CGMB aprobă programul de transport pentru București – Ilfov

3
autobuz ratb 1
foto: Jean-Mihai Pâlșu

Consiliul General al Municipiului Bucureşti (CGMB) votează în ședința de miercuri, la propunerea primarului general Gabriela Firea, un nou program de transport rutier de persoane prin servicii regulate între Capitală și județul Ilfov, modelul licenței de traseu și contractul de transport public între RATB și orașele/comunele din Ilfov.

UPDATE: Hotărârea a fost aprobată de CGMB. Au votat și consilierii USR, care au comentat că Bucureștiul are deja puține autobuze. Orlando Culea, președintele de ședință, a precizat că solicitarea privind traseele preorășenești a venit de la cateva primării din Ilfov și de la cetățenii de acolo, după ce numărul lor a crescut foarte mult și nu au cu ce să ajungă în condiții civilizate în București.

Este vorba despre reintroducerea celor 52 de linii preorășenești desființate în urmă cu 7 ani (15 iulie 2010), din cauza datoriilor acumulate de consiliile locale din Ilfov care falimentau RATB.

Totodată, se prelungesc cele 4 linii care vor face legătura între cartierele de periferie ale Bucureștiului şi zona de centru a orașului.

Practic, prin această hotărâre a CGMB, Primăria Capitalei intră peste Autoritatea Metropolitană de Transport București (AMTB) din cadrul Ministerului Transporturilor, utilizând un artificiu pentru introducerea RATB, fără licitație, pe traseele obținute de operatorii privați în anul 2008 (inițial cu o valabilitate de 3 ani, prelungită anual, până în prezent).

Concret, CGMB a aprobat tot astăzi, printr-o altă hotărâre, Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) București – Ilfov 2016 – 2030, care cuprinde, printre altele, înființarea Autorității de Transport Metropolitan București – Ilfov (ATMBI). 

Este o lovitură grea pentru transportatori, care deja reclamă concurența neloială la care vor fi supuși. “Îi atragem atenția doamnei Primar General Gabriela Firea că o astfel de inițiativă, chiar dacă pare o măsură bună pentru oameni, este, de fapt, o încălcare a legislației naționale, prin intruziunea instituțiilor publice în afacerile private”, se arată în comunicatul COTAR remis redacției în urmă cu două zile.

Iată însă argumentul primarului Gabriela Firea, care semnează expunerea de motive:

“Luând în considerare condiţiile socio-economice actuale şi ţinând cont de principiul continuităţii serviciilor de transport contractate, Primarul General propune actualizarea traseelor cuprinse în Programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate pe raza Municipiului Bucureşti şi a judeţului Ilfov, iar pentru întocmirea de acte adiţionale este necesar ca proiectul să fie adoptat în regim de urgenţă. În anumite cazuri este necesară prelungirea traseelor urbane până la imediata apropiere a liniei administrative a Capitalei”.

Astfel, conform proiectului de hotărâre, localităţile care vor fi conectate de Capitală prin autobuzele RATB sunt: Dobroești, Brăneşti, Danubiana, Pantelimon, Chiajna, Cornetu, Domneşti, Afumaţi, Bălăceanca, Petrichioaia, Leordeni, Sitaru, Moara Vlăsiei, Ştefăneşti, Vidra, Berceni, Zurbaua, Chitila, Jilava, Dascălu, Pruni, Tegheş, Islaz, Şindriliţa, Dărăşti, Agropol, Bragadiru, Clinceni, Siliştea Snagovului, Dimieni, Gruiu, Ciolpani, Sitaru, Otopeni, Baloteşti, Vârteju, Găneasa, Măgurele, Dârvari, Tanganu, Buftea, Cernica, Glina, 1 Decembrie, Vidra, Tunari şi Periş.

Spre exemplu, între zona Republica din Bucureşti şi localitatea Dobroeşti, din judeţul Ilfov, ar urma să circule linia 400, care va fi deservită de două autobuze, va avea 23 de staţii şi pe percursul unei zile vor fi efectuate cel mult 26 de curse.

Cel mai lung traseu va fi cel al liniei 444, între Piaţa Presei, din Capitală, şi localitatea Micşuneşti-Moară, care va avea 50 de kilometri lungime, 48 de staţii, va fi deservit de două autobuze, care vor face cel mult opt curse într-o zi.

