ATRTI: Interesele personale “baga in ceata” taximetria

“Interesele personale “baga in ceata” taximetria, activitate ce trebuie liberalizata, aceasta fiind singura modalitate prin care calitatea serviciilor oferite pasagerilor poate creste semnificativ”, considera Asociatia Transportatorilor in Regim de Taxi si Inchiriere (ATRTI), membra a Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT). ATRTI saluta decizia Consiliului Concurentei “prin care a transmis comisiilor de specialitate si Biroului Permanent al Camerei Deputatilor faptul ca proiectele de modificare a Legii taximetriei ar trebui respinse de catre Parlamentul Romaniei”. Cu toate ca decizia si opinia Consiliului Concurentei are doar rol consultativ, va conta foarte mult in balanta voturilor din plen, sunt de parere taximetristii membri ai acestei asociatii.

“Raportul Consiliului Concurentei reitereaza ceea ce Asociatia noastra transmite opiniei publice de ani de zile, si aduce in discutie faptul ca activitatea din taximetrie este gestionata de carteluri, transmitand Parlamentului Romaniei ca, in cazul aprobarii acestei legi, va incuraja dezvoltarea monopolului deja existent in aceasta piata, carteluri care isi vor fixa tarifele cum vor dori, vor imparti autorizatiile taxi dupa bunul plac, le vor inchiria, vinde si dona oricui va dori sa execute aceasta activitate, contrar intereselor utilizatorilor de astfel de servicii, atat in ceea ce priveste existenta unor preturi corecte, cat si a asigurarii unor servicii de calitate”, se arata in comunicatul remis, luni, redactiei sin partea ATRTI.

Ca si tarifele unice, numarul maxim de licente in prezent, de 4 la 1.000 de locuitori “serveste exclusiv interesului operatorilor de taxi, prin limitarea accesului pentru potentialii concurenti ai acestora”. “In acest context, mentionam ca atat Consiliul Concurentei, cat si Asociatia Transportatorilor in regim de Taxi si Inchiriere au solicitat de mai multe ori eliminarea acestei prevederi din Legea taximetriei”, se ami arata in document.

Carteluri in taximetrie

Raportat la experienta altor state, in care numarul de licente este sau a fost plafonat, s-a dovedit in timp ca aceasta masura a obstructionat activitatea, reducand concurenta loiala si a facilitat aparitia ”cartelurilor in piata”, mai reclama cei de la ATRTI. “Oricum, si in asfel de situatii, licentele se acorda in mod transparent si nediscriminatoriu, in multe cazuri chiar prin licitatie publica, in schimbul unor redevente care pot ajunge la niveluri considerabile de ordinul catorva mii de euro/an, nu doar de 10 lei pe luna, ca in cazul Municipiului Bucuresti”, adauga reprezentantii asociatiei.

Prestarea serviciului si in zonele metropolitane

“Referitor la limitarea prestarii serviciilor de transport in regim de taxi numai in interiorul localitatii de autorizare, consiliul Concurentei considera ca trebuie avut in vedere ca acest lucru sa nu mai ingradeasca posibilitatea prestarii serviciului in alta localitate, cu caracter ocazional, in situatii determinate in mod clar si obiectiv. Trebuie avut in vedere specificul local si preferintele consumatorilor, asa cum este cazul si in arealul zonelor metropolitane adiacente marilor localitati, care pot constitui, din punctul de vedere al consumatorilor, piete integrate”, mai sustin reprezentantii ATRTI.

“Trebuie eliminata bariera de 4 taxiuri la 1.000 de locuitori”

“In final, solicitam ca Deputatii din Parlamentul Romaniei sa respinga la vot acest proiect legislativ, iar Guvernul Romaniei sa emita in cel mai scurt timp posibil o Ordonanta de Urgenta prin care sa elimine bariera de 4 taxiuri la 1.000 de locuitori si, de asemenea, sa elimine rolul “consultativ” cu caracter unic al autoproclamatelor Asociatii profesionale reprezentative conform Legii taximetriei, reprezentativitate ce se afla in contradictie cu legea actuala a dialogului social”, se mai arata in comunicat.  

Combaterea pirateriei, “amestecata” cu alte probleme

ATRTI mai considera “impetuos necesar” ca initiativa legislativa ce ataca si rezolva problematica transportului ilicit de pasageri (pirateria) “sa fie lasata sa-si urmeze cursul in Parlament”, deoarece “aceleasi carteluri au amestecat aceasta problema in Legea taximetriei tocmai pentru a pune presiune pe Federatiile patronale, ce de ani de zile se lupta cu aceasta problema”.

Voturi contra “liberalizare controlata”

Reprezentantii Asociatiei amintesc de apropierea alegerilor locale si parlamentare si promit voturile a “peste 80% dintre taximetristi”. “Tinand cont ca bataliile electorale se apropie, liberalizarea controlata a pietei va atrage dupa sine voturile a peste 80% dintre taximetristi, oferindu-le acestora alternativa de a-si desfasura activitatea in mod independent sau in continuare ca angajat al unei societati comerciale. Consideram ca toti cei ce sunt instigati si fortati sa participe la un miting organizat de aceste carteluri trebuie, inainte de a sustine aceasta modificare legislativa, sa citeasca proiectul propus pentru votul final”, se conchide in comunicat. (M.S.)

Imagine: Jean-Mihai PALSU

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.