proiectarea unor vehicule mai sigure. Programele de conștientizare, cum ar fi „Stop Look Wave” și „See and be seen”, concentrate asupra copiilor și bicicliștilor, reprezintă o altă parte importantă a acestei activități.

Standard de Vizibilitate Directă

În prezent, multe municipalități aleg să abordeze această provocare pe un front mai larg. Zeci de metropole la nivel mondial au adoptat această „viziune zero” în ceea ce privește rănirile în urma accidentelor. În Londra, de exemplu, autoritatea de transport a orașului, Transport of London, are ca obiectiv de a avea zero răniri grave și decese pe străzile sale și de a face 80% dintre londonezi să se deplaseze pe jos, cu bicicleta sau utilizând transportul în comun, până în 2041.

Pentru a-și îndeplini această viziune, Londra implementează un număr mare de măsuri de îmbunătățire a siguranței rutiere, de la reducerea nivelului limitelor de viteză, la creșterea gradului de aplicare a legii, precum și la reproiectarea unor străzi și a celor mai periculoase intersecții și joncțiuni din oraș. „Transport for London” a așezat reducerea pericolelor rutiere în centrul adoptării deciziilor și lucrează în colaborare strânsă cu grupări de utilizatori vulnerabili ai infrastructurii rutiere și cu producătorii de vehicule, printre care se numără și Volvo Trucks, pentru a găsi soluții.

O inițiativă majoră în derulare la „Transport for London” este dezvoltarea primului Standard de Vizibilitate Directă (Direct Vision Standard – DVS) din lume pentru vehiculele comerciale grele, în orașe. În cadrul propunerii – proiect, toate vehiculele de transport marfă de peste 12 t vor trebui să demonstreze niveluri înalte de vizibilitate directă la nivelul cabinei, sau alte măsuri de siguranță echivalente, pentru a putea opera, în Londra, începând cu anul 2020.

Asigurarea unei vizibilități excelente din cabină reprezintă o parte importantă a filosofiei Volvo Trucks în domeniul siguranței. Aceasta este în mod special importantă în proiectarea vehiculelor destinate mediilor urbane, precum noua versiune a Volvo FE Low-Entry Cab, care are un șasiu coborât și oferă opțiunea unor ferestre cu dimensiuni extinse, care acoperă o mare suprafață a ușilor cabinei. Ferestrele suplimentare oferă șoferului vizibilitate directă în părțile laterale ale vehiculului. „Acesta este vehiculul care maximizează vizibilitatea directă, deoarece, ca șofer, te afli aproape la același nivel cu bicicliștii și pietonii de pe drum”, precizează Claes Avedal, Safety Manager la Volvo Trucks.

Tehnologii de detectare

Camioanele care operează în orașe trebuie să devină mai sigure și prin intermediul unor tehnologii mai bune de detectare a utilizatorilor vulnerabili ai infrastructurii rutiere din jurul vehiculelor. În cadrul proiectului Xcycle, finanțat de către UE, Volvo Trucks colaborează cu companii din domeniul tehnologiei și cu institute de cercetări, iar una dintre tehnologii implică un sistem de detectare a bicicliștilor.

„Aproape 40% dintre accidentele în care sunt implicați un camion și un biciclist se produc pe partea pasagerului, care reprezintă o zonă critică, în timpul virajelor în direcția respectivă. În cadrul proiectului Xcycle, dorim să aflăm cum anume putem reduce aceste tipuri de accidente, prin combinarea sistemelor de detecție de pe vehicul și a sistemelor inteligente de trafic din orașe, utilizând conexiunea Wi-Fi. Atât șoferul camionului, cât și biciclistul va primi un semnal de avertizare, în cazul unei situații periculoase”, spune Jerome Vigneron, Project Manager Xcycle la Volvo Trucks. Rezultatul proiectului va fi prezentat în luna noiembrie a acestui an.

Pentru viitor, se așteaptă mai multe regulamente de siguranță. Până în 2023, Comisia Europeană dorește să implementeze standarde tehnologice pentru detectarea participanților vulnerabili. Vor veni, de asemenea, standardele de vizibilitate pentru vehiculele grele de transport marfă.

„Utilizator vulnerabil al infrastructurii rutiere” reprezintă un termen care vizează un grup de utilizatori ai drumurilor are înregistrează o rată înaltă de răniri sau decese în accidente rutiere, în special pietoni, bicicliști și motocicliști.

Metode de protecție

  1. Design mai bun al străzilor

Reducerea vitezei vehiculelor și separarea vehiculelor motorizate de utilizatorii vulnerabili ai drumurilor prin intermediul unor trotuare înălțate, sau protejarea pistelor pentru bicicliști. În proiectarea intersecțiilor – acordarea unei atenții speciale reducerii conflictelor, la joncțiuni, între bicicliști și vehiculele care trebuie să vireze.

  1. Creșterea conștientizării în domeniul siguranței

Training de siguranță pentru șoferi și campanii de educare a celor vulnerabili. Programele Volvo Trucks „Stop Look Wave” și „See and Be Seen” – puse în practică în 20 de țări.

  1. Noi tehnologii

Tehnologia de detectate a utilizatorilor vulnerabili, aflată, deja, în curs de dezvoltare, vehicule echipate cu elemente laterale de protecție etc.

  1. Mai multă vizibilitate

Ferestre, oglinzi îmbunătățite, camere de luat vederi, utilizarea, în orașe, a unor vehicule cu șasiu coborât etc.

Adaptarea: Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.