Linii preorășenești prelungite

De asemenea, tot acest proiect propune şi prelungirea liniilor 138 (cartier Militari + Piaţa 21 Decembrie 1989), 178 (cartier Militari – Sala Palatului), 236 (Divertiland – Spitalul Universitar) şi 302 (Ghencea – cartier Fortuna), până la limita municipiului Bucureşti, urmând ca staţiile de la capătul traseelor să fie în judeţul Ilfov. Preţul unei călătorii pe aceste rute va rămâne neschimbat – 1,3 lei.

Bilete de 1,5 lei și abonamente 

Preţul unui bilet va fi de 1,50 lei, sau vor fi disponibile trei tipuri de abonamente lunare: pentru o linie – 35 de lei, pentru două linii – 95 de lei, iar pentru toate liniile – 125 de lei.

Ce prevede noua HCGMB 

Art. 1. Articolul 1 la HCGMB nr. 267/29.10.2010 se modifică și va avea următorul cuprins: “Se aprobă Programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate, pe raza Municipiului București și a județului ilfov cu vehicule aflate în utilizarea RATB, traseele, numărul de autovehicule, numărul maxim de curse și numărul de stații de îmbarcare/debarcare prevăzut în anexa 1.1 pentru liniile preorășenești și în anexa 1.2. pentru liniile urbane prelungite, care fac parte integrantă din prezenta hotărâre”.

Art. 2. Articolul 3 din HCGMB nr. 267/29.10.2010 se modifică și va avea următorul cuprins: Se aprobă modelele de contract de transport public între Regia Autonomă de Transport București și orașele/comunele din județul Ilfov, prevăzute în Anexa 2.1. – Contract transport public pentru liniile preorășenești și Anexa 2.2. – contract transport public pentru liniile urbane prelungite, care fac parte integrantă din prezenta hotărâre”.

Art. 3. (1) Celelalte prevederi ale HCGMB nr. 267/29/10/2010 și ale HCGMB nr. 144/31.05.2013 rămân neschimbate.
(2) Contractele de transport încheiate în baza HCGMB nr. 267/2010, modificată prin HCGMB nr. 144/31/05.2013 își păstrează valabilitatea, cu condiția ca în termen de maximum 60 de zile de la data aprobării prezentei hotărâri să se îndeplinească prevederile art. 6. alin (1) din contract, după caz.
(3) La expiarea perioadei menționate la alin. (2), HCGMB nr. 267/2010 nu își mai produce efecte și se va anula.

Art. 4. Direcțiile din cadrul aparatului de specialitate al Primarului general al Municipiului București și RATB vor duce la îndeplinire prevederile prezentei hotărâri.

Programul celor 52 de linii preorășenești și a celor 4 prelungite 

linii preorasenesti

linii preorasenesti 1

linii preorasenesti 2

Liniile preorășenești, desființate în anul 2010 pentru neplată

O încercare de reînființare a celor 52 de linii preorășenești a eșuat în noiembrie 2010, la 4 luni de la desființarea lor, însă primarul general de atunci, Sorin Oprescu, a fost convins de transportatorii de la COTAR că face o ilegalitate.

„Aceste trasee au fost castigate de transportatori, membri ai Confederatiei, prin licitatia din anul 2008, pentru a efectua transport regulat de persoane pe traseele dintre municipiul Bucuresti si judetul Ilfov, licitatie propusa si tinuta de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii. Licentele transportatorilor privati vor expira abia in 2013, iar pana atunci legea nu permite sa se elibereze licenta de traseu pentru un alt operator de transport“, preciza Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).

7 linii reînființate din 2011

În 2011 au fost reînființate totuși 7 linii, prin contracte de transport încheiate separat de RATB cu primăriile din localitățile Chitila, Măgurele, Bragadiru, Dragomirești Vale, Mogoșoaia și Otopeni: 422, 427, 453, 438, 421, 460 si 449.

Încă 3 linii funcționează din 2012

Din luna mai 2012 au mai fost înființate, în urma unor contracte de transport încheiate între RATB și primăriile din localitățile Popești-Leordeni și Cornetu:

  • Linia 402: intre terminalul ,,Romprim’’ si localitatea Popesti-Leordeni, pe Sos. Oltenitei, Drumul National 4, cu intoarcere la terminalul ,,Danubiana’’.
  • Linia 414: intre terminalul ,,Romprim’’ si localitatea Popesti-Leordeni, pe Sos. Oltenitei, Str. Leordeni, Soseaua de Centura, pana la terminalul Glincarn.
  • Linia 407: functiona intre terminalul ,,Depoul Alexandria’’ si localitatea Cornetu, pe Sos. Alexandriei, Drumul National 6 si Str. Garoafei.

