Adriana Ticau: Introducerea impozitarii bazate pe emisiile de CO2 va afecta atat industria, gospodariile, cat si competitivitatea europeana

Directiva 2003/96/CE privind impozitarea energiei reglementeaza o serie de aspecte ale impozitarii energiei cu scopul de a influenta comportamentul consumatorilor catre o utilizare mai eficienta a energiei si catre resurse energetice mai ecologice. Din 2003, de la adoptarea ei, in domeniul energiei si al schimbarilor climatice au fost definite obiective concrete si ambitioase ce urmeaza a fi realizate pana in 2020. Pachetul de politici in domeniul energiei si al schimbarilor climatice adoptat in 2009 ofera un cadru pentru punerea in aplicare a acestor obiective in mod corect. Propunerea de modificare a directivei privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice si a electricitatii introduce doua componente pentru impozitarea energiei: impozitarea in legatura cu emisiile de dioxid de carbon si impozitarea consumului general de energie.

“Introducerea impozitarii bazate pe emisiile de dioxid de carbon reprezinta practic introducerea unei taxe pe carbon, care va afecta atat industria, gospodariile, cat si competitivitatea europeana. Acesta este principalul motiv pentru care am votat impotriva acestei rezolutii. De asemenea, consider ca  introducerea impozitarii bazata pe emisiile generate nu este oportuna in acest moment, iar stabilirea pretului de 20EUR/t CO2 este arbitrara”, este de parere europarlamentarul Adriana Ticau.

Ea a votat impotriva amendamentelor 21 si 44, care au fost adoptate de Parlamentul European. Amendamentul 21 elimina posibilitatea de a aplica scutiri si reduceri in beneficiul gospodariilor si al organizatiilor caritabile, asa cum prevede Directiva 2003/96/CE, iar amendamentul 44, limiteaza acordarea de reduceri pentru incalzirea gospodariilor doar pana la inceputul anului 2025.

Efort greu de suportat

“Am votat impotriva amendamentului 21 deoarece consider ca eliminarea scutirilor si reducerilor aplicabile in prezent pentru gospodarii insemna un efort greu de suportat, in special in aceasta perioada de criza economica, cand somajul este alarmant, iar calitatea vietii multor gospodarii europene a scazut ”  a precizat Adriana Ticau.

Schimbarile climatice afecteaza drastic statele membre, multe dintre acestea fiind tot mai des confruntate cu lungi perioade de canicula, seceta prelungita si desertificari ale unor suprafete intinse. Acest fapt afecteaza grav atat agricultura, cat si dezvoltarea economica a multor regiuni europene. De aceea, statele membre din partea de sud si de sud-est a UE trebuie sa isi dezvolte atat sisteme de irigatii, cat si programe de reimpadurire, pentru a combate eficient desertificarea si seceta. “Salut adoptarea amendamentului pe care l-am depus si prin care  am solicitat ca electricitatea utilizata pentru pomparea apei pentru irigatii sa fie exceptata de la noul sistem de impozitare”, a mentionat Adriana Ticau.

Sectorul transporturilor, afectat

Noua propunere de directiva va afecta in mod semnificativ si sectorul transporturilor. Europarlamentarul PSD, vicepresedinte al Comisiei pentru transport si turism a Parlamentului European, saluta adoptarea amendamentului depus prin care electricitatea utilizata pentru a alimenta vehiculele electrice si hibride folosite pentru transportul rutier sa fie scutite de la noul sistem de impozitare.

“Am votat impotriva amendamentelor 23 si 40, care eliminau exceptiile existente pentru carburantii utilizati in transportul naval si in transportul aerian. Transportul naval este un transport mai putin poluant si mai ieftin si de aceea acesta trebuie incurajat, inclusiv prin mentinerea exceptiilor aplicabile in prezent. Transportul aerian este, incepand cu 1 ianuarie 2012, inclus in schema de schimb de certificate de emisii (ETS), iar aplicarea unei noi impozitari bazate pe emisii ar fi insemnat o dubla impozitare. De asemenea, consider inoportuna cresterea nivelului de impozitare al motorinei, deoarece, in 2009, printr-un regulament european, s-a solicitat producatorilor de autovehicule sa investeasca in motoare mai putin poluante. Astazi, multe motoare pe motorina sunt mai putin poluante decat cele pe benzina. De aceea, cresterea nivelului de impozitare al motorinei va afecta atat pe producatorii auto cat si pe cetatenii europeni care au achizitionat masini mai putin poluante, bazate pe motorina”, a precizat Adriana Ticau.

Rezolutia Parlamentului European – adoptata cu 374 voturi pentru, 217 impotriva si 73 abtineri – este o recomandare catre Consiliul UE, care trebuie sa decida in unanimitate pentru ca modificarile propuse de Comisie si de Parlament sa intre in vigoare. (M.S.)

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.