UPDATE! A 3-a OUG pe tema ACCIZEI, aprobată. Nu toţi transportatorii vor primi 4 eurocenţi/l iar compensarea se face numai la motorină

Premierul Victor Ponta a anunţat astăzi, în debutul şedinţei Guvernului, că va aproba Ordonanţa de urgenţă privind returnarea către anumite categorii de transportatori rutieri a 4 eurocenţi/litru din cei 7 eurocenţi/l reprezentând acciza suplimentară introdusă în preţul motorinei. Beneficiarii sunt posesorii autovehicule de marfă şi persoane cu MTMA mai mare de 7,5 tone care utilizează motorină, nu benzină. Noua taxă pe combustibili a intrat în vigoare începând de ieri, 1 aprilie, în baza OUG nr 111/2013, care prevede amânarea cu 3 luni de la 1 ianuarie a.c. a acestei accize, ce fusese stabilită iniţial prin OUG 102/2013.

UPDATE 7 aprilie: Cei 4 eurocenţi la fiecare litru de motorină vor fi returnaţi timp de 5 ani, prevede OUG nr 14/2014, publicată în Monitorul Oficial vineri, 4 aprilie.

UPDATE: OUG a fost aprobată.

Aşadar, este a treia OUG pe tema noii accize, iar Guvernul Ponta dovedeşte că „sfânta” Ordonanţă de urgenţă rămâne modalitatea de rezolvare rapidă a unor modificări legislative – însă numai atunci când vrea.

Astfel, proiectul OUG a fost publicat ieri pe site-ul Ministerului Finanţelor şi a obţinut imediat avizele ministerelor responsabile – MAE şi Ministerul Justiţiei – iar guvernanţii au decis că documentul nu va mai sta 10 zile în dezbatere publică, aşa cum prevede legea.

“Astăzi, adoptăm Ordonanţa prin care 4 cenţi se rambursează transportatorilor care achiziţionează motorină cu factură, legal. O să vă rog să aveţi grijă împreună cu ANAF-ul să faceţi o procedură transparentă şi clară, prin care să fim siguri că ceea ce adoptăm astăzi se şi aplică şi putem să sprijinim în acest fel transportatorii români să rămână competitivi”, a declarat Ponta, la începutul şedinţei Guvernului.

Ponta a adăugat că Ministerul Agriculturii a luat măsuri astfel încât pentru motorina care se consumă în agricultură efectul accizei suplimentare să fie “zero”.

Însă nu toţi transportatorii vor beneficia de returnarea a 4 eurocenţi/litru din noua acciză, ci numai cei care utilizează motorină drept carburant în transportul rutier de mărfuri cu autovehicule cu greutatea maximă autorizată de peste 7,5 tone și în transportul de călători, exclusiv transportul public.

Cei 4 cenţi la litru vor fi achitaţi trimestrial, pe baza facturii de achiziţionare a carburantului.

Din calculele făcute, Guvernul va returna transportatorilor de vehicule grele suma de 80 de milioane de euro din 450 de milioane de euro pe care speră să îi colecteze în acest an.

Măsura vizează și activitatea Poștei Române.

“Reducerea se aplică și pentru transporturi poștale efectuate în cadrul unui serviciu universal cu autovehicule sau ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului poștal și cu o greutate brută autorizată de cel puțin 3,5 tone. Această măsură vizează activitatea Poștei Române, care nu beneficiază și nu poate avea o licențiere așa cum operatorii privați au”, precizează sursa citată.

Condițiile, procedura și termenele de restituire a celor 4 eurocenți pe litrul de carburant urmează să fie stabilite prin Hotărâre a Guvernului.

Bătălia s-a mutat în Parlament

Ieri, în Camera Deputaţilor, OUG 111/2013 – privind introducerea de la 1 aprilie a noii accize – a fost retrimisă la comisia de specialitate, după ce deputaţii PNL au decis să nu o aprobe.

Este însă doar un tertip, deoarece, în ciuda asigurărilor că “nu vom aproba nici OUG 111, nici OUG 102 (prin care a fost stabilită iniţial acciza suplimentară de 7 eurocenţi/l)”, nu au respins pur şi simplu în plen actul normativ, ci îl mai plimbă pe la comisie, ca material electoral.

Este de aşteptat ca nici preşedintele Traian Băsescu să nu aibă şanse prea mari cu “rugămintea” făcută deputaţilor să nu aprobe primele două OUG privind acciza, invocând, totodată, şi discriminarea făcută prin cea de-a 3-a OUG în rândul transportatorilor dar şi a românilor de rând. 

O Ordonanţă de urgenţă poate fi atacată la Curtea Constituţională numai de Avocatul Poporului sau de un grup de deputaţi, nu şi de şeful statului. 

Magda SEVERIN 

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.