18 linii, în prezent

În prezent, RATB nu mai activează pe linia 421 dar are contracte pentru 18 linii. Iată care sunt acestea, în afară celor amintite mai sus:

  • 460B Dămăroaia – Buftea și retur
  • 406 Lujerului – Chiajna și retur
  • 408 Ghencea – Domnești și retur
  • 409 Institutul Oncologic Fundeni – Afumați
  • 428 Ghencea – Teghes
  • 439 Depoul Alexandria – Clinceni
  • 449 Piața Presei – Balotești
  • 455 Depoul Alexandria – Facultatea de Fizică Măgurele
  • 456 Ghencea – Clinceni
  • 471 CFR Progresul – 1 Decembrie

Puteți vizualiza aici Programul de transport Bucuresti-Ilfov

COTAR reclamă concurența neloială

Acestei iniţiative a primarului general i se opune, însă, Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), care reclamă concurența neloială și susţine că introducerea acestor linii RATB va duce la falimentul operatorilor privaţi.

„Practic, o astfel de decizie ar face mai întâi concurenţă neloială transportatorilor autorizaţi care au câştigat licitaţiile pentru a opera pe liniile de transport rutier de persoane, pe aceleaşi trasee pe care PMB intenţionează să introducă noi linii RATB. În acest moment circulă 180 de mijloace de transport ale firmelor private care au câştigat licitaţiile pentru a opera pe liniile Bucureşti-Ilfov. Doamna primar general, precum si Consilierii Generali, ar trebui să ştie că prin iniţiativa extinderii liniilor RATB ar putea falimenta firmele care operează actualmente pe aceste rute, iar astfel va afecta nu doar afacerile private, pentru care ar putea răspunde în faţa instanţei de judecată, ci şi bugetul statului şi bugetul PMB. Probabil că doamna primar general a fost indusă din nou în eroare de consilierii care nu cunosc realitatea din teren”, a precizat, într-un comunicat de presă, preşedintele COTAR, Vasile Ştefănescu.

De asemenea, reprezentanţii COTAR susţin că s-a putut constata că sute de mijloace de transport ale RATB sunt vandalizate anual şi fie necesită reparaţii foarte costisitoare, de la bugetul PMB, fie sunt ţinute în garajele RATB, din lipsa fondurilor pentru reparaţii, ceea ce ar însemna că toate costurile calculate iniţial chiar s-ar putea dubla.

Soluția COTAR: Licitația

“Propunem Consiliului General al Capitalei să studieze cu mare atenție această situație și să nu încalce legea, prin afectarea unor afaceri private care funcționează perfect legal. O soluție ar putea fi scoaterea la licitație a unor noi trasee de transport rutier de persoane, dacă se dorește extinderea transportului pe anumite trasee neacoperite de operatorii privați până în prezent. De asemenea, solicităm CG al PMB să aibă în vedere faptul că subvențiile pentru transportul rutier ar trebui să nu se mai acorde discriminatoriu, astfel încât, dacă doresc să vină în sprijinul cetățenilor, să le acorde aceleași subvenții și operatorilor privați, care ar putea astfel să facă reduceri substanțiale de preț și să asigure mai multe mijloace de transport pe liniile pe care deja operează”, se mai arată în comunicat.

“Aprobarea acestui act normativ de către CGMB va însemna încălcarea unor dispoziții legale, respectiv a Legii nr. 8/2012 privind aprobarea ordonanței 21/2011 privitoare la înființarea Autorității Metropolitane de transport București, așa cum, de altfel, a statuat recent Curtea Constituțională a României.

Autoritatea Metropolitană de Transport București, ISCTR, Autoritatea Rutieră Română,  Direcția Generală de Poliție a Muncipiului București, Inspectoratului de Poliție al Județului Ilfov, precum și alte instituții abilitate ale statului au confirmat și pot confirma în unanimitate faptul că singura instituție căreia legea îi conferă atribuții în reglementarea și autorizarea transportului public dintre Muncipiul București și localitățile județului Ilfov este Autoritatea Metropolitană de Transport București”, avertizează transportatorii de la COTAR.

