UPDATE! Codul Rutier, amânat din nou în Guvern

Guvernul a amânat din nou discutarea şi aprobarea modificărilor la Codul Rutier, prin ordonanţă de urgenţă, după ce proiectul fusese revizuit a 2-a oară, fără însă ca în ultima variantă să fie reduse amenzile, micşorate prima dată, faţă de varianta iniţială, de la 16.000 de lei la 9.600 lei amenda maximă. În debutul şedinţei Executivului, premierul Victor Ponta a vorbit despre problemele pe care le întâmpină statul în implementarea unui cont unic în care să fie achitate amenzile.

“Contul unic pentru achitarea amenzilor rămâne o problemă nerezolvată”, a anunţat el.

Premierul i-a spus apoi ministrului de Interne, Radu Stroe, că noul Cod rutier trebuie să aibă “toleranţă zero” faţă de şoferii care comit accidente grave, iar cine greşeşte trebuie să plătească amendă, chiar dacă va ieşi “cucul” la 18.30 să spună că este neconstituţional.

El a făcut astfel referire la declaraţiile din ultimele două zile ale preşedintelui Traian Băsescu, de la Palatul Cotroceni, faţă de neconstituţionalitatea Codului insolvenţei şi de “multitudinea de ordonanţe de urgenţă nejustificate, adesea, prin minciună şi dezinformare, care nu are nimic în comun cu statul de drept”.

“Sper să nu ni se spună că doar fraierii plătesc amenzile şi deştepţii nu trebuie să le plătească. Eu cred că trebuie să le plătească toată lumea. O să iasă cucul la 18.30 şi o să zică că e neconstituţional că vrem să-i punem pe oameni să-şi plătească amenzile”, a spus Victor Ponta.

“Cu ministrul Stroe, astăzi, vedem soluţiile juridice pe care le găsim la Codul rutier pentru a face aplicabile intenţiile foarte bune pe care le avem, şi anume toleranţă zero faţă de cei care comit fapte grave, alcool, trecere la cale ferată, mers pe contrasens, viteză excesivă, cum facem ca oamenii să plătim amenzile”, le-a spus Ponta miniştrilor.

O “urgenţă” nerezolvată de o lună

Urgenţa adoptării modificărilor aduse Codului Rutier – lansate în dezbatere publică în 11 septembrie, timp de 10 zile – a fost invocată de prim-ministru prin gradul scăzut de achitare a amenzilor, de maxim 30%. Incapacitatea statului de a încasa banii din sancţiuni este acum locomotiva încercării de a modifica rapid proiectul actului normativ în care autorii nu au prevăzut încă de la început acel cont unic de achitare a amenzilor. Şi care, iată, la fix o lună de la lansarea în dezbatere publică a proiectului legislativ, “rămâne o problemă nerezolvată”, deşi s-a mai tăiat un pic din amenzi, la prima revizuire.

Într-o scrisoare deschisă transmisă de ARILOG premierului Victor Ponta, se arată că acest cont unic ce ar urma să fie deschis la Administraţia Financiară pentru achitarea amenzilor trebuie să fie transparent, iar fondurile încasate să fie îndreptate către dezvoltarea programelor de prevenţie şi educaţie rutieră”.

Totodată, ARILOG a luat foc la aflarea intenţiei – exprimate public de premier, prin declaraţia „cine merge la o nuntă şi bea un pahar de vin nu va fi sancţionat” – de acceptare a 0,2% alcool în aerul expirat, fără sancţiuni administrative, despre care susţine, tot în scrisoarea deschisă, că “este un atac la siguranţa şi prevenţia rutieră”. 

Modificările Codului Rutier, pe care premierul Victor Ponta şi ministrul Internelor, Radu Stroe, le doresc aprobate prin ordonanţă de urgenţă, vor afecta 6 milioane de purtători de carnet de conducere.

Iar aceasta nu pentru că s-ar urca băuţi la volan – deşi, la ultima revizuire, sunt invitaţi, practic, să consume un pahar -, ci pentru că vor risca amenzi de până la 2.000 de euro, bani pe care i-ar câştiga într-un an întreg, la salariul minim pe economie.

Oricine poate greşi, iar a-i sancţiona pe conducătorii auto cu pedepse pe care nu le pot duce nu este nicidecum soluţia creşterii încasărilor din amenzi la buget.

Problemele şoferilor sunt, în primul rând, legate de educaţie, iar aici ar trebui lucra autorităţile, cu programe care să fie susţinute în şcoli până la terminarea liceului, astfel încât elevul să fie conştientizat asupra pericolelor, la împlinirea a 18 ani, când va putea obţine permisul auto. Şcoala de şoferi pentru obţinerea carnetului şi examenele de sală şi practice nu pot suplini aceşti ani.

Transportatorii au cerut încă de la început ca modificările Codului Rutier să fie lăsate în dezbatere la Parlament, unde va putea fi întors pe toate părţile, cu toţi cei implicaţi. Prin amânările repetate de la aprobare, se dovedeşte că, de fapt, caracterul urgent al actului normativ nu există.

De altfel, după aproape 100 de ordonanţe de urgenţă aprobate anul acesta, Guvernul începe să aibă probleme la acest capitol. Dovadă şi Codul insolvenţei, adoptat urgent şi atacat acum la Curtea Constituţională, după ce a stârnit un scandal imens pe probleme de discriminare şi aplicare retroactivă.

UPDATE: La finalul şedinţei Guvernului, Daniel Constantin, ministrul Agriculturii, a precizat că decizia politică rămâne aceeași, adică adoptarea modificărilor la Codul rutier tot printr-o ordonanță de urgență și că amânarea ține de corelarea bazelor de date între Ministerul de Interne și cel al Finanțelor.

“Legat de Codul rutier, așa cum știți, a fost astăzi amânată această ordonanță de urgență. Decizia politică rămâne aceeași — de a se adopta Codul rutier prin ordonanță de urgență, săptămâna viitoare sau săptămânile următoare. Motivul pentru care s-a amânat astăzi ține de rațiuni tehnice, și anume, de corelarea bazelor de date. Așa cum știți, se înființează un cont unic la Ministerul de Finanțe, prin Ministerul de Finanțe și se pune problema de acces la acest cont unic de către cei care sunt administratori la Ministerul de Interne, respectiv Poliția Rutieră. Odată ce va fi rezolvată această problemă tehnică, ce ține mai mult de partea de soft, ordonanța de urgență va fi promovată”, a afirmat Daniel Constantin.

El a adăugat că “este foarte important ca odată ce problema se pune la cei care nu-și plătesc amenzile în 30 de zile, în 35 de zile, dacă nu-și vor plăti amenzile în 30 sau 35 de zile, cât va fi forma finală, ei vor fi notificați că în următoarele 15 zile li se suspendă permisul de conducere”.

“Important este pentru noi să ne asigurăm, pentru Guvernul României, că nu va exista nicio persoană din România care, dintr-o eroare tehnică, să intre în această procedură de suspendare a permisului de conducere”, a mai spus Constantin. 

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.