Contribuabilii nu vor mai plăti pentru falimentul băncilor

Parlamentul European (PE) a aprobat, astăzi, trei proiecte legislative pentru ca băncile să se pregătească pentru falimente şi să nu se mai bazeze pe contribuabili să le acopere pierderile, informează un comunicat al PE. Astfel, statele participante la Uniunea bancară urmează să creeze un fond comun de 55 miliarde de euro. 

Două dintre legi au în vedere restructurarea şi falimentarea băncilor cu probleme, iar prin cea de a treia se asigură că băncile, şi nu contribuabilii, vor garanta depozitele mai mici de 100.000 euro în caz de faliment. Aceste măsuri completează sistemul unic de supraveghere bancară, deja existent, contribuind la realizarea Uniunii bancare.

Noile legi au fost iniţiate de PE şi de Consiliul European după ce, în perioada crizei economice, multe pierderi ale băncilor au fost transferate către contribuabili, lăsând valoarea băncilor aproape intactă.

PE informează că instrumentele de “bail-in” incluse în cele două legi privind rezolvarea problemele bancare înseamnă că, pe viitor, proprietarii băncilor (acţionarii) şi creditorii (deţinătorii primari de titluri de valoare) vor fi “cei dintâi care vor absorbi pierderile pe care le-ar putea avea o bancă, înainte de a se putea face apel la surse externe de finanţare”.

Fondul comun, în 8 ani

Totodată, cele două legi privind deciziile bancare vor cere băncilor să finanţeze fonduri de rezervă pentru a acoperi pierderile rămase după utilizarea instrumentelor de “bail-in”.

Statele din uniunea bancară (toate statele din zona euro şi cele care vor opta să li se alăture) vor împărţi un fond comun, finanţat de bănci, cu rezoluţie unică, în valoare de 55 miliarde de euro, ce va fi creat în 8 ani.

Statele din afara Uniunii bancare vor fi obligate să creeze, în următorii 10 ani, propriul lor fond finanţat de bănci, în valoare de 1% din valoarea depozitelor acoperite.

Obligaţii pentru statele membre

De asemenea, actualizarea schemei de garantare a depozitelor va obliga statele membre să-şi creeze propriile scheme, finanţate de bănci, pentru a rambursa depozitele garantate (maximum 100.000 euro), atunci când o bancă aflată în criză nu o poate face ea însăşi.

Astfel, se asigură faptul că nu contribuabilii vor fi obligaţi să suporte costurile de garantare a unor astfel de depozite. În plus, europarlamentarii s-au asigurat că deponenţii îşi vor primi banii înapoi mai repede.

Potrivit legislaţiei adoptate, “suma totală a depozitului lor de garanţie ar trebui să fie disponibilă în maximum şapte zile lucrătoare, iar o sumă de subzistenţă (stabilită de la stat la stat), în maximum 5 zile”. (M.S.)

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.