PMUD prevede înființarea ATMB

Tot în ședința de astăzi, CGMB va aproba, printr-o altă hotărâre, Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) București – Ilfov 2016 – 2030, care cuprinde, printre altele, înființarea Autorității de Transport Metropolitan (ATMB) București – Ilfov.

Nu știm exact când va fi înființată ATMB, însă programul de transport București – Ilfov pentru RATB intră până atunci în vigoare.  

Amintim că Guvernul a prelungit, în 18 ianuarie, valabilitatea licențelor de traseu și programului de transport rutier de persoane între București și localitățile din Ilfov “și după hotărârea definitivă a instanței de judecată, până la finalizarea procedurii de atribuire a traseelor cuprinse în următorul program de transport”.

Programul de transport, licențele și contractele au fost aprobate în anul 2008, când au fost atribuite pentru 3 ani (2008 – 2011), însă perioada a fost extinsă în mod repetat în ultimii 9 ani, astfel că termenul s-a triplat.

3 COMENTARII

  1. In Dragomiresti-Vale,Ilfov transportul este sub ori ce critica , operatorul de maxi-taxi GSM Trans foloseste masini defecte la care nu se inchid usile ,pasageri dublu fata de limita admisa practic te sufoci dimineata, nu tin franele, iar soferii sunt de o obraznicie de nedescris, dupa ora 15 circula pe traseu deviat prin localitatea Chiajna cu urmatoarea statie la capat la Gorjului motivand ca in licienta scrie Zurbaua-Bucuresti si ca e foarte legal cea ce face ,de multe ori daca e bariera la trecerea cu calea ferata trece printre bariere, iar daca ai curajul sa comentezi se ia la scandal cu pasagerii cu argumentul :”|daca nu iti convine poti so iei pe jos”.
    S-au facut repetate sesizari si reclamatii dar politia nu face nimic sau atunci cand face ai anunta inainte parca ar fi din acelasi clan impreuna cu primarul localitatii Socol Gheorghe care deasemenea le tine partea ca doar primeste si el o cota de bani la negru de la GSM Trans
    Din Ianuarie au marit costul biletului cu aproape 50% ca doar sau marit salarile si daca ai tupeul sa ceri bilet mai primesti si o injuratura si esti intrebat daca nu iti sta bine dintii in gura.
    Patronul nu ia nici o masura impotriva soferilor, acestor hoti de motorina care fura cu cisternele din conducte au tevi trase pana acasa din conducta de motorina
    fiindca cumpara motorina la jumatate de pret de la ei ,si au acte in regula pe cisterna de motorina deci nu implica riscuri la transport.
    Va rugam mult , vrem si noi sa ajungem la servici intr-un mod civilizat , dorim sa nu fiim discriminati si sa avem transport cu RATB-ul in localitate

  2. Va rugam mult, daca vede cineva acest mesaj……sa se introduca Ratb pe Bucuresti-Dragomiresti Vale.
    Circulam sub orice critica, microbuzele sunt ticsite, suupraaglomerate, caldura ingrozitoare , ti se face rau, soferii vorbesc tot timpul la telefon , iar pe primar Socol nu – l intereseaza nimic, elibereaza autorizatii de constructii in camp, in afara satului, incaseaza impozite, dar nu intereseaza ca oamenii nu au autobuz de la iesirea din sat, nu au nici macar un trotuar pe care sa mearga pana in sat sa ia un mijloc de transport spre oras, nu exista limitatoare de viteza, se circula cu viteza foarte mare si suntem expusi accidentelor in orice moment.
    Va rugammm, sa ne ajute cineva cu “putere de decizie” !

  3. Buna ziua,sustin cu indarjire cele spuse de cei doi mai sus ca cei de la gsm trans si cu domnul primar socol fac o mare ilegalitate si o bataie de joc insurportabila locuitorilor comunei Dragomirești.Stiti ca au luat foc doua masini a operatorului de maxi-taxi gsm trans,dintre care una a ars in întregime in Dragomirești-Deal.Daca existau victime,cine răspundea pentru moartea oamenilor nevinovati???Masinile fiind foarte vechi,uzate si cu probleme electrice,probabil modificările au fost făcute chiar de soferi,iar la alte doua masini de pe traseul 421 le-au explodat motoarele pe centura fiind utilizate la maxim fără sa le facă cineva reparatii?Rog ca Dna sa vina sa facă control la primărie si la operatorul privat de maxi-taxi gsm trans.Va rugam frumos,salvati-ne de la un nou caz colectiv,va mulțumim?